Nejslavnější terénní vozy všech dob. Připomeňte si legendární off-roady jako Jeep Willys, Wrangler nebo Land Rover Defender!
Terénní vozy byly zpočátku využívány hlavně armádou. Víceúčelová vozidla, určená k jízdě v náročném terénu, spustila fenomén terénních aut, která se začala objevovat na veřejných komunikacích. Tento trend odstartoval po 2. světové válce a na jeho startu stály vozy s označením GPW, které využívali vojáci. Jejich tvary se po celé roky mění jen minimálně. Proč také, když tyhle off-roady odvádí skvělou práci? Terénní vozy mají mezi sebou své legendární představitele. Tady jsou!
Jeep Willys MB
Tento ikonický vůz byl představen roku 1940, a jeho tvary zná dnes úplně každý. Armádní zakázku na terénní automobil pro vojenské účely vyhrála firma Willys-Overland, která splnila všechny nutné podmínky armády Spojených států. Jakmile se výroba rozjela, bylo jasné, že Willis-Overland nebude stačit na pokrytí poptávky armády, a proto vozy začal vyrábět i Ford. V průběhu války byly Jeepy modernizovány a staly se velmi oblíbenými. Důležitými parametry Jeepu byl nezbytný pohon 4×4 a nízká váha – 1045 kg. Po skončení války je armáda samozřejmě používala dál, ale výrobce je začal prodávat i pro civilní účely.
Jeep Wrangler
Vůz, který dodnes zůstává věrný své původní předloze, je Wrangler, který se za léta produkce stal také legendárním. Je vyráběn od roku 1986 a za tu dobu prodělal mnoho úprav, ale několik prvků zůstalo beze změny. Třebaže vůz narostl a mění se i nabídky motorů, stále je možné volit mezi pevnou nebo plátěnou střechou v zadní části auta. V krátké variantě je ale Wrangler nabízen pouze s plátěnou střechou, a kdo chce být věrný tradici, zvolí právě tuhle variantu. Jeep Wrangler je na tom se svým vzhledem jako Porsche 911 – po celé roky zůstává věrný svým charakteristickým křivkám.
GAZ 69
Nelze nezmínit ani v našich končinách dobře známý GAZ 69. Tento vychvalovaný vůz pochází samozřejmě z bývalého Sovětského svazu, kde byl vyráběn v letech 1953-1972. Nahradil odcházející model GAZ 67, který vznikl po vzoru amerického modelu Bantam BRC-40. Právě ten soutěžil s Jeepem o místo v americké armádě. GAZ 69 je známý jako nenáročné a nesmrtelné vozidlo do terénu, a dnes je z něj ceněný veterán. Ještě donedávna byl často ke spatření u nás v Čechách ve výše položených oblastech, kde většinou zásoboval horské chaty.
Land Rover Defender
Nelze nezmínit ani nejznámější off-road britské značky Land Rover. Vyrábí se od roku 1983, a přestože v roce 2016 už v nabídce není, je stále ceněným tahounem do terénu. I jeho původní účel byl sloužit v armádě, takže je pro něho typický fakt, že je celý zkonstruovaný z dílů, které se dají rozebrat. Ještě víc než v případě Wrangleru se tady dá hovořit o tom, že se Defender po celé roky měnil jen minimálně a jeho tvary zůstaly tak hranaté, jako na počátku výroby. Používala je i česká armáda a v Británii byl Defender dlouho nejprodávanější vozidlo s pohonem 4×4.
Toyota Land Cruiser
Nelze nezmínit Land Cruiser, který jezdí po našich ulicích i dnes jako obrovský tank. Tento model také původně vznikl pro armádní účely už v padesátých letech, a pod názvem Land Cruiser byl vyráběn od roku 1960. Tak jako Jeep Willys, i tento vůz byl snadno identifikovatelný podle nezaměnitelné masky a blatníků. Postupem času se začal Land Cruiser měnit, jak se rozšířila jeho obliba mezi veřejností. Pořád ale zůstává vozem do terénu, přestože za roky výroby pěkně narostl a změnil se k nepoznání. Pětidvéřový obr se vyrábí dodnes a je k dostání i ve velmi luxusní výbavě. Land Cruiser jde prostě s dobou, a poslední modernizace proběhla minulý rok. Přes svou výbavu a přepych se ale stále jedná o off-road, a nikoli městské SUV. Při pohybu blátivým lesem tak můžete kontrolovat úhly kolem vozu na kamerách, a dokonce koukat i na terén pod autem.
Suzuki Jimmy
Na závěr ten nejmenší. Japonský terénní vůz se vyrábí od roku 1970 a po celou dobu výroby až doteď je k dispozici výhradně s párem dveří. Právě model Jimmy byl prvním celosvětovým úspěchem značky Suzuki. Vůz vážící lehce přes jednu tunu není žádný velký dravec, ale dostane se všude a jeho pořizovací cena z něj dělá lákavou ojetinu i u nás. Kdo chce pracanta s pohonem 4×4, Suzuki Jimmy je ta nejrychlejší volba a sehnat se dá už v řádech desítek tisíc korun.
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Náš autotest: Subaru Forester jsme vzali do drsného terénu, kde si sáhl na dno. Jak obstál?