Volkswagen Passat GTE: jste připraveni na budoucnost?
Kdo si jednou vyzkouší auto na elektrický pohon, okamžitě si ho zamiluje. Provoz je naprosto tichý, plný výkon máte k dispozici téměř okamžitě, vše je takové rychlé a bezprostřední. Mnoho z nás by si elektromobil možná i pořídilo, ale je tu strašák jménem dojezd. Tento problém naprosto řeší Volkswagen Passat GTE.
Volkswagen ani náhodou nepatří mezi průkopníky elektromobilů nebo hybridů. Automobilky jako Lexus, ale i Nissan sbírají zkušenosti o dlouhé roky déle. Jenže Volkswagen do tohoto rostoucího segmentu vkročil s německou pečlivostí a tím, co umí skvěle – vynikajícím produktem.
50 km na elektřinu
Máte to denně 20 km do práce? A máte možnost si doma auto nebo v práci připíchnout na nabíječku? Máte vyhráno! Spalovací motor nebudete potřebovat. Passat GTE si vystačí jen s jízdou na elektřinu. Stačí stisknout správné tlačítko a auto budou pohánět jen ampéry. Díky spotřebě kolem 14 kWh na 100 km budete jezdit za pár korun. Naprosto tiše, ekologicky a velmi hbitě! Ačkoliv má elektromotor výkon „jen“ 86 kW, pocitově je mnohem silnější. Jízdu na elektřinu si zamilujete, za to vám ručíme.
Agregát na dobíjení
Chystáte se o víkendu na výlet? Nebo vás čeká delší cesta po dálnici? Nebo jste si zkrátka jen zapomněli dobít baterie? Pak nastartujte spalovací motor. Konkrétně motor 1.4 TSI, který znáte z jiných vozů koncernu Volkswagen. V tomto autě nabídne 115 kW, takže brzdou provozu opravdu nebudete. Motor zde slouží jako pro přímý pohon auta, tak může v případě potřeby dobíjet baterie. Ono těch režimů je vlastně docela hodně.
E, GTE, B
Jaké režimy tedy Passat GTE nabízí? V „E“ módu máte k dispozici elektromobil. Spalovací motor je zcela vypnutý. Výjimkou je, pokud se vybije baterie a už nemáte žádný dojezd a panické prošlápnutí plynu „na plno“.
Mód GTE bude bavit vyznavače rychlé jízdy. V tomto režimu pracuje jak elektromotor, tak spalovací motor dohromady a pohání kola najednou. Pokud jedete zlehka, snaží se spalovací motor udržet baterie zcela nabité, abyste si kdykoliv mohli využít to nejlepší z GTE módu – když na to šlápnete, budete mít k dispozici 160 kW, tedy 218 koní a z Passatu se stane opravdová raketa.
Režim B je vhodný kombinovat s tím, když nastavíte režim pro rychlé dobití baterie. Blížíte se k velkoměstu a baterie je prázdná? Stačí navolit, že chcete rychle dobít baterii a spalovací motor ji co nejrychleji dobije. Abyste pak po městě mohli jezdit bez toho, abyste vypouštěli výfukové plyny. Při současné smogové situaci by se to opravdu hodilo. Samotný režim B pak znamená, že auto se snaží co nejvíce pohybové energie rekuperovat. Passat vlastně při každém brzdění dobíjí baterii. Takové táhlé klesání tak může dobít baterii i o několik procent.
Jak se dobíjí?
Vlastně existují tři způsoby dobíjení baterií. Rekuperací při brzdění, spalovacím motorem a pak přímo ze zásuvky. Právě poslední možnost má Volkswagen skvěle odladěnou. Dobíjení je velmi jednoduché, stačí připojit nabíječku, která se připojuje do běžné 230V zásuvky. Z domácí zásuvky, která nemá žádné speciální úpravy, se auto z 0 na 100 % dobije za 4 hodiny a 15 minut. Bojíte se, že nemáte doma tak kvalitní rozvody? Nabíjecí proud můžete v palubním počítači snížit. Třeba na 10 A, což je proud, který zvládnou i levnější prodlužovačky. Žádné nebezpečí pak nehrozí.
Využíváte noční proud? I to lze do Passatu naprogramovat. Takže se dobíjí jen v době, kdy máte levnější elektřinu.
Co lze mimo jiné nastavit, to je vytápění vozu. V Passatu je elektrické, protože elektromotor prakticky negeneruje teplo. Díky tomu nejenže nabíhá okamžitě, ale můžete si jej i naprogramovat. Takže každé ráno už můžete sednout do krásně vyhřátého auta. Nehledě na to, že škrábání zamrzlých skel se stane minulostí. To je paráda! A dopad na dojezd je zanedbatelný.
A co vlastně Passat samotný?
Ne nadarmo se o Passatu mluví jako o etalonu střední třídy. Je skvěle prostorný, s bezchybnou ergonomií, vše je odladěné do posledního detailu. Současná generace Passatu je navíc i velmi elegantní. V provedení Variant máte k dispozici i obří kufr.
Proč tedy se tedy města nehemží Passaty GTE? No, je to jednoduché. Passat v provedení Highline, tedy ve velmi slušné výbavě, vyjde na cca 820 000 Kč. Passat GTE startuje na částce 1 186 900 Kč. Tedy o 366 000 Kč více. Ano, GTE má některé příplatky navíc, ale pořád je to velký cenový odskok, který je pro českého zákazníka, citlivého na cenu, zkrátka moc.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10 s |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 735 kg |
Průměrná spotřeba | 1,7 l / 100 km |
Rozměry | 4 866 × 1 832 × 1 456 mm |
Cena od / testovaného vozu | 689 900 Kč / 1 186 900 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Autotest: Volkswagen Polo GTI je blecha na extázi