Přeprava kol: v autě, na autě nebo za autem? Vozíte je správně?

Cyklistika je v Česku nejoblíbenějším sportem. Převážíte kola v autě? Nebo na autě? Poradíme vám, jak na to.

Právě o prázdninách potkáte na silnici stovky aut, která vezou kola. Někteří řidiči ale riskují pokutu až 10 000 Kč, jiní hazardují se životem. Na co si dát pozor?

Kolo v autě

Jste jen dva? Přitom máte velkého kombíka? Pak je nejjednodušší sklopit zadní sedadla a kola vozit právě zde. Jenže právě kolo v kufru se může v případě dopravní nehody stát zdrojem nepříjemného poranění. Kola v kufru připevněte, aby se v případě nehody nemohla posouvat vpřed. Stačí čelní náraz a řidítka vám můžou projet páteří…

Jako základní ochrana poslouží pár gumicuků. Koupíte je doslova za pár desetikorun a můžou vám ušetřit hodně nepříjemností. Stačí je omotat kolem rámu kola a přichytit k kotevním okám v kufru. Vždy je dobře stáhněte, aby se kolo mohlo pohybovat co nejméně.

Také si připravte deky nebo prostěradlo, kterými kola od sebe oddělíte. Nejen, že se vám nepoškrábou, ale také se vám pedály nedostanou do špic.

Pokud jízdní kolo teprve vybíráte, berte to, které má přední kolo přichycené pomocí tzv. „rychlupínáku“. Někdy je totiž rychlejší přední kolo sundat, než dlouze zápasit s tím, aby se kolo do kufru vešlo.

Milovníci kol nechávají pro svůj stroj VIP místo v interiéru.

Kolo na střeše

Každý druhý cyklista vozí své auto na střeše. Chcete se přidat mezi ně? Pak buďte opatrní už při výběru střešního nosiče. Předně na to budete potřebovat vhodné auto. Ne každé má totiž „hagusy“, na které je možné připevnit příčníky a na ně nosič kola. Pokud si nejste jisti, ověřte si raději v servisu, že střešní nosič je možné namontovat. Dost možná budete muset nějakou součástku dokoupit.

Samotný nosič pak vybírejte podle toho, kolik kol chcete převážet. Budou to 2 nebo 4? Klíčovou roli hraje také tvar rámu kola. Jiný nosič si koupíte na tenké silniční kolo, jiné pak na velké a těžké elektrokolo. Právě i nosnost nosiče hraje při výběru důležitou roli. Při výběru si ověřte, jak odolné jsou zámečky. Kola mají na zloděje magnetický efekt. 

V neposlední řadě si zjistěte, jaká je doporučená rychlost jízdy. Lepší výrobci garantují 130 km/h, někteří ale třeba jen 70 km/h.

Náš tip: Nikdo není dokonalý. A určitě byste nebyli ani první, ani poslední, kdo s kolem na střeše vjel do nízké garáže… Pokud se vám podaří promáčknout střechu vozu, můžou jít celkové škody do stovek tisíc korun. Proto radíme: když vezete kola na střeše, umístěte si ovladač od garáže na jiné místo, než ho máte obvykle, jinak po něm sáhnete automaticky a neštěstí je na světě. Ideálně jej dejte do obálky s velkým nápisem KOLA NA STŘEŠE.

Prej to jde i bez drahých držáků.

Kolo na kouli

Držáky na kolo, které se přimontují na tažné zařízení jsou sice oblíbené a pohodlné (nemusíte kolo zvedat do takové výšky). Má to však i svá úskalí.

Nezapomeňte, že nosičem si zakryjete registrační značku vozu. Což se nesmí. Vlastně máte jen 2 legální možnosti. První je odmontovat značku z auta a připevnit ji na nosič. Ten má vždy držák na značku připravený. A to je velmi nekomfortní a zabere to čas.

Druhou možností je, že si necháte vyrobit třetí značku. Ta vás vyjde na 600 Kč a my to rozhodně doporučujeme. Problém je, že si na ni pár týdnů počkáte.

Jakýkoliv jiný způsob není legální. Ještě pár let zpět někteří rozumní policisté (sic!) tolerovali různé neoriginální značky, ale od té doby, co je možnost si nechat vyrobit třetí značku (1. 1. 2016) je tolerance ta tam.

Pokud nepoužíváte jeden z těchto dvou legálních způsobů, může vám hrozit pokuta až 10 000 Kč. Tak bacha na to!

Druhým velkým úskalím je parkování. Nejen že jste o kus delší, než obvykle. Ale také jste o kus širší, což si ne každý uvědomí. A navíc vám nebudou fungovat zadní parkovací čidla. A zadní parkovací kamera je také obvykle k ničemu. Takže pozor na to!

U vysokých SUV se vyplatí vozit kola na kouli.

U vysokých SUV se vyplatí vozit kola na kouli.

Autor: Analytik

Foto: Michal Červený

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nové kontrolky v autě. Znáte je všechny?

Nové dopravní značky. Vyznáte se v nich?