Pilotní průkaz: Co všechno je potřeba k jeho získání?
Létání je jedna z nejkrásnějších věcí, která existuje. Rozhodnutí stát se pilotem však s sebou nese nejen řadu krásných věcí, jako je získání svobody pohybu a krásný výhled, ale hlavně obrovskou odpovědnost a pokoru. Připravte si i pořádný balík peněz, protože získání pilotního průkazu nepatří zrovna mezi levné záležitosti.
Nejprve byste si měli vyzkoušet létání na nečisto
Chcete si zažádat o pilotní průkaz, ale nejste si tím zcela jisti? Cesta k průkazu vám chvíli potrvá, a proto byste si měli nejprve ověřit, zda o to opravdu stojíte, ba co víc, jestli na to fakticky máte. Zaplaťte si seznamovací let a staňte se na chvíli pouze pilotem na zkoušku. Zde si ověříte, zda na to opravdu máte – a některé společnosti vám tyto hodiny započnou do budoucího pilotního kurzu za předpokladu, že ve výcviku budete chtít opravdu pokračovat.
Lékařská prohlídka je nutností
Abyste mohli získat pilotní průkaz, musíte nejprve projít lékařskou prohlídkou. Pokud určený letecký lékař potvrdí, že jste způsobilí, dostanete razítko a už vám nic nebrání začít s kurzem. Připravte se však na to, že tato prohlídka není hrazená pojišťovnou, a tak zaplatíte cca 300 Kč za zhruba 30 minut trvající vyšetření. Abyste si posléze svůj letecký průkaz udrželi, budete muset na prohlídky do 30 let věku chodit každých 5 let, ale potom už co 2 roky.
Průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby
Ještě před tím, než začnete s leteckým kurzem, budete si muset vyřídit takzvaný omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Ten vyřizuje Český telekomunikační úřad a získáte jej po absolvování zkoušky. Je omezen na období 5 let a stojí cca 500 Kč, jeho následné prodloužení vás opět bude stát peníze, ale už jen cca 200 Kč a zkoušku opakovat nemusíte. Nezapomeňte se na ni dobře připravit, protože otázky bývají záludné.
Teoretický výcvik pilota
Než vás v pilotní škole pustí do letadla, budete muset projít teoretickou přípravou, při níž získáte potřebné znalosti a opět budete dělat test. Ten se bude skládat z následujících okruhů:
- aerodynamika a mechanika letu,
- stavba a konstrukce letadel,
- letecké postupy a předpisy,
- letecká navigace,
- meteorologie,
- motory,
- vrtule,
- přístroje,
- spojovací předpis.
Praktický výcvik pilota
Praktický výcvik pilota začíná ještě v době, kdy nemáte dokončenou teoretickou část, ale vaše znalosti jsou dostatečné k tomu, aby vás konečně pustili do letadla a vy zažili tu pravou slast. S instruktorem, ale už na pozici pilota, budete cvičit let v oblacích, vzlety a přistání. Po absolvování dostatečného počtu hodin si poté zalétáte také sami. V této době si osvojíte všechny potřebné procedury a režimy letu.
Složení teoretické a praktické zkoušky
Teoretický test nemůžete psát dříve, dokud nebudete mít za sebou alespoň první sólo let. Od tohoto momentu budete mít k dispozici 180 dní, během nichž musíte zvládnout i praktickou zkoušku. Pokud to nestihnete, vaše teoretická zkouška pozbude platnost a budete ji muset dělat znovu. Zkoušky probíhají podobně jako v autoškole. Budete ji skládat pod dohledem leteckého inspektora a vašeho instruktora.
Na získání pilotního průkazu si připravte několik desítek tisíc
Pilotní průkaz můžete získat od 16 let. Takový žák však musí donést písemné prohlášení obou rodičů či jeho zákonných zástupců, že s tím souhlasí. A hlavně budete potřebovat hodně peněz. Celková částka, na kterou se může získání pilotního průkazu vyšplhat je až 60 tisíc a víc. A ani tato částka nemusí být konečná, pokud chcete získat i odbornější kvalifikace. Například pro řízené lety VFR.
A to je všechno, co potřebujete k získání pilotního průkazu. Cesta k němu vám nějaký čas potrvá, budete se muset hodně učit, ale rozhodně to stojí za to.
FOTO: 123RF
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Ekologická daň: kdo ji při přepisu automobilu musí platit?