Praktický marketing a finty, na které se vyplatí dát při nakupování pozor. Klamavá reklama na nás útočí ze všech stran
Cílem obchodníků je prodat, o vaši spokojenost a kvalitu výrobků jim zase tolik nejde. Této strategii se říká marketing. Triků, jakými se nabourávají do vašich hlav a peněženek je celá řada. Podívejme se na ty nejšpinavější.
Pokud jsou u jednoho typu zboží dvě varianty, je ta dražší automaticky zákazníky považována za lepší. Luxusnější, efektivnější, účinnější. Prostě tomu chceme věřit, ale vůbec na tom nezáleží. Spousta marketérů proto cíleně startuje nové produkty s vysokou cenou, jen aby jim dodaly na exkluzivitě, byť s jejich kvalitou to nemá nic společného. Tento marketing se vyplácí, přestože časem může jít cena až o dva řády dolů. Dražší ale lepší automaticky neznamená.
Ale když on to má taky!
Naše hloupost někdy nezná mezí, a proto přenecháváme své vlastní rozhodnutí jiným. Rádi se necháváme „inspirovat“ nějakými celebritami, kterým fandíme. Tohle moc dokonalý marketing, a tak specialisté rozjíždí tzv. cool-hunting. Chtějí svou značku a produkt navařit na zaplacené hvězdičky, které nám ji za vlastní tučný honorář vychvalují. Je jedno, jestli je to youtuber nebo Pan Kuřecí kožka Láďa Hruška. Moc tomu nevěřte. Funguje to i opačně: sledovat, co frčí a ještě chvilku bude mezi mladými populární, a na tohle se zaměřit. Jste prostě o krok napřed.
Nelogické ceny za zboží, které nepotřebujeme
Malý kelímek s nápojem za 30, střední za 50 a velký za šedesát? Dává to smysl? Podle objemu tyhle věci evidentně naceněné nebudou, takže? I tohle je další finta, která nás má směřovat k „výhodným“ nákupům a úsporným řešením. Je to pochopitelně trik, na kterém nikdy vydělat nemůžete. Buď platíte víc, než chcete, nebo kupujete víc, než potřebujete. A opravdu to potřebujete? Vzpomeňte si na super-výhodné nákupy 2+1 zdarma. To samé v bledě modrém.
Baf! Kdo se nelekl?
Jak může fungovat tzv. šoková reklama? Hrubka, vložená textová chyba, kterou snadno odhalíte a máte ze sebe hned lepší pocit. A tím si zmíněný produkt mnohem snáze zafixujete. Dokonale vybočil z řady průměrné, gramaticky správně sepsané inzerce, a zahnízdil se ve vaší hlavě. Ne vždy jsou chyby důsledkem ospalých korektorů. Tohle spektrum je ale pořádně široké. Dá se tu dost vytěžit na reklamě, která je tak hnusná (děsivá, naturální, nechutná), že si ji prostě zapamatujete.
Nevinné hrátky pro vyšší účel
Řekněte nám prosím o sobě všechno, co potřebujeme vědět… na tohle asi neskočíte, že? Tak si pojďme zahrát nějakou veselou hru nebo klikací kvíz. Ukažte nám, jak často a čím krmíte svého pejska. A jaké pejsky máte rádi? A kde a jak často nakupujete krmení? A díky, tohle jsme od vás potřebovali. Sběr dat a marketingový průzkum se často tváří jako zábavná hra. Nevinné to ale není.
Reklama ne úplně skrytá
Product-Placement je prvořadé svinstvo, a současně jedna z nejúčinnějších metod, které se říká nepřímý marketing. Jde o to dostat svou značku do filmu, kde si jí diváci ani nevšimnou, ale podprahově na ně bude působit. Jako vážně používají mladí kouzelníci bradavické školy čar a kouzel jen sportovní hodinky Adiddas a nosí jen Conversky? A nejsou náhodou Transformeři jednou velkou reklamou na automobilku General Motors? Aha, oni jsou hlavním sponzorem natáčení. Tak už to chápu.
Udělejme trochu zmatku
Říká se tomu Gruenův transfer, a není to ani trochu fér. Věci v krámu, do kterého chodíte nakupovat, mají svoje stálé místo, viďte. A když se najednou obsah regálů přesune z jednoho konce obchodu na druhý? Strávíte hledáním podle seznamu mnohem víc času. To naštve. Víc času mezi regály, větší šance, že utratíte i za věci, které nejsou na seznamu. Zdravíme do Lidlu.
Vytrollený marketing? Třeba když se rozhodujete o svém nákupu tak, že pročítáte recenze a zjišťujete, že na jeden produkt je nakydáno od recenzentů kvanta špíny. Ten si asi nevyberete. Oni to ale mohou také být recenzenti zaplacení konkurenčního prodejce, a jejich jediným cílem je změnit váš úsudek.
Kdo dá víc? Jasně, že vy!
Internetové aukce pro ty nejvýhodnější nákupy? Ou. Jen abyste třeba půl dne nepřihazovali proti partě maníků, kteří jsou placení prodejcem. Jejich nákupy a zájem o zboží je jen fiktivní, nic je to nestojí. Takže narazíte na neuvěřitelně levnou položku, přihazujete a přebíjíte konkurenci… a nakonec zaplatíte o chlup víc, než kdybyste si ji koupili v krámu. Legální? Zatím ano. Ale férové ne.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: