Redakční autotest: Citroën C3 Aircross. Malé městské SUV? Zkuste to francouzsky!
Městské crossovery hýbou světem. Prodejní čísla ukazují, že každý chce malé SUV do města. Do nacpaného trhu se pustil i francouzský Citroën.
Francouzský C3 Aircross patří do nedávno vzniklé kategorie aut, takzvaných městských crossoverů. Tedy aut určených pro zdolávání velkých aglomerací. Byť vypadá jako SUV, má poháněna jen přední kola, takže do terénu rozhodně nepatří. Jeho doménou budou městské bulváry.
Svou cestou
Připadá vám, že všechny německé, potažmo koncernové SUV, vypadají stejně? Design C3 Aircross vás pak jistě nadchne. Jde naprosto proti proudu. A většinou se líbil i kolemjdoucím. Je to zkrátka něco jiného. Nafouknuté až bublinovité tvary v kontrastu se supermoderními světlomety, to na ulici každý den nepotkáte.
Také interiér jde svou vlastní cestou. Malé crossovery mají interiér tak trochu ošizený, protože se musí šetřit. Uvnitř C3 Aircross si ale budete připadat jako ve velkém SUV. Kožená sedadla jsou opravdu velká a velmi rozměrná, takže se v nich uvelebíte, zapadnete dovnitř a nebudete chtít ven. A doplňky sedadel? Jsou vyvedené v designu „kouhotí stopy“. V kterém jiném autě tohle najdete? Francouzi si zkrátka potrpí na eleganci a komfort, to jim nikdo neupře.
Technologie
No dobře, design super, ale co technologie vozu? Překvapivě skvěle je na tom s konektivitou. Multimediální systém nabízí 7“ displej s příjemnou grafikou, přehledné ovládání s rychlými reakcemi. Infotainment vlastně slouží pro ovládání celého auta. Nabídne i navigaci, kterou pro Citroën dodává TomTom, který má s navigováním dlouholeté zkušenosti a není tedy co vytýkat. Pokud se uživatel raději spoléhá na svůj smartphone, může jej připojit pomocí USB a využívat zrcadlení pomocí všech používaných technologií – Android Auto, Apple Car Play i MirrorLink. Pokud máte raději život bez kabelů, lze telefon připojit k infotainmentu pomocí Bluetooth a poslouchat hudbu z vašeho smartphonu. Aby vám nedošla baterie, stačí umístit telefon do středového panelu, kde je integrovaná bezdrátová nabíječka standardu Qi charge. Milovník nových technologií bude nadšen.
Ani v nabídce podpory řízení Citroën nezaostává. Velmi příjemný je head-up displej, který důležité informace promítá řidiči do zorného pole, ten pak tato data vidí v dáli nad kapotou. Jelikož jde o městské auto, chválíme technologii Active safety brake. Kamera na čelním skle sleduje provoz a pokud hrozí kolize s vozem před vámi, třeba kvůli řidičově nepozornosti, aktivuje systém brzdy a buď zcela zabrání kolizi, nebo aspoň zmírní následky. Kdo při jízdě sem tam pokukuje po displeji svého smartphonu, ten takového pomocníka jistě přivítá.
Dobře funguje i čtení dopravních značek. Kdo nikdy nepřehlédl snížení rychlosti? Kromě toho, že se omezení rychlosti zobrazí na displeji, má řidič možnost pomocí tlačítka tuto načtenou rychlost převést i do tempomatu, vůz pak sám udržuje legální rychlost. Velmi příjemné! Bezpečnost na silnici pak zvyšuje systém, který hlídá auta ve slepém úhlu. Pokud jede auto ve vedlejším pruhu těsně za vámi nebo vedle vás, rozsvítí se ve zpětném zrcátku oranžová dioda. Bezpečí prospívá i to, že auto hlídá, jestli nevybočujete z jízdního pruhu. Pokud začnete přejíždět čáru jízdního pruhu bez blinkru, asistent vás upozorní.
A co jízda?
Jak to tak u francouzských vozů bývá, nastavení podvozku je velmi komfortní. Skvěle si poradí s retardéry i menšími výmoly. Podvozek má ale jednoduchou konstrukci, není určen na dovádění nebo rychlou jízdu. Pokud to s rychlostí přeženete, velmi brzy zasáhne stabilizace, která auto usměrní a nedovolí mu nějaké kejkle. Řidič, který preferuje rychlou a ostřejší jízdu si takové auto vybírat nebude, ten, kdo preferuje komfort, bude spokojen.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,2 s |
Maximální rychlost | 185 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 159 kg |
Maximální výkon | 81 kW |
Rozměry | 4155 × 1976 × 1605 mm |
Cena od / testovaného vozu | 309 900 Kč / 429 900 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Tohle jsou nejlepší SUV do města. Koupili byste si je?