Quentin Tarantino i Leonardo DiCaprio hájí poctivé filmařské řemeslo. Co je pravdy na tom, že klasická filmařina končí
Natáčení filmů vždy znamenalo postavit kulisy a natočit nejlepší záběr, často s omezenými možnostmi třeba jen na tři pokusy. Filmový matador Quentin Tarantino o tom ví své, ale tradiční filmařina pomalu odchází. To si myslí i oscarový Leonardo DiCaprio. Co je hlavní příčinou a proč je to škoda?
Quentin Tarantino nechatuje
Quentin Tarantino je zastáncem poctivého old school přístupu k natáčení. Tenhle samorost je zvyklý dělat věci po svém, a v Hollywoodu si vyboxoval takové postavení, že je mu to umožněno. Snímek Osm Hrozných natočil na unikátní 70mm projektory, které mají poměr stran 2.76:1. Tento opravdu široký záběr umožňuje pojmout skutečně rozsáhlé obrazové dění na plátně, a v klasickém poměru úhlopříček 16:9 máte prostě menší obrázek. Pravý zážitek vás tak čeká v kině nebo na hodně veliké televizi. Tohle si může dovolit jen málokdo. Tarantino je milovníkem tradiční filmařiny, má obří sbírku filmů na VHS a nepoužívá mobilní telefon.
A nejen to. Z natáčení prý vyhodí každého, kdo při jeho práci sáhne na smartphone. Tarantino neposílá e-maily ani zprávy. Tyto „rušivé elementy“ prostě ignoruje. Při natáčení posledního hitu Tenkrát v Hollywoodu tak vznikaly klasické kulisy, které jako by z oka vypadly ulici ze 70. let.
Modelujeme krajinu i obličeje
Přístup k natáčení filmů se v průběhu let razantně změnil. Už před mnoha lety do všeho vstoupila technologie CGI, která umožnila nahrazovat počítačovými triky to, co bylo nereálné natočit fyzicky. Dnes už je tato technologie zdokonalená natolik, že umožňuje zobrazit i to, co bychom sice reálně před kameru dostat mohli, ale z nějakého důvodu se to nevyplatí. Třeba hrad na kopci v pozadí. Prostě se tam frkne později a není třeba produkci náročně přesouvat do dané lokality. Nebo takovou scenérii vůbec hledat.
Leonardo DiCaprio se obává konce tradičního natáčení
Klasická filmařina je už dlouho na ústupu. K tomuto tématu se nedávno vyjádřil i Leonardo DiCaprio, kterého Quentin Tarantino obsadil do Tenkrát v Hollywoodu.
„Pokud se bavíme o filmu, který je natáčen klasickým přístupem, znamená to, že máme postavenou celou Hollywoodskou čtvrť, která fyzicky vypadá jako z roku 1969, bez pomoci CGI. Toto je skutečný návrat do filmařské éry, který už dnes běžně není k vidění.“
Odstaví streamovací služby kinosály na vedlejší kolej?
Herec si přístup Tarantina k natáčení filmu pochvaluje, a dále pokračoval na téma současného směru natáčení.
„Nastává období streamovacích služeb, kde je všechno velmi rychlé a najednou vznikne celá nová show, několik epizod, které se objeví a vy je můžete sledovat každý den.“
DiCaprio ale nadále doufá, že diváci nezanevřou na navštěvování kinosálů a budou chtít stále vidět snímky na velkém plátně, nejen doma u televize nebo monitoru. V to samé doufá i Quentin Tarantino, který vyzdvihuje jedinečnost shlédnutí snímku v kinosále.
Jít na film je rituál
Návštěva kina je jako rituálu. Připravit se, vyrazit, koupit lístky nebo něco k občerstvení, těšit se a s ostatními v sále sdílet zážitek v sále. Sledovat děj, který vidíte úplně poprvé, bez rušení vedlejších vlivů, když sedíte doma.
Je pravda, že promítání v multikinech tuto myšlenku trochu nabourává, protože často sedíte v sále jen s pár lidmi. Ale klasické kinosály fungují u nás i dnes, a ty zrekonstruované se adaptovaly na 21. století. Atmosféra v menším plném sále je tak vždycky úplně jiná a připomíná doby, kdy se před kinem stála fronta a každé sedadlo bylo obsazené. Široké plátno navíc nemůže žádná televize nahradit.
Je klasická filmařina minulostí?
CGI a Motion Capture umožňují, že po plátně běhají skřeti, Glum, Hulk nebo Thanos. Triky začínají být vybroušené k dokonalosti, ale když jsme schopni nahradit vše včetně obličeje, kde je filmařský um v tom všem? Ztrácí se romantika a klasické filmařské řemeslo, protože se většina snímku připravuje na monitorech a ne s klapkou před kamerou. Přijde doba, kdy nebudeme potřebovat ani herce? Nebo bude ve filmu jejich nasnímaný obličej jen jako lákadlo pro diváky? Nechceme vidět raději skutečné hory a lesy, než ty stvořené ve studiu?
Televizní tvorba zažívá boom
Nastala doba velkorozpočtových seriálů a televizní filmové produkce. Netflix, HBO GO, Amazon Prime, Google Play, Disney+, Apple TV+, ti všichni budou válčit o přízeň diváků.
Jasný názor na tento trend zastává i Steven Spielberg. Podle něj je streamovací tvorba skvělá nová věc, ale nic nenahradí návštěvu kina. Celou věc shrnul: „Jsem naprosto přesvědčený, že tu kina musí být navždy.“
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: