Slavná auta automobilky Tatra, co dobyly svět. Znáte je všechny?
Letos si slavná kopřivnická automobilka Tatra připomíná neuvěřitelných 170 let nepřetržité výroby. Známý český strojírenský podnik za tu dobu vyprodukoval mnoho legendárních vozů a také se může pyšnit nejdelší nepřetržitou tradicí výroby kolových dopravních prostředků v rámci celého světa.
Auta Tatra se začaly vyrábět už v roce 1850
V prostorách, které již prošly mnoha přestavbami, se poprvé začala vyrábět auta značky Tatra již v roce 1850. Nejdříve se ale rodák z Kopřivnice rozhodl, že se dá na výrobu kočárů a bryček. K původnímu nápadu pana Ignáce Šustaly, který celou tradici započal, se později připojila i výroba železničních vagonů.
Ve stejné firmě, ale již pod novým majitelem, zde bylo vyrobeno první osobní auto. Dostalo jméno Präsident. A již rok poté se pod rukami šikovných dělníků zrodil první motorový nákladní vůz.
NW Präsident: První osobní auto
NW Präsident byl prvním osobním automobilem, který spatřil světlo světa v květnu roku 1898, odkud se vydal na cestu do Vídně. To již nesla továrna jméno NW a vznikla z ní dokonce akciová společnost.
Nesseldorfer Wagenbau, česky Kopřivnická vozovka, tedy dala tomuto autu své označení. A bylo to auto skutečně unikátní! Kopřivnická automobilka se stala výrobcem prvního automobilu se spalovacím motorem v rámci celého Rakouska-Uherska i celé střední Evropy!
A jak dlouho památná cesta do Vídně posádce prvního automobilu na našem území trvala? Pokud tipujete, že trasu dlouhou zhruba 330 kilometrů neujeli za půlden, máte pravdu. Celkově jeli 24 a půl hodiny, z čehož bylo 14 a půl hodiny čisté jízdy. První automobil se dokázal pohybovat úctyhodnou průměrnou rychlostí 23 kilometrů za hodinu.
V hlavním městě Rakousko-Uherska bylo vozidlo představeno v rámci výstavy věnované padesátiletému výročí vlády Františka Josefa I. Poté vůz sloužil pro výcvik řidičů. I když byl postupně upravován, nakonec se vrátil zpět do naší vlasti. V roce 1918 se stal stálou součástí automobilové sbírky Národního technického muzea, kde jej můžete obdivovat dodnes.
Tatra 111
Tatrovka tohoto označení je jedním z nejslavnějších nákladních vozidel, které se povedly automobilce vyprodukovat. Původně bylo auto vyráběno pro potřeby německé armády, která si pochvalovala spolehlivost a skvělé jízdní vlastnosti, které toto auto v terénu vykazovalo.
Postupně se auto rozšířilo i do československé armády a do civilní jízdy. Nejvíce si auto chválili v drsných podmínkách sovětské Sibiře. Dodnes tam v městě Susuman stojí pomník, který nechali místní slavnému autu postavit.
Tatrovek 111 bylo vyrobeno ve více než 34 tisících kusech – a to v mnoha různých obměnách. Vozy sloužily k přepravě cementu a jako tahače, valníky nebo sklápěče. Vyrobily se ale i autojeřáby, bagry a cisternové vozy. Výroba tohoto vozidla byla prováděna mezi lety 1942 až 1962, kdy byl tento model nahrazen modernější verzí, Tatrou 138.
Tatra 613
Auta Tatra 613 byla snem mnoho obyčejných smrtelníků. Reprezentativní limuzína vyšší střední třídy, která se vyráběla v letech 1974 až 1995, totiž vozila jen a pouze papaláše. Byla určena pro nejvyšší státní úředníky a funkcionáře, kteří tehdy stáli u koryta.
Jezdili v něm prezidenti, členové vlády nebo ředitelé státních podniků. Vozidlo se vyrábělo v pobočce Tatry, v Příboře, a to pouze v regulovaných malých sériích. Výroba byla velmi drahá i proto, že mnoho komponentů se tvořilo ručně.
Tato poslední osobní Tatrovka byla nakonec vyrobena v počtu zhruba 10 tisíc kusů. Samozřejmě dnes představuje velmi ceněný předmět sběratelské činnosti, ale v roce 1995, kdy bylo vyrobeno poslední auto, se bohatá klientela začala orientovat na koupi automobilů ze zahraničí, a o domácí Tatrovku ztratila zájem.
Přejete si Tatru 613 vidět na vlastní oči? Máte možnost si tento a mnohá jiná auta z historie značky Tatra připomenout přímo v muzeu, které je v městě Kopřivnici.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Legendy Jakuba Rejlka: Tatra 603 B6