Náš autotest: SEAT Ibiza. Místo, kde zábava nekončí!
Byli jste někdy na ostrově Ibiza? Je to místo, kde nikdy nekončí zábava. Party jede 24 hodin denně a všechny starosti hodíte za hlavu. SEAT Ibiza se nejmenuje stejně jen tak náhodou.
Ta souvislost s dovolenou vlastně není vůbec náhodná. Můžete vyrazit do Chorvatska, zaletět si do Egypta a za své peníze uvidíte třeba větší kus moře, na plážích budou levnější kokosy a vy budete spokojení. Pokud ale máte v plánu dovolenou propařit, měli byste sáhnout po Ibize.
Zelené sluníčko
Už z dálky zaujme Ibiza svou výstředně zelenou barvou. SEAT ji nazývá Lima a věřte, že váš displej telefonu nebo počítače její barvu zobrazit neumí. Je jako zelený zvýrazňovač. Připočtěte si k tomu černá litá kola, černé kryty zrcátek a hned je vám jasné, že tady jde o design, zaujetí a vybočení z řady. Buďte si jistí, tohle auto na ulici nepřehlédnete.
Interiér je o poznání střídmější, ale rozhodně má šmrnc. Všude v interiéru najdete prošívání červenou nití. A zapomeňte na laciné zpracování vozů SEAT. Za takový volant by se nemuselo stydět ani auto o dvě třídy výš. Místa jen skromně, je zkrátka třeba počítat s tím, že sedíte v malém voze, které je určeno pro 2 cestující, s tím, že příležitostně někoho převezete vzadu. Na dovolenou do Chorvatska s ním ale jet nechcete.
I na dálnice
Záměrně nepíšeme, že je auto stavěné do města, protože není. Bylo to vůbec poprvé, co jsme měli v testu nový motor 1.0 TSI s výkonem 81 kW, který můžete znát třeba i z Fabie. Bylo pro nás velkým překvapením, kolik má motor síly a jak je zpřevodovaný. Pro představu: na dvojku můžete jet i přes 100 km/h. Nový motor k tomu přímo vybízí. Zapomeňte na předchozí generace turbomotorů TSI, které skvěle táhly do 4000 otáček za minutu a pak chcíply. Tenhle motor se bez přemlouvání vytáčí až nad 6000 otáček za minutu a to vás bude bavit. Fakt moc! Výhodou dlouhých převodů je, že na dálnici se pak motor převaluje kolem 2000 otáček, kdy už má dost síly a zároveň jede velmi úsporně.
Při předjíždění je pak samozřejmě třeba podřadit, na dvojku, na trojku a motor s obrovskou radostí vystřelí vpřed.
Ploténky ji nerady
Ibiza nabízí 2 módy odpružení – Comfort a Sport. Už Comfort je zatraceně tvrdý, Sport se pak hodí jen pro opravdu vyžehlené silnice. Pokud preferujete komfortní a houpavou jízdu, tak Ibizu si zrovna vyškrtněte. Můžou za to i nízkoprofilové pneumatiky o velikosti 17″. Konkrétně jde o rozměr 215/40 R17. Ano, na takto malém autě jsou pneumatiky šířky 215 mm, což ale také znamená, že Ibizu od silnice jen tak něco neodlepí. V zatáčkách se téměř nenaklání, prudké i táhlé zatáčky můžete jet takovou rychlostí, až se vám bude deformovat ksicht.
Dobrá alternativa
Nebudeme si nic nalhávat, Ibiza je alternativou k domácí Škodě Fabia. Jenže zatímco Fabia = Chorvatsko, Ibiza = Ibiza. Tohle auto sází na emoce a to se nám líbí. Nestojí velké peníze a uděláte s ním hodně parády. A to přece jde, ne?
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,2 s |
Maximální rychlost | 197 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1155 kg |
Průměrná spotřeba | 4,3 l/100 km |
Rozměry | 4 061 × 1 693 × 1 445 mm |
Cena od / testovaného vozu | 264 900 Kč / 444 000 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
LEGENDY JAKUBA REJLKA: SEAT LEON CUPRA 4