Rozdělení autonomních vozů. Kdy a jaká auta za nás budou řídit?

O autonomní jízdě mluví všechny velké automobilky. Předhání se v konceptech, které řídí sami, ale jaká je skutečnost? Kdy nastane doba, kdy budou jezdit po našich silnicích? Zjišťovali jsme fakta a co na to legislativa.

Kde to má volant? Nikde!

Dříve se kdejaká automobilka chlubila konceptem, který umí řídit sám. A ve všem byl chaos. Aby se vnesl do autonomních vozů pořádek, tak americká organizace pro normalizaci SAE připravila 5 úrovní autonomní jízdy.

5 úrovní autonomní jízdy

Úroveň 0

Automobil neumí lautr nic. Lze sem započítat tempomat, který drží nastavenou rychlost, ale je to jen náhrada odložené nohy. Inteligence 0.

Úroveň 1, asistovaná jízda

Jak název napovídá, vůz jen asistuje řidiči. Jde třeba o adaptivní tempomat, který umí sám měnit rychlost podle vozu jedoucího před ním, případně asistent pro držení v jízdním pruhu. Kdy do velmi mírných zatáček auto samo zatáčí. Řidič musí stále držet ruce na volantu, jinak systém bude protestovat.

Takový režim nabízí například Škoda Octavia na videu, které jsme pro vás natočili. Na konci, když stále neřídíme dokonce auto významně cukne – aktivuje brzdy. Pokud by řidič usnul, určitě by ho to probudilo.

Úroveň 2, částečně automatizovaná jízda

V tomto případě nemusí mít řidič ruce na volantu, ale musí trvale sledovat situaci kolem auta. Jde o systémy, které se nejčastěji nazývají asistent pro jízdu v koloně, najdete je u lepších aut. Systém funguje obvykle jen na dálnici, případně na velkých tazích, kdy jsou protisměrné pruhy oddělené svodidly. Auto se drží vozu před vámi. Rozjíždí se, brzdí, zvládá i zatáčení. Dokonce může úplně zastavit. Tyto systémy fungují obvykle do rychlosti 60 km/h. Sem spadá třeba i první generace autopilotů vozů Tesla.

Úroveň 3, vysoce automatizovaná jízda

Na vybraných úsecích silnici může řidič řízení zcela nechat na automobilu. Jde především o jízdu po dálnici, kdy jsou jasně nakreslené pruhy na dálnici, nemůže se stát, že přijede auto z protisměru nebo na křižovatce. Řidič nemusí dávat pozor na řízení, může se věnovat něčemu jinému. Dojde-li k situaci, se kterou si autopilot neporadí, vůz výrazně vyzve řidiče k převzetí řízení. Ten má pak obvykle čas kolem 10 sekund na to, aby si řízení převzal.

Legislativa na hraně
Zde se již láme chleba v legislativě. Podle platných zákonů se musí řidič věnovat řízení. A pokud sedí za volantem, tak je řidič. Jenže automobilky slibují, že řidič se jízdě věnovat nemusí. Takže jak to bude, když se stane nehoda? Kdo bude viníkem? Úroveň 3 nabízí třeba nové Audi A8 nebo autopilot Tesla ve 2. generaci.

Úroveň 4, zcela automatizovaná jízda

Tohle už začíná být sci-fi. Auto už v tomto režimu opravdu řídí samo. Omezení: jen ne vybraných místech. Třeba vyjedete z Prahy, zapnete autopilota a ten bude řídit až do Brna. V centru si řízení zase převezmete sami. Nebo přijedete do obchodního centra, vystoupíte z auta a to si samo najde parkovací místo a zaparkuje. Vyzvedne vás zase až na požádání. Případně může jít o taxislužby v centrech velkých měst. Zkrátka jde vždy o dobře zmapovanou oblast, kde bude systém fungovat.

Za jak dlouho budou na silnicích?

Jak dlouho si na takové vozy počkáme? Tohle bude ještě trvat ještě hodně dlouho. Určitě to nebude do roku 2020. Průkopníkem bude pravděpodobně Tesla a rozhodně to bude nejprve v USA.

Úroveň 5, autonomní jízda: Řidič v tomto autě není potřeba. Proč? Protože auto nemá ani pedály, ani volant. Nejsou potřeba, protože auto řídí úplně samo. Jak asi tušíte, tohle je hodně daleká budoucnost. Věříme tomu, že třeba v USA se bavíme o horizontu 10 let, v Evropě, potažmo v České republice pak ještě mnohem později. Sedli byste do něj?

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Autopilot: co brání autonomní jízdě?

Nové dopravní značky. Vyznáte se v nich?