Ze světa filmu: Originalita užité technologie nebo Oscarová hvězda ještě neznamená trhák
Dát vzniknout dobrému snímku, který bude kasovním trhákem a pro diváky zůstane trvalou legendou, není zrovna snadné. Pro týmy hollywoodských filmařů je to sázka do loterie, kterou musí vyhrát. Co musí film mít, a nakolik je originalita užité technologie zárukou úspěchu?
Jen prostý fakt, že se natočený snímek dostane do „filmařských čítanek“ a bude si jej dalších padesát let pochvalovat filmová akademie, neznamená, že bude divácky oblíbený. Umění je sice věčné, ale peníze se počítají hned. Jak tedy na to? Ekonomové z univerzity v Cambridge také potvrzují, že faktory, které stojí za diváckou popularitou, jsou skutečně rozmanité. A jít do rizika nové techniky, neznámých herců a neotřelých námětů, je spíš cestou k propadáku.
Peníze na prvním místě
Dobrý, tedy finančně úspěšný film, musí držet poměr mezi náklady na cenu a propagaci přibližně v měřítku 2:1. „Když to přeženete s propagací, vytváříte umělou bublinu,“ vysvětluje François Carrillat, hlavní autor cambridžské studie. „Ale pokud naopak marketing a distribuci podceníte, nemáte šanci.“ Je prý také docela rozumné držet náklady na uzdě, a nesnažit se utápět ve vznikajícím snímku miliardy. „Celkové výdaje totiž mají s výslednou úspěšností jen pramálo společného. Navíc až do poslední chvíle nevíte, jak do dopadne.“
Nedejte na profíky, ptejte se lidí
Renomé filmaře, který natočil „nejdražší propadák“, znamená často definitivní konec jeho kariéry. A také všech, kteří se na neúspěšné práci podíleli. „Do natočení dobrého filmu bych nikdy nedával víc jak 65 milionů dolarů, a zhruba 35 do marketingu,“ dodává Carrillat. S další dobrou radou přichází ekonomové, tentokrát z Toronta: „Vykašlete se na recenze profesionálních filmových kritiků a znalců. Své práci rozumí, ale filmy prodávat lidem nesvedou. Klasické umění jde špatně na odbyt. Rozhodující jsou recenze obyčejných diváků.“
Dobré herce najdete jen na jednom chodníku
Nejsnazší cestou, jak se dobrat vytvoření úspěšného filmu, je tzv. star power. Pokud ve vašem snímku bude aspoň jedna herecká hvězda oceněná Oscarem, je to nadějné. A čím víc jich bude, tím lépe. Jen pozor, velké hvězdy zrají někdy jako vynikající archivní víno, a jindy jako sýr. Pokud se například dosud vynikajícímu herci přestane dařit, třeba se jeho popularita propadne kvůli nějakému skandálu, stáhne dolů i váš film.
Na experimenty diváci nečekají
Opatrně je třeba také přistupovat ke kombinacím proslavených herců s dosud neznámými tvářemi. „Hlavně se nesnažte utáhnout snímek horší kvality jen na přítomnosti jediné hvězdy,“ doplňuje Carrillat. „Tím klesají jejich i vaše akcie.“ Oscarové hvězdy ve vašem filmu jsou prostě signálem možného úspěchu, ale nikoliv jeho nutným garantem. A scénář? Na tom se odborníci shodnou: „Lidé nechtějí vidět to, co neznají. Nezajímá je to.“ S originalitou to tedy nepřehánějte. Lepší nabídnout divákům stopadesátou verzi klasické romantické zápletky v patřičně novém kabátku, než experimentovat s totální nejistotou.
S novinkami opatrně
Filmaři se pochopitelně pokouší rizika možného neúspěchu eliminovat. A tam, kde se jim nedostává výpravnosti scény, nastupuje často technologie. Na tu se zase podíval ekonom z londýnské univerzity, Pier Vittorio Mannucci. „Myšlenka, že celý film postavíte na neotřelé a úplně nové technologii zpracování, je sice svůdná, ale krajně riskantní. V historii to vlastně úplně dobře fungovalo jen jednou.“
Sněhurka a sedm nul
Na mysli má nestárnoucí klasiku z roku 1937, Sněhurku a sedm trpaslíků. Barevný snímek v plné animaci a bez živých herců, byl na svou dobu neskutečně odvážným počinem. „Filmaři se dodnes snaží na tento úspěch navázat,“ říká Mannucci. „Lehce se tomu přiblížil jen Příběh hraček a Shrek.“ Dalších 216 animáků, které vznikly mezi lety 1978-2012 na bázi „nové technologie“ skončily spíše v červených číslech.
„Podstatou úspěchu filmů bez herců je, aby jejich tvůrci nesázeli jen na technologii, ale pracovali s širším spektrem nástrojů. Aby se nepokoušeli o revoluci filmového průmyslu, ale spíše dobře obsáhli příběh,“ tvrdí Mannucci. „Je to totiž stejné, jako když u klasiky chtějí špatný film utáhnout na jednom dobrém herci. Film je totiž velice komplexní záležitost.“
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: