Monstra v akci! Aneb největší nákladní vozidla na světě
Možná i vám se líbí velké náklaďáky, a dokonce se třeba můžete pochlubit tím, že je umíte skvěle řídit. Připadáte si v nich velcí a silní. Při pohledu na tato monstra se ale najednou budete cítit jako trpaslík.
Pojďte se podívat na přehlídku skutečných monster, vedle kterých je pořádný náklaďák jen malé ořezávátko.
Poznejte monstra v povrchovém dole
Kde jinde na světě je potřeba obřích monster než právě v mega obřích povrchových dolech. Tam si klasická Tatra, co nezná bratra, ani neškrtne. Monstrózní povrchové doly jsou schopny vyprodukovat desítky tisíc tun horniny denně. Právě těmito místy se prohání obří důlní sklápěče – dampry. Mají dvojitou nápravu a docela krátký rozvor náprav, aby dosáhly co možná nejmenšího poloměru otáčení. Některé gigantické dampry na korbu naloží stovky tun nákladu. A rozhodně to nejsou žádní šneci – dokážou se pohybovat rychlostí až 70 kilometrů za hodinu. Vedle nich je jakákoliv vám běžně známá technika naprosto titěrná.
Dampr BelAZ 75710
Něžné jméno dává této bestii ještě více vyniknout. Běloruský výrobce BelAZ tohoto krasavce představil již v roce 2013 a od té doby zatím nebyl překonán. Rozvor náprav je u tohoto monstra 8000 milimetrů a jeho celková délka přesahuje dvacet metrů. Nový typ BelAZu je široký 9,9 metrů a vysoký něco přes 8 metrů. A kolik že tento monstrózní stroj váží, když náhodou vjede na váhu? Něco málo přes 360 tun!
Jeho pohon zajišťuje hned několik motorů. Jako základ pracovního stroje slouží přeplňované šestnáctiválcové motory o objemu 68 litrů, každý z nich má výkon 1715 kW. Tento motor pak napájí dva generátory s celkovým výkonem 3410 kW. A právě elektrická energie vyrobená v generátorech pohání čtyři elektromotory, které se ukrývají v blízkosti kol. Každý z nich má přitom výkon 1200 kW.
Vedle tohoto obra vypadá normální náklaďák jako dětská hračka. Jo, a ještě se možná ptáte, co to žere? Hm, tak na to odpověď známe. Zkuste si tipnout. Schválně, jestli se reálnému číslu alespoň přiblížíte. Máte? Zde je odpověď: Tento BelAZ si na 100 kilometrů vezme něco okolo 1300 litrů nafty. Slušné číslo, že?
Dampr Liebherr T282
Společnost se sídlem z města Biberach an der Riss v německém Bádensko-Württembersku se specializuje na výrobu jeřábů a stavebních strojů. Výrobu začali již v roce 1949 a dodnes se s jejich typicky žlutými otočnými jeřáby potkáte na mnoha stavbách.
Nosnost tohoto monstra je až 400 tun a patří mezi náklaďáky nejvyšší třídy. Na délku měří stroj necelých 16 metrů a šířku má podobnou jako BelAZ: 9,7 metru. T282 je stroj vysoký 7,42 metru. Maximální provozní váha je stanovena na 661 tun.
Pohon stroje zajišťuje dvacetiválcový dieselový motor s výkonem 3750 koní. O pohon kol se stará elektrický pohonný systém, který používá patentovaný bipolární tranzistor s izolovaným hradlem. Stroj není i co do rychlosti žádné ořezávátko: dokáže si to šinout rychlostí až 64 kilometrů za hodinu.
A kde že se tito miláčci mohou pohybovat? Největších deset povrchových uhelných dolů na světě se nachází po celém světě. Zmiňme například North Antelope Rochelle v americkém Wyomingu, doly Haerwusu a Hei Dai Gou v Číně, mozambický důl Moatize, důl Black Thunder v americkém Wyomingu, Peak Downs v Austrálii, Mt. Arthur v Novém Jižním Walesu v Austrálii a důl Coballo v americkém Wyomingu.
Do desítky největších se vejde ještě ruský Raspadskaya a kolumbijský důl Cerrejon. Co říkáte na tato monstra?
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
5 aktuálně nejdražších bouráků na světě. Které byste si zaparkovali do garáže vy?