Redakční autotest: Toyota Yaris. Nejdostupnější hybrid na trhu. Jede téměř za tři litry i ve městě!
Že byste si už chtěli zkusit nějaký ten hybrid? Toyota Yaris může být vstupenkou. Otestovali jsme ji pro vás. Jak to dopadlo?
Toyota Yaris je vlastně docela obyčejné auto. O něco menší, než Škoda Fabia, ale vlastně ne tak úplně. Proč se o něj tedy vůbec zajímat? Je to nejdostupnější hybrid na trhu. S velmi slušnou výbavou jej pořídíte do 400 00 Kč.
Velký uvnitř
Yaris opravdu není žádný obr. Oproti Fabii je kratší téměř o 5 cm. Jenže paradoxně má delší rozvor – o 4 cm! A o 4 cm je také vyšší, než Fabia. V praxi to tak znamená, že posádka má oproti Fabii více místa. Jak na délku, tak na šířku. Kde tak opravdu ztrácí, to je kufr. 286 litrů v Yarisu nemá šanci 330 litrům ve Fabii konkurovat.
V interiéru se budete cítit jako doma. Ani vás nenapdne, že sedíte v asijském voze. Vše je přehledné, intuitivní a velmi vkusné. Barva interiéru je sladěna s barvou karoserie, tak jako třeba u Toyoty C-HR.
Spolehlivost na první místě
Čím se Yaris výrazně liší od konkurence, to je právě hybridní pohon. Toyota dělá hybridy už 20 let a vyrobila už 10 milionů hybridů. Konstruktéři už tedy ví, jaká je cesta k funkčnímu a spolehlivému řešení. V prvé řadě je to velký (relativně) benzínový motor. Má objem 1,5 litru. V době kdy i Octavia dostává litrové motory je to skutečně hodně. Spalovacímu motoru pomáhá ještě elektrický. Poskytne výkon 45 kW (celkový výkon auta je pak 74 kW) a Yaris umí jet i čistě na elektřinu. Ale na žádné dlouhé projížďky to není. Spíše na manévrování v garážích, kde nechcete vypouštět emise, případě na popojíždění v koloně, kdy může tradiční motor odpočívat.
Ruku v ruce se spolehlivým řešení jde také to, že autu chybí některé součástky, které u hybridu zkrátka nejsou potřeba, jako je startér (motor je roztáčen elektromotorem), alternátor také není potřeba a díky tomu také nejsou třeba klínové řemeny. Také výrobci brzdových destiček na vás nezbohatnou – díky rekuperaci se kinetická energie ukládá do baterií ve formě elektřiny.
Jak jede Toyota Yaris?
Obecně se se všemi hybridy jezdí velmi příjemně. Elektromotor pomáhá tomu spalovacímu, takže pocitově máte velmi silné auto, které navíc reaguje bezprostředně – jen lehce přidáte a auto se žene vpřed. Yaris má navíc bezestupňovou převodovku e-CVT, která neřadí, takže jen stále jedete vpřed. Je to příjemné v 95 % jízdních situací. Co se nelíbí ani Yarisovi, ani řidiči, to je okamžik, když dáte plný plyn. Benzínový motor se vytočí do maximálních otáček a vůz začne zrychlovat. Jenže docela pomalu. Zrychlení z 0 na 100 proběhne až za dlouhých 11,8 sekundy. Přitom při běžné jízdě máte výkonu na rozdávání a také pružné zrychlení je v pořádku. Plný plyn se zkrátka autu nelíbí.
Rekuperací k nízké spotřebě
Yaris je hybrid, ale dobíjet se nemusí. Baterie mají malou kapacitu (6,5 Ah při jmenovitém napětí 144 V) a dobíjí se při jízdě, hlavně rekuperací. Tedy brzděním. Pokud brzdíte jen citlivě, brzdy se vůbec neaktivují a brzdí jen elektromotor, který dobíjí baterie. Případně můžete na řadicí páce automatické převodovky přepnout z režimu „D“ do režimu „B“ a pak při každém sundání nohy z plynu začne vůz rekuperovat – tedy maximálně efektivně brzdit. Teprve až když rekuperací nestíháte baterie dobíjet, začne je dobíjet samotný spalovací motor.
Právě efektivní práce s energií a jejím uchováním je nejsilnější zbraň hybridního Yarisu. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 3,3 litru benzínu na 100 km. A je to naprosto uvěřitelná hodnota. Svoji každodenní jízdu z práce při průměrné rychlosti 57 km/h (což je po Praze slušné tempo) zvládal se spotřebou kolem 3,8 litru.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,8 s |
Maximální rychlost | 165 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 545 kg |
Průměrná spotřeba | 3,3 l / 100 km |
Rozměry | 3 945 × 1 695 × 1 510mm |
Cena od / testovaného vozu | 286 900 Kč / 387 900 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Redakční autotest: Subaru WRX STI. Něco speciálního pro milovníky benzínu!
Redakční autotest: Nissan Qashqai chce přemoci Škodu Karoq. Čím má navrch?