Slavné české motorky. Znáte je všechny? Která se vám líbí nejvíc
Možná se pro svou dnešní nasycenost cizími značkami náš trh zapomíná podívat do historie.

Věděli jste o tom, že přesně před sto lety byly naše české motorky ve světové špičce? U nás existovalo okolo padesáti výrobců motocyklů. Jaké stroje nás proslavily?
Třikrát sláva pro nejlepší motorky!
Československé motocykly skutečně patřily ke světové špičce a všichni, kdo se zajímají o motorky, o tom ví. Stejně tak cestovatelé, co se během svých toulek Evropou nebo světem dostanou třeba do odlehlé vísky. S velkou pravděpodobností totiž právě tam někdo z vesnice ve své stodole stále ukrývá pojízdný stroj, který už je značně vousatý. A stále jede! Naše motorky patřily k tomu nejlepšímu, co tehdy existovalo.
I dnes se při projížďkách krajinou lidé za vámi otočí spíše, když si to budete kolem ladně svištět na chromem svítící udržované Jawě s typickým zvukem, než když si to pošinete okolo na supermoderním stroji, kterých je všude plno. Věděli jste, že první značkou motorek, co se u nás začala vyrábět, byl Laurin & Klement, a to v Mladé Boleslavi? Až později se k umu české výroby přidala slavná Jawa, a to ve třicátých letech minulého století.
Laurin & Klement typ CCCC
Umíte si představit, jak jedete krajem na historickém motocyklu se čtyřmi válci v řadě? Již v roce 1905 vzniknula motorka poháněná řadovým čtyřválcem, který byl v rámu uložen podélně.
Tento skvost měl ve své první verzi motor, který se skládal ze čtyř jednoválců. Každý z válců pak měl svou vlastní klikovou hřídel. V druhé verzi už došlo k dalšímu pokroku, když měla motorka klikovou hřídel uloženou podélně. Takto mohl vzrůst i objem stroje, a to ze 471 na 570 kubických centimetrů. A jak rychle se mohli tehdejší motocyklisté pohybovat? Motorka, která tehdy vážila 75 kilogramů dokázaly vyvinout rychlost až 75 kilometrů za hodinu. Slušné, co říkáte?

Jawa 250 „Pérák“
Tato motorka je dodnes pojem. Tenkrát to byl poměrně snadno finančně dostupný a současně také velmi spolehlivý stroj. Ladnost Jawě nelze upřít. Právě tento kus expandoval do celého světa – prodával se do více než stovky zemí po celé zeměkouli.
Slavný pérák byl poprvé oficiálně představen na Pařížském autosalonu, a to v roce 1946. Celý motoristický svět byl nadšen a odborníci se shodovali na tom, že tenkrát Jawa předběhla svou dobu i konkurenci nejméně o pět let. Dvěstěpadesátka pérák byla poháněna dvoudobým jednoválcovým motorem s objemem 248,8 kubických centimetrů. Její výkon byl 6,6 kW.

Jawa 250/353 – „Kývačka“
Pokrok ve výrobě i v technologiích dal vzniknout legendárnímu péráku. Stal se prvním sériově vyráběným motocyklem s odpruženou zadní vidlicí. Ty byly odpruženy pomocí dvou tlumičů uchycených mezi zadní kyvnou vidlicí a rámem. Motor kývačky byl stejný jako u péráka – tedy stejné dvoupákové provedení pro startování i řazení. Co však bylo úplně nové byl rám. Jeho konstrukce byla zcela nová a byla v něm uložena zadní kyvná vidlice. Ta protínala svým čepem pouzdra v zadní části rámu. Přední teleskopická vidlice se vyznačovala tím, že ve svém nitru v nosných trubkách měla vinuté pružiny v olejové náplni.
Úpravu oproti péráků dostaly i kola – ráfky se z 19palcových proměnily na 16palcové. Motor měl objem 249 kubických centimetrů a výkon 9 kW.
Jawa kývačka vešla do světových dějin také tím, že jí bylo celkově vyrobeno 1 418 840 kusů. Exportována byla do sto dvaceti zemí po celém světě. Naše motocyklová výroba byla na svém vrcholu.

Znali jste všechny tyto stroje? Společně s další českou značkou motorek, ČZ, skutečně vešly do historie. Jak se vám tyto motorky líbí?
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Představujeme nejdražší motorky světa. Na jejich pořízení si připravte velký balík
Motorkářka k nakousnutí. Proč jsou sexy v každém věku, a kde je sehnat?