Sebevražedné zbraně: piloti někdy nevěděli, že jdou na smrt! Japonci nebyli jediní, kteří se uchýlili k obávané praktice!
Zničit nepřítele za každou cenu a klidně přitom položit vlastní život. Inu, když už se druhá světová válka chýlila ke svému neodvratnému konci, pokoušeli se protivníci Spojenců zvrátit dění na bojišti i za cenu sebevražedných útoků. Taktika, kterou známe jako kamikaze, totiž rozhodně nebylo jen doménou císařského Japonska.
Jako první vyzkoušeli neotřelý nápad s řiditelným torpédem Němci a Italové. Zařízení neslo sice tři metráky nálože a poháněl ho motor z torpéda, ale čistě technicky se prý pořád jednalo o jednomístnou mini-ponorku. Nejspíš proto, že dát do provozního manuálu něco o pilotech-sebevrazích by morálce námořníků neprospělo. Jisté je, že ať už to bylo italské maiale či německá marder, pořád to byla v praxi sebevražedná nálož. Pilot měl totiž jediný cíl, a jeho cestu nazpátek nikdo moc neřešil.
Tuhle tajnou zbraň prozradit nestačíte
Ponořit se do optimální hloubky deseti metrů (protože když půjdete hlouběji, ztratíte vědomí a udusíte se), zakotvit pod nepřátelskou lodí, nastavit časovač a hurá domů. Zádrhel? Pokud vás v přístavu, do kterého jste pronikli, spatří nepřátelská hlídka, jste mrtví. Stejně jako když se sami po úspěšné misi pokusíte doplavat do Itálie přes Středozemní moře. Operátory torpéd tohle naštěstí trápit nemuselo. Časovač měl tak krátký interval, že pilota exploze roztrhala ještě pod hladinou.
Torpédo nebo rakev?
Japonci, díky svému fanatickému odhodlání, obavy o vlastní život neměli. Jejich řiditelné torpédo kaiten mělo jen přinášet smrt. Bohužel s touto ničivou podmořskou zbraní přišli docela pozdě, v době, kdy už se muselo v jejich námořnictvu šetřit na všem. V čem byl problém? Že kaiten měl jen minimum paliva. Takže pokud se netrefilo hned napoprvé, nestačilo si už dát otočku, a kleslo ke dnu. Komplikace také působila špatně řešená roznětka, která většinou nesepnula, když by se to hodilo.
Takže při útoku smečky kaitenů to většinou vypadalo, jako když se na bitevní loď pokouší zaútočit žduchající autíčka z autodromu. Někdy se to povedlo. Asi největší trefou těchto sebevražedných torpéd bylo potopení eskortního torpédoborce USS Underhill. Jinak to byla jen důmyslná rakev pro pohřeb v hlubinách.
Trénink pro začátečníky: Řízená srážka
V předvečer roku 1945 má nacistické Německo jasno: tahle válka je prohraná. Ale ještě před tím, než spolkne hořkou pilulku porážky, pokusí se naposled získat převahu ve vlastním vzdušném prostoru. Postarat se o to má tzv. Sonderkommando Elbe. O co jde? Třetí říše je na tom bledě, ale v zásadě nemá až takový nedostatek stíhaček. Mnohem větší problém je minimum schopných pilotů. Ze základního výcviku totiž většinou míří rovnou k zemi. A tohle má Sonderkommando Elbe zužitkovat.
Stěžujte si až po dopadu
Očesané stíhačky, vybavené jen dvěma kulomety (každý s 60 ranami), by nepřátelský čtyřmotorový bombardér sestřelit nedokázaly. Ani to nepotřebují. Jejich úkolem je totiž protivníka taranovat. Prostě to do něj v plné rychlosti napálit. Že přitom půjde k zemi i jinak nezkušený německý pilot? Pro Hitlera je třeba přinášet oběti. Samozřejmě, že je tu padák a možnost při pádu vyskočit. Ale většinou to ze stíhačky zdemolované ničivým nárazem moc nešlo.
Sebevrazi? Ať umírají jen nepřátelé
Také vám přijde to mrhání životy vlastních vojáků trochu zbytečné? Pak můžete načerpat zvláště nechutnou inspiraci u sousedů z teroristické organizace IRA. V devadesátých letech přišli s metodou tzv. proxy bombing. Prostě si vyhlídnou nějakého zaměstnance „nepřátelské“ armády či vlády, a unesou mu rodinu. A dají mu na výběr. Když do práce doveze auto plně naložené trhavinami, nechají jeho blízké žít. On velmi pravděpodobně takový útok nepřežije, ale obchod je obchod. Že tenhle model má něco do sebe potvrzují i bývalí partyzáni z FARC, kteří ho zdatně okopírovali pro potřeby revolučního boje v Kolumbii.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Kamikaze – jak vznikly sebevražedné jednotky a co se kolem nich děje dnes?