Super dárek pod stromeček. Jízda v závoďáku na okruhu
Vánoce se blíží. Už jste přemýšleli, co si přát pod stromeček? Co třeba testovací jízdu na autodromu v pořádným závoďáku? Vyslali jsme našeho zástupce, aby si to zkusil. Je to velký fanda do aut, a tak jsme čekali, s čím se vrátí a jestli jízdu přežije bez škrábanců. Jak to dopadlo? Koukněte na video a přečtěte si jeho dojmy.
“Nemusím doufám psát, že jsem obrovský automobilový nadšenec a že ten den byl pro mě tak trochu splněný sen – vyrazit na okruh a ještě k tomu v závoďáku, jsem vždycky chtěl,” říká nadšeně Honza z našeho týmu Prochlapy.cz.
Jak to všechno probíhalo
Na místo jsem měl dorazit v odpoledních hodinách, bylo tam se mnou asi 5 dalších lidí, žádné davy. Absolvoval jsem krátkou instruktáž, a pak se šlo na věc. Pár kol mi nejdříve ukázal zkušený závodník a instruktor “místní Schumi”. I když jsem vůči tomu byl nejprve trochu skeptický a za volant bych raději hned usedl sám, byl jsem nakonec za těch pár kol na sedadle spolujezdce opravdu rád. Vysvětlil a ukázal mi důležité věci – jak se auto chová, kde mám jet na jakou rychlost, jak správně „nalítnout“ do zatáčky, co v určitých momentech dělat a co naopak nedělat. Samotná jízda byla obrovským zážitkem. „Schumi“ jel úplně na krev a bylo úžasný vidět, co to auto umí a co je s ním vůbec možné. Když dojel, měl jsem si za volant sednout sám. Panečku, to byl ale adrenalin. Byl jsem natěšenej jako malý dítě a zároveň jsem měl trochu strach, abych to nepřehnal.
Mega zážitek!
Byl to jednoznačně nezapomenutelný zážitek. Musím směle přiznat, že závodní auto je něco z úplně jiné galaxie, než běžné sériovky. I když tě posadí do “fiesty”, která má 130 koní, je to skvělé a, světě div se, ten výkon vám úplně stačí! Auto je komplet odlehčené, má závodní podvozek, speciální brzdy a jen malinko poladěný motor. Nechybí tu samozřejmě závodní sedačky, vnitřní rám na zpevnění a také běžné manuální řazení, což je pro lidi, co jedou poprvé, hodně dobrý. “Pádla pod volantem” většina běžných smrtelníků v autě nemá, a tak máte o starost mín a soustředíte se na 350 dalších věcí.
Výkon 130 koní
Budmě upřímní výkon 130 koní se na první pohled zdá málo, i já jsem nad tím nejdřív ohrnl nos a řekl si: „výkon žádná hitparáda“. Ve svém CLKčku mám přes 200 koní, tak co jsem si asi mohl myslet jiného… Ale! Když se svezete, pochopíte, že to nehraje roli a že vám to bohatě stačí. Ani jednou jsem si neřekl, že tadyto auto nejede, nebo chci víc! Všechny ty závodní úpravy na autě fungují neuvěřitelným způsobem a zatáčku, kterou bych jel ve svém autě maximálně 80tkou, můžu bez mrknutí oka projet 150tkou. Tohle si člověk musí prostě zažít, to se nedá ani vysvětlit. Proto, chlapi, tohle číslo neřešte! Zkuste si to a řekneme si pak!☺
Co mě nejvíc nadchlo
Nejdřív bych rád zdůraznil, že děkuji za perfektní přístup organizátorů. Byli všichni moc milí, veselí a na okruhu panovala velmi příjemná atmosféra. Auta byla skvěle připravena, všechno fungovalo jako hodinky, nic vymláceného si nepředstavujte, všechno jelo jako po másle – žádné vůle, vyskákané tlumiče, nic takového se nekonalo.
Dál jsem byl mile překvapen ze slušné ceny. Když jsem jel z okruhu domů a přemýšlel jsem o tom, jaké to celé bylo, řekl jsem si, že za 2 500 Kč je to to opravdu super zážitek, který jen tak nezažiješ a do kterého bych šel klidně znovu. Kdo má auta v srdci jako já, nebude litovat.
Uvítal jsem také to, že odpadlo riziko, že si zničím vlastní auto. Když vyrazíte na závodní dráhu se svým autem a je tam dalších 20 frajerů ve svých supersportech, tak už tluče srdce přeci jen trochu jinak. Je to nebezpečné a místo radosti z jízdy zažíváte strach o své auto a kolikrát i o svůj život. Když přičtu fakt, že žádné pojistky na okruhu neplatí, je to hazard jako blázen. Tady jste v pohodě, na dráze téměř sám a nic takového neřešíte. Alespoň ne, když máte v ruce to správné náčiní.
Nas čem jsem se vozil
Závěrem pár technických detailů o autě, nás chlapy tohle vždy zajímá:
Motor: 1.6 16V Zetec, 1598ccm Ti-VCT, 4válce v řadě DOHC s variabilním časováním ventilů, ECU programkit M-sport
Výkon: 140Ps při 5.600ot.min
Točivý moment: 158N.m při 4.250ot.min (pro 100 okt.palivo)
Převodovka: 5stupňová manuální s krátkým stálým převodem
Zavěšení: HP Sporting s pevným nastavením
Řízení: elektrické servo
Brzdy: Fri.tech Sport brzdové kotouče a desky (přední 258x23mm kotoučové), zadní standartní bubnové,
Výfuk: svody + výfuk R2 kit , Hydraulická ruční brzda, Airbox+filtr M-Sport Kit
Hmotnost: 1030kg, Kola. dle povrchu 6,5×15“ nebo 6,5×16“
Standartní bezpečnostní výbava: bezpečnostní rám dle př.J, sedačky BiMarco, pásy Schroth, hasicí systém LifeLine
Podtrženo, sečteno. Jestli jste si ještě nenapsali Ježíškovi, co chcete dostat pod stromeček, tohle je fajn tip, jak něco zažít a vyhnout se nepříjemnému překvapení pod vánočním stromkem.:) Pošlete svojí polovičce nenápadně odkaz ((http://www.fiestacup.cz/racing-darky-pro-chlapy) a zbytek už snad zvládne.
Autor: Jan Treutner
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Parádní svezení: jedno kolo na okruhu se Sébastienem Loebem
Děsivá nehoda na závodním okruhu. Dvě auta skončila v bariéře