Za stejné peníze dostanete méně. Výrobci zmenšují gramáž, ale cena se nemění. Kdo používá tyhle nekalé praktiky
Šetří se prostě všude. Ale původní plná cena za poloviční balení, to umí zařídit jen profíci. Jak to dělají? Podívejte se, na jaké finty velkých obchodníků si dát pozor, abyste se třeba nenachytali.
Stejná cena za více ničeho
Říká se tomu někdy shrinkflation, kombinace zmenšování výrobků při inflačním zachování ceny. Základem je udržet zdání, že se nic nemění. Všechno je na svém místě a má původní tvar. Třeba trojúhelníčky čokolády Toblerone. Ta přitom v posledních letech dokázala zhubnout o 40 gramů, aniž by se její cena nějak změnila. Odpověď je v mezerách mezi trojúhelníčky. Prostě se zvětšily, takže vzduchu je teď v krabici víc, než kalorií. A pokud jste neměli jednotlivé dílky rozpočítané jako cílovky na rodinné výlety, nepoznáte to.
V zemi, kde rekordní brambory nemají
Podobně fikaně na to šli výrobci kdysi luxusních slaných chipsů Pringles. Poté, co přesunuli celou výrobu do Malajsie, aby byli nezdravému palmovému oleji a laciné pracovní síle blíž, zjistili, že jim v Asii brambory nerostou. Tedy, rostou, ale ne tak velké, aby tím naplnili původní balení. A tak válec obalu snížil svůj průměr o 1,5 centimetru. Gramáž i cena je stejná, jen ty fenomenální brambůrky jsou o poznání menší. Vlastně, o nepoznání. Bylo to vůbec někdy jinak?
Úspora v řádu milionů
U brambůrek se ještě chvilku zdržíme. Manažeři neméně slavné značky Lays si totiž spočítali, že výroba klasiky je přeci jen levnější, než milionu různých příchutí. A tak těch ochucených brambůrků dávají do jednoho balení méně, než těch tradičních. Rozdíl je směšný: o pět až šest ochucených chipsů méně, cirka necelých 10 gramů na balení. Že to vypadá jako maličkost? V Lays díky tomu ušetří 50 milionů dolarů ročně. Je to ale naprosto v pořádku, protože gramáž podle obalu sedí.
Šťastné dětství obézního dítěte
Znáte to taky. V dětství vám přišlo všechno větší. Takže tyčinky Mars a Twix vážně připomínaly sice nezdravou, ale pořádnou porci. Dnes se nejspíš po zakoupení takové pochoutky zamýšlíte nad tím, že jste jen měli velké oči. Není to pravda, zrak i paměť vám slouží dobře. To jen gramáž tyčinek se za posledních 10 let snížila o 14 %. Hezky po gramech, nenápadně, aby si nikdo nestěžoval. Cena ovšem zůstala stejná. Stejně dokázala zhubnout i čokoláda Milka. A kam se poděly dvoulitrovky s Coca-colou? Je sice fajn, že na těch flaškách o objemu 1,75 litru je nějaké jméno, ale je to opravdu důvod, proč mám platit stejně za míň?
Aby to vypadalo stejně
Ekonomické smršťování je vůbec oblíbené. V principu jde o to zachovat rozměry čelní strany obalu produktu, a ubrat třeba na šířce. A je jedno, jestli je to prací prášek nebo krabice rýže. Na regálu to vypadá pořád stejně, u vás ve spíži už nikoliv. Potažmo, může být úplně zachováno provedení původního obalu, jen se změní potisk vypovídající o gramáži. To se děje i u nás, například na balení koření. Ne, nepepříte víc, jen je ho uvnitř méně.
Do pytlíku nevidíte
Podobné je to i s předpřipravenou 2+1 kávou nebo sáčky čaje. Po nějaké době od zavedení produktu na trh se prostě výrobci vyplatí snížit obsah. Že si pak jen pochutnáváte na ovařené barevné vodě bez chuti? Nu, je to snad zdravější. Ostatně, snižování velikosti a gramáže je po případném provalení nejčastěji vysvětlováno upřímným zájmem výrobce o vaše zdraví. Nechtějí, abyste se přejídali. Když tenhle argument padne, vždycky se dá říct, že za to může Evropská unie. Nebo brexit. Nebo spiknutí iluminátů. Pak vám ještě někdo nasolí, že nemáte žrát sladký, když na to nemáte.
Cílem výrobců je nechat vás manipulovat vaší vlastní pamětí. Takže si třeba pamatujete pánvičku, která se vážně nepoškrábala. A tu si chcete koupit znovu. Že mezitím změnila složení, a na její povrchovou ochrannou vrstvu se teď nemůžete ani škaredě podívat? Tak už to bývá. Vaše oblíbené značky textilu také z důvodů úspor přidávají příměsi plastových vláken do bavlněné tkaniny. Nikdo to na první pohled nepozná.
Nejmenší toaleťák světa?
Ultimátním příkladem smršťujících se produktů a inflace cen je záležitost, kterou si po použití většinou prohlížíte co nejméně. Toaletní papír. Počet útržků i délka zůstává víceméně stabilní, ale co se mění, je šířka. Chápete, když na každé roličce uberete pár milimetrů, máte brzy nastřádáno na celu roli zdarma. Šířka toaletních papírů se v posledních letech u některých značek smrštila o 25 %. Z toho by se jeden…
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: