Pravidla etikety – díl druhý: První dojem a představování

Přejete si na další firemní akci nebo společenské události zazářit? Čeká vás pracovní pohovor a přejete si být mistry etikety, kteří působí sebejistě a znají pravidla společenského chování? Pojďte si s námi projít základy etikety. Dnes se podíváme na to, co je třeba dodržovat při představování. A nezapomeneme ani na dokonalý první dojem. Už se těšíte? Jdeme na to!

pravidla etikety

Pravidla etikety – představování

Každý z nás to někdy zažil: měli jsme za úkol vzájemně představit dvě osoby. A najednou zatmění. Komu se kdo má představit jako první? Jak to vlastně má být správně? Není nic horšího než pokazit ihned to první, co se nám během společenského setkání naskytne. Proto je dobré, abyste znali tři základní pravidla představování.

  1. Muž je vždy představován ženě.
  2. Mladší osoba je vždy představována staršímu.
  3. Podřízený bývá ve firemní hierarchii představován nadřízenému pracovníkovi.

Pravidla jsou sice krásná, ale někdy při jejich kombinaci záleží na citu pro věc. Například pokud se bude jednat o představení nové mladší pracovnice jejímu šéfovi, záleží na jeho galantnosti. Zde pravidla přesně stanovena nejsou a záleží na vnímání každého muže, zda dodrží přednost ženy, nebo bude trvat na své přednosti v rámci společenského postavení.

Správně by se žena neměla muži představovat sama, ale prostřednictvím některé společně známé osoby. Toto chování ale spíše naleznete ve významných kruzích, v běžné firemní etiketě to dodržovat nemusíte.

Představuje se vždy celé jméno a příjmení, nikdy přezdívka nebo jen jméno či příjmení. Nezapomeňte, že podání ruky, které jsme probírali v minulém díle, by mělo probíhat pouze ve stoje, nikoliv přes stůl.

Co říkáte na pravidla představování? Zvládnete se je naučit? Procvičování dělá mistry, proto si nově nabyté informace nezapomeňte při nejbližší příležitosti vyzkoušet.

První dojem

Prvních 90 vteřin pohovoru s personalistou většinou určuje, zda budete úspěšní, či nikoliv. Stejné je to v případě vašeho vstupu do společnosti, kde toužíte vyniknout – nebo naopak zapadnout. První dojem je mocné umění – tomto neopakovatelném kouzlu okamžiku již bylo věnováno několik knih. Například Malcolm Gladwell se prvnímu dojmu věnoval ve své knize Mžik.

Co byste o prvním dojmu měli vědět? Podle různých studií se dokonce z více než 90 procent skládá ze vzhledu, dále je na pořadu dne váš hlas. Tyto dva důležité aspekty ještě vyšperkuje správná chůze, mimika a gesta.

Z výzkumu univerzity Princeton vyplývá, že nejméně důvěryhodným hlasem je ten monotónní. Naopak vřelé přijetí se dostává hlasu měnícím intenzitu, do kterého je promítnuta vaše osobnost.

A nyní pravidla vzhledu

Rozhodně se nebude jednat jen o vaše oblečení – ale i to hraje velmi důležitou roli. Držme se například pracovního pohovoru: vždy se oblékněte o úroveň výše než vyžaduje daná příležitost. Již během pár vteřin si vás bude váš protějšek škatulkovat hned do několika krabiček.

Bude mu vrtat hlavou, jaký je podle vámi vyjádřeného oděvu váš sociální status a vaše finanční situace, a názor si udělá také na vaši úspěšnost. Jak ji bude zkoumat? Například podle padnoucího obleku na míru.

Oblečení tedy vždy volte o třídu vyšší, než je příležitost, kam se chystáte jít udělat dojem.

Dále si pohlídejte oční kontakt. Zejména u pohovorů je umění udržet oční kontakt s personalistou velmi důležitým vodítkem. Člověk, se kterým hovoříte, si tak udělá obrázek o vašem sebevědomí a o vztahu vás k sobě i ostatním lidem.

Co je ještě třeba dodržet? Snažte se působit příjemně – pokuste se přirozeně usmívat, vždyť je to vaše příležitost, kterou se právě chystáte využít.

Už se těšíte, až si všechno zkusíte? Budeme vám držet pěsti, ať se z vás stane ještě úspěšnější člověk, než jste nyní. Mistr etikety. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Pravidla etikety – vstup do budovy, podávání rukou a chůze po schodech

Etiketa servírování: whisky, vodka nebo likér. Víte, jak správně byste si je měli vychutnat? Existují přesná pravidla!