Woody Allen: Pro ženské role si vybírá nejtalentovanější herečky! Co jste nevěděli o novém filmu Kolo zázraků?

Wonder Wheel nebo také v české interpretaci Kolo Zázraků je novým počinem slavného režiséra Woodyho Allena, ve kterém si hlavní roli zahrála Kate Winslet nebo Justin Timberlake. Film se promítal na slavnostním zakončení 55. ročníku Newyorského filmového festivalu. Světová premiéra Allenova dramatu z padesátých let se tak konala tam, kde probíhalo jeho natáčení. Do českých kin film vstoupí 4.ledna 2018. Prozradíme vám perličky z natáčení.

Film se jmenuje Kolo zázraků kvůli hlavní dominantě zábavního parku Coney Island. Velké ruské kolo je viditelné téměř v každém záběru. Zároveň má  i metaforický význam. Postavy příběhu svým způsobem dokola opakují stejný typ chování.

Coney Island: srdcovka Woodyho Allena

Jedno je jisté, pro Woodyho Allena měl Coney Island odjakživa zvláštní kouzlo. Už tu jednou natáčel, šlo o film Annie Hallová (z roku 1977). Vždycky tvrdil, že na tohle místo má mnoho šťastných vzpomínek. Zvlášť, když tu trávil své dětství. „Rozkvět Coney Islandu začal mnohem dřív než jsem se narodil,“ říká sám Allen. „Pokaždé mě to tam zaujalo. Rušné místo se spoustou lidí, dělo se tam stále tolik věcí, z toho místa čišela živelná atmosféra. Vždy jsem si myslel, že je tam provokativní a dokonalá atmosféra pro dramatický příběh.“

Kde se ještě točilo

Exteriéry filmu se natáčely na skutečných místech na Coney Island a na pár místech v New Yorku. Natáčelo se na místech, která od 50. let existují v téměř nezměněné podobě. I tak se muselo provést pár úprav. Např. postavit před obchodními domy spoustu obchodů s imitací původních fasád té doby. Některé fasády domů filmaři překryli obrovskými vytištěnými plakáty. S lidmi v dobových kostýmech to vypadá docela přesvědčivě. Zajímavostí je, že podnik, kde pracují Ginny a Carolina, je v současné době skutečná restaurace Ruby´s Bar & Grill na promenádě.

Muži utrpení ukazovat nesmějí

Stejně jako mnoho jiných filmů i Kolo zázraků je příběh, který v sobě zahrnuje lásku a zradu. Podle Allena – ať už čtete řecké tragédie, Stendhala, Tolstoye nebo Dickense, tyto jejich příběhy jsou stále aktuální, protože popisují stále se opakující úzkosti a konflikty. Obsahují spoustu složitých, hlubokých, intenzivních  a dramatických pocitů. Vždy ho samotného přitahovaly hlavně problémy a komplikovanost ženské duše. Po staletí mají muži tendenci být méně demonstrativní, co se týká jejich utrpení. Muži utrpení ukazovat nesmějí. Zatímco ženy jsou ve svých emocích otevřenější. Natočil jsem hodně komediálních příběhů, ale když jsem se rozhodl pro dramatický, téměř vždy byl o ženách v kritických situacích.

Velké ženské role Allen píše záměrně

Ví se, že Allen velké ženské role vědomě píše. Ne jinak to je i s postavou Ginny v Kole zázraků. Chce, aby jeho postavy byly opravdovou výzvou pro nejtalentovanější herečky. Sám to komentoval: „Snažím se do svých rolí obsazovat herečky, které mají velký herecký rozsah, hloubu a intenzitu ve svém vyjadřování. Chci jim svými rolemi poskytnout příležitost ukázat jejich talent.“ Dobře věděl, že potřebuje i tentokrát herečku s velkým H. Podle něj je jen velmi omezený počet hereček, u kterých je jejich herecký projev opravdu hluboký. Jednou z nich je  právě Kate Winslet. Její jméno se na seznamu možných adeptek objevilo hned mezi prvními.

Kate Winslet měla hned jasno

Kate Winslet prý okamžitě poznala příležitost a mimořádnost nabízené role, ale zároveň měla značné obavy. „Byla jsem vyděšená, protože jsem měla pocit, že nevím, kde začnu. A kdybych selhala, tak bych si to neodpustila“ prohlásila. Cítila velkou zodpovědnost, aby někoho tak složitého zahrála naprosto reálně. Aby z toho nakonec nebyla nějaká hrozná karikatura. Udělala maximum, aby se jí role zdařila. A to se i stalo. A co má na roli Ginny nejraději? Jsou to prý momenty její křehkosti. Když se před ní ovšem objeví nějaká překážka, je jedno, jestli ji bude muset přeskočit, přelézt nebo podlézt. Vždycky půjde dál.

Jimm Belusi o své roli

Vedle Kate Winslet si zahrál i neméně známý Jim Belushi, a to roli Humptyho, Ginnyina manžela. „Humpty je pro ženy velmi slabý a nedokáže být sám,“ říká Belushi. „Ztratil obě své ženy současně. To pro něj bylo devastující a on začal pít. Když se objevila Ginny, zasáhla a vytáhla ho z propasti. Jenže Ginny nad ním převzala kontrolu, protože ví, ze Humpty by nezvládnul její odchod. Pokud by ztratil Ginny, zemřel by.“ Podobný názor má i herečka Kate Winslet, která se domnívá, že Ginny také nemůže bez Humptyho žít, neboť nemůže být sama, protože je příliš zranitelná. 

Na scénu přichází Justin Timberlake

Hezkého mladíka, bývalého námořníka, který v létě pracuje jako plavčík na Coney Islandu a připravuje se na studium dramatu na univerzitě v New Yorku, si zahrál Justin Timberlake. Jeho postava Mickey je vypravěčem celého příběhu. Sám Justin o roli řekl: „Myslím, že s postupujícím příběhem si začnete klást otázku, jak spolehlivým vypravěčem Mickey ve skutečnosti je.“

Allen roli okomentoval následovně: „Mickey je zamilovaný do mystiky psaní. Žít na vesnici, mít vztah se starší vdanou ženou. Všechny tyto romantické myšlenky trpícího spisovatele jsou pro něj lákavé. Je v období, kdy má tencenci romantizovat vše okolo sebe. Nejsmutnější ohledně Mickeyho je to, že se pravděpodobně nestane spisovatelem, kterým by chtěl být. Myslím, že učiní pár pokusů, napíše průměrné věci, ale nestane se Euripidem nebo O´Neillem.“

Allen o svém výběru herců

Podle všech rozhovorů je sám Woody Allen ze spolupráce s hlavními hereckými protagonisty nadšený. „Když jsem při scéně od Kate potřeboval nějakou emoci, stačilo říct a ona byla okamžitě schopná předvést přesně to, co jsem chtěl. Bylo to úžasné. Jako bych měl k dispozici dokonalou jadernou zbraň. Byla schopná zahrát cokoliv a udělala to rychle a bez chyby. Vlastně většinou nebylo potřeba, abych jí něco vysvětloval. Přečetla scénář a přesně věděla, co má dělat. Když si nebyla jistá, zeptala se. Nechtěl jsem příliš zasahovat do toho, co dělá z Kate skvělou herečku.“ Prohlásil otevřeně. 

Proč si vybral Justina?

Justin Timberlake byl pro Allena pravou staromódní hollywoodskou hvězdou v tom nejlepším smyslu slova. Podle něj, kdyby byla třicátá, čtyřicátá nebo padesátá léta, Justin by mohl stát po boku herců jako byl Gable nebo Bogart. Herec byl prý doslova ve svém živlu. Dokázal zaplnit a rozzářit každou scénu, ve které se objevil. Má všechno. Je prvotřídní herec a jako plavčík, který je lamač ženských srdcí, je naprosto věrohodný. A tak to vidí i sám režisér. A co na to Justin? „Woody má při práci svůj vlastní postup. Pracuje rychle a nedává prostor pro chyby. Točí filmy už velmi dlouho a každou scénu je schopen opakovat dvakrát až pětkrát. Ze začátku to pro mě bylo zastrašující, ale po chvíli jsem zjistil, že to přináší uvolnění a zábavu, protože jsem se nemusel starat o to, že jsem předtím třeba něco zkazil. Dostal jsem možnost hrát se skupinou opravtu nadaných a talentovaných herců, kteří mi pomáhali.“

Neobvyklé světelné efekty

Po Café Society je Kolo zázraků druhým filmem, na kterém Allen spolupracoval s kameramanem Vittoriem Storarem. Ten získal Oscara za filmy Poslední císař, Rudí a Apokalypsa. Vittorio je podle Woodyho geniální kameraman. Veškeré představy o jednotlivých scénách s ním proto vždy konzultoval. Pro Kolo zázraků navrhnul Storaro Allenovi ve vizuálním ztvárnění filmu odlišit barvy a nasvícení pro scény obou hlavních ženských rolí. Věřil, že světlo a barva může být použita stejně jako hudba a dialogy. Každá barva má podle něj svou fyziologii. Teplé barvy zvyšují krevní tlak a velmi studené ho snižují. Takže použil všechny teplejší tóny žluté, oranžové a červené při scénách s Ginny a Carolinu vizualizoval do tónů světle modré. Takže barvy hrají stejně jako postavy a když je Mickey uprostřed, jeho barevná škála se přizpůsobuje ženě, která je mu právě blízká.

S kostými to nebylo vůbec jednoduché

Kostýmní návrhářka Suzy Benzinger musela sehnat tisíce kostýmů. Mnoho z nich jsou originální oděvy zakoupené on-line nebo zapůjčené a zbytek filmaři vyrobili. Každá osoba, kterou vidíte na pláži, s sebou měla až tři tašky oblečení. Cíl byl takový, aby na pláži bylo hodně oblečení, které bude viset ze slunečníků, protože hodně návštěvníků si nemohlo dovolit platit 10 centů pokaždé, když se chtěli převlíknout. Takže to dělali přímo na pláži.

Herečky se cítily jak u mučení

Postavy žen v 50. letech byly hodně odlišné, protože v té době měly ženy oblé křivky, ale nosily zvýrazněné pasy. Dnešní ženy jsou podle návrhářky dost jiné. Benzinger musela herečky v pase stahovat, aby jejich postavy měly pod šaty správný tvar padesátých let. „Herečky se na nás dívaly, jako bychom je mučily, takže jsme jim museli opakovaně říkat: Tohle jsou věci, které ženy v té době nosily,“ poznamenala. Jedinou výjimkou byla hlavní hrdinka Kate Winslet. Ta si oblékla šaty z padesátých let a bum. Seděly jí jako ulité.

Timberlake nebyl nadšený z kostýmu plavčíka

Největší výzvou byl pro Benzinger plavčíkovský kostým Justina Timberlakea. „Probírala a vyřazovala jsem jednu fotku z té doby za druhou. Mám chlapíka, od kterého si kupuju dobové fotky poměrně často. Ale když jsem potřebovala fotky plavčíků z Coney Island, měl jen dva mizerné, zrnité obrázky.“ A pak Benzinger našla časopis Esquire z roku 1949, kde byl rozhovor s hlavním plavčíkem Martym Alvinem. Našla ho na Floridě a on jí poslal staré album a přiložil dopis s popisem plavčíkovských uniforem té doby. Originální oděv byl z hrubé pletené vlny, ale bála se, že ji Justin zastřelí, když ho do toho bude chtít obléct. Takže pro něj navrhla uniformnu z vlny a hedvábí, aby se neuškrábal k smrti. 

Kolo zázraků se roztáčí

Složitost osvětlení a speciální kamera

Vedoucí vizuálních efektů Eran Dinur prohlásil, že věří, že všichni z týmu budou souhlasit, že práce na tomhle filmu byla pro nás dosud největší výzvou, a to nejen díky složitosti osvětlení, ale také kvůli neustále se pohybující kameře, která měnila perspektivu záběrů. Woody Allen při své práci rád používá dlouhé záběry bez střihu, delší než používají jiní filmaři ve svých filmech. Pro představu standardní počet filmových políček v jednom záběru v současných filmech je okolo 150 – 200. Allen má jeden záběr dlouhý 2000 – 5000 filmových políček.

Malá ukázka z filmu s českými titulky

Ještě malý souhrn

Režie a scénář: Woody Allen
Kamera: Vittorio Storaro
Střih: Alisa Lepselter
Casting: Patricia DiCerto
Scénografie: Santo Loquasto
Kostýmy: Suzy Benzinger
Producenti: Erika Aronson, Letty Aronson, Edward Walson

Tak vezměte v lednu partnerku a vyražte. Bude to stát za to.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Filmové novinky: Bruce Willis a Přání smrti, krimi thriller Sněhulák a návrat Jamese Bonda

9 věcí, které jste nevěděli o Simoně Krainové. Speciální video a fotky jako bonus