Žebříček nejkontroverznějších filmů posledních dekád. Viděli jste je?
Bývaly časy (a není to zase tak dávno), kdy se filmy dočkaly kritiky za naturalistické zobrazení násilí, sexu nebo zesměšňování Bible. Jak vypadá přehlídka takových letitých šlágrů?
Na počátku sedmdesátek celovečerní detektivky a později také nejkontroverznější filmy frčí. A v záběru je i rocková muzika. Takže natočit dvouhodinové krimi s největší star celé scény v hlavní roli, Mickem Jaggerem, zní jako recept na garantovaný úspěch. Co se může pokazit? Všechno. Po krátkém rozjezdu se totiž film Performance (1970) zvrhl v psychedelickou orgii násilí a sexu. Krása, kterou u dnes 48. nejvýznamnějšího britského filmu ale diváci nedocení, a celé hutné dílko je na 2 roky staženo z distribuce.
Mechanický strašák Harry
O rok později se urodilo: Strašáci, Tělesné vztahy, Mechanický pomeranč. Nejtužší sadu za kombinaci brutality, násilí, sexu a ukázek policejního fašismu, dostal Špinavý Harry s Clintem Eastwoodem v hlavní roli. V roce 1972 se dlouhodobě diskutovaným favoritem kontroverzí stalo Poslední tango v Paříži, kde se protagonisté neobtěžují s představováním a vlastní minulostí, ale užívají si sexu. Méně či více dobrovolného. Obránci morálky mají žně, ale ne dlouho.
Protože hned další sezónu přichází Vymítač ďábla. A proti filmu o posedlosti pekelnými silami se tehdy spojí všechny síly „světla“. Ve Státech snad není církve, která by producenty, režiséra a kina za zveřejnění tohohle hororu nežalovala. Standard masakru ale bylo zapotřebí přehodnotit už o rok později, kdy se z minimálních nákladů a bahna podprůměrnosti vyloupl snímek Texaský masakr motorovou pilou. Kterým režisér Wes Craven inspiroval celé generace diváků i budoucích psychopatů.
Komedie na vážně téma? Nepřístojné!
Následuje zklidnění (říznuté sexualitou a drogovou rozvolněností dvoutvářné učitelky z filmu Hledání pana Goodbara), po němž přichází rána z netušené strany. Komediální scéna totiž nepatřila ke zdroji kontroverzí, byť s vtípky skupiny Monty Python se lidé nesžívali úplně bez problémů. Když ale natočili fantastický Život Briana, mohli se biblo-milci pominout. Takhle totiž první kapitoly Nového zákona ještě nikdo před nimi nezpracoval.
Ztrapnění kořenů křesťanské víry v přímém přenosu pak rozdýchávali obhájci tradičních západních hodnot dost dlouho. A všichni si v podstatě oddechli, když věční kritici nalezli v roce 1981 svůj nový cíl v Evil Dead (Lesní Duch) od Sama Raimiho. Kultovní horor, který by dnes po trikové stránce snesl obrazový remake, ale pořád patří ke klasice žánru. S porodními bolestmi se v roce 1982 potýkal i snímek White Dog, který americkému publiku připomněl vlastní rasismus.
Rubat jako na šachtě …
Rozjitřené davy diváků si pak raději s uspokojením vlastního svědomí zanadávali na Silent Night, Deadly Night. Co to bylo zač? Absolutní krvákové béčko, jehož největším problémem byly trailery, vysílané v bedně v čase, kdy jej mohli zahlédnout dětští diváci. A ti se s kombinací Santa Klausů, rubajících hasičskými sekerami všechny na potkání, nějak nemohli ztotožnit. Aspoň se tolik netěšili na příchod Vánoc.
Martin Scorsese rozhodně není žádné ořezávátko, a po právu platí za ikonu filmového vesmíru. Jenže ani taková reputace mu nebylo moc platná, když se pokusil zachytit v roce 1988 Poslední pokušení Krista. Na rozdíl od Monty Pythonů to udělal naprosto profesionálně a se vší vážností. Čímž si ale věřící publikum popudil snad možná ještě víc, než kdyby. Katolická církev vyhlásila snímek za morálně ofenzivní, s tím, že když půjdete na tenhle film do kina, máte místo v pekelném kotli jisté.
Sex, krev, násilí…
Okruhy, které svou diváckou popularitou ani podněcováním ke kritice nestárnou. A na tom si vystavěl budoucnost Základní Instinkt. Který čočku dost nečekaně dostal i od LGBT komunity, protože stereotypizoval některé sexuálně rozmanité charaktery. Že peníze znamenají moc se tak nějak ví. Ale znamenají peníze i to, že si za milion dolarů můžete s kýmkoliv dělat cokoliv? Neslušný návrh nepříjemně rýpnul do konzervativních hodnot.
Stavět na prokalkulovaných kontroverzích se ale v polovině devadesátek stává už docela standardem, takže tu zmíníme už jen dva šlágry. Takoví normální zabijáci Olivera stonea, kteří byli kritiky prokleti za „špatný vliv na mládež“. Jinak samozřejmě špičkový biják. A s rokem 1999 pak delší, větší a nekrácený (neobřezaný?) celovečerák South Park.
S příchodem nové milénia už totiž kontroverze nevzbuzovalo naturalistické násilí nebo sex, ale spíš celospolečenská sociální pseudo-témata, jako vyrovnané zastoupení etnik a ras nejrůznějších herců na plátně. Ach, kde že jsou ty staré časy…
FOTO: 123RF
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Nejlepší filmy podle skutečné události aneb které snímky se vyplatí vidět?
Oscarové filmy na Netflixu. Podívejte se na ty nejlepší snímky historie