Kdy se z automobilu stává veterán a jakou má cenu?

Dokud auto jezdí, budu ho používat. A když jezdit přestane, budu ho považovat za veterána, který se mi usídlí v garáži. No, i když bychom takto mohli vozidla kategorizovat, pravdou je, že z automobilu se stává veterán daleko, daleko dříve. Stačí mu jen třicet let k tomu, aby toto označení získal. A na oslavu jubilea nesmí zapomenout hlavně jeho majitel.

veterán

Člověk si uvědomí, jak ten čas letí hlavně v okamžiku, kdy se mu narodí děti a také když zjistí, že se z jeho tehdy nového a krásného auto-společníka stal veterán. Ale vlastnit takového veterána není jen tak, ovšem mnozí majitelé vozidel na povinnosti spjaté s takovým vozidlem zapomínají.

Předpisy v tom ale, na rozdíl od majitelů vozidel, mají jasno. Veteránem se stává každé auto, které je starší 30 let. A tento věk se počítá od data výroby, nikoliv od první registrace. Pokud jste si tedy auto odkoupili od někoho, kdo v něm jezdil dříve, zkontrolujte si tento údaj v kartě vozidla.

Není veterán jako veterán

Je však pravdou, že označení „veterán”, které by bylo podložené veteránskými doklady, si musí majitelé takových vozidel vyběhat. Předpisy totiž jen umožňují stanovit veteránský stav vozidlům starším zmiňovaných 30 let. Jelikož jsou však oficiální veteránská vozidla u sběratelů tak atraktivní, mnozí majitelé s vidinou nemalého zisku skutečně obíhají úřady, aby ověřili původ vozidla, které jim stojí v garáži.

veterán
Nedřímá vám v garáži nějaký historický kousek? (foto: depositphotos)

Vše začíná u Mezinárodního technického kodexu 

Už jste někdy slyšeli o Mezinárodním technickém kodexu FIVA 2010? Ten prakticky shrnuje komplexní požadavky pro přidělování statusu veterána vozidlům. Jinými slovy právě tady začíná cesta nejednoho majitele starého auta. Od tohoto kodexu se dále odráží další kroky, a to klubová testace a krajská testace. 

Během testace vozidlo kontrolují komisaři, které zajímá hlavně jejich originální původ (a to včetně kódu motoru nebo karoserie, zajímají se také o všechny protokoly z STK a podobně). A až poté se rozhodnou, jestli z vozidla udělají veterána i papírově.

Něco to stojí 

Domnívat se, že když máte auto starší než třicet let, tak že získání tohoto označení bude bezplatná záležitost, je mylné. V automobilovém světě tento typ „důchodu” neexistuje. Majitelé vozidel musí za testace zaplatit, a to 800-2000 korun. Jedná se však o maximální možné částky, které si mohou komisaři účtovat.

veterán
Připravte se, že papírování bude něco stát. (foto: depositphotos)

Když splníte testace

Pokud se vám podaří projít zmiňovanou testací, můžete vozidlo přihlásit jako veterána. Vaše kroky budou směřovat na úřad registrace historických vozidel, kde svůj vůz zapíšete. Potřebovat budete nejen žádost o registraci, ale také žádost o testování historického vozu i fotografie nebo zelenou kartu.

A po všech těchto byrokratických záležitostech obdržíte průkaz historického vozidla, také osvědčení o registraci a zelenou registrační značku. A zaplatíte zhruba další tisícikorunu, která se za tuto registraci hradí.

Mám veterána, a co teď? 

Nabízí se otázka, jestli, jakožto majitelé historického vozidla, máte nějaké výhody, nebo jestli z držení veteránského vozu žádné benefity neplynou. Když už jste si ale vyběhali toto označení, musíte na tom vytěžit, nemyslíte?

Jedním z hlavních benefitů je především nízká sazba povinného ručení, která se na takové vozidlo vztahuje. Kromě toho je váš vůz osvobozen od takzvané ekologické daně.

A nespornou výhodou je i fakt, že jelikož máte veterána skutečně úředně potvrzeného, pyšníte se sběratelským kouskem, který může mít nejen nyní, ale hlavně v pozdějších letech nevyčíslitelnou hodnotu.

veterán
Vlastnit nějaký sběratelský kus se vyplatí. (foto: depositphotos)

Kolik stojí veteráni?

I když z posledních statistik vyplývá, že zájem roste hlavně o mladší auta, neznamená to, že by se mezi lidmi nenacházeli sběratelé toužící po pravých historických kusech. A když zaujmete svým vozidlem je, máte prakticky vyhráno. Dnes totiž začíná cena veteránů nad hranicí 1,5 milionu korun, obvykle se však setkáte spíše s 1,8 miliony. Navrátí se vám tak několikanásobně nejen původní pořizovací cena auta, ale také veškeré poplatky, které jste uhradili při běhání po úřadech.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Historie automobilky Ferrari. Papá Enzo a jak se Italům daří dnes?

Luxusní auto? Rolls-Royce Boat Tail v barvě, která ani nemá jméno