Náš autotest: Volkswagen Passat Alltrack ukazuje, která kategorie vozů je zbytečná. Uhádnete jaká?
Vozy SUV drtí v prodejích všechny ostatní a nejedna (sportovní) automobilka by bez nich dávno zkrachovala. Lidé mají „esúvéčka“ rádi. Ale pak stačí pár stovek kilometrů ve voze Volkswagen Passat Alltrack a hned vám dojde, že nejsou vůbec potřeba. Jak to?
Majitelům SUV dobře rozumíme. Chtějí auto, které má velký vnitřní prostor, včetně zavazadelníku, nabídne velmi komfortní jízdu, nemusíte se o něj bát, když náhodou vjedete na šotolinovou silnici a v neposlední řadě dobře vypadá. A to je v pořádku. Ve všem se s nimi shodneme, jenže to samé nabízí Volkswagen Passat Alltrack. K tomu navíc přidává prvotřídní jízdní vlastnosti za všech okolností a při jakékoliv rychlosti, parádní odhlučnění kabiny a velmi nízkou spotřebu paliva.
Passat, jak ho známe
Volkswagen Passat nemusíme představovat. Je to jedno z nejvíce jezdících aut po českých silnicích. Ředitelé, obchodní zástupci, každý, kdo si může dovolit více než Superba, končí obvykle u Passatu. Je to taková sázka na jistotu. Je to auto, u kterého nenajdete chybu. Je precizně odladěné do každičkého detailu, až si říkáte, jak je vůbec možné, že mysleli i na ty nejmenší prkotiny.
V provedení kombi, s naftovým motorem a pohonem všech kol je to pak vysněné auto nejen v České republice. A není divu. Tak univerzální auto jako Volkswagen Passat Alltrack budete hledat jen obtížně.
Alltrack
Co vlastně znamená Alltrack? Volkswagen takto označuje auta určená i na horší cesty. Ochranné kryty ze spodní části vozu jsou vyrobeny z pevné oceli, nemusíte si tak dělat starosti s tím, když tu a tam někde zadrhnete. Alltrack má vždy pohon všech kol. Ani převodovka není úplně obyčejná. První stupeň je extrémně krátký i pro ta nejprudší stoupání nebo klesání. Jednička tak vlastně nahrazuje redukční převodovku, kdy se můžete hrnout vpřed rychlostí chůze. Praktické. K Alltracku také dostanete adaptivní tlumiče, které z něj dělají jedno z nejpohodlnějších aut, jakým jsem v poslední době jel. Tady můžou SUV jen tiše závidět. A k Alltracku tradičně patří ty nejvýkonnější motory. Naše provedení 2.0 BiTDI nabídne 176 kW. Komu je to málo, ten může zvolit 2.0 TSI s výkonem rovných 200 kW.
Sedíme uvnitř
Sedadla podle fotografie nijak zázračně nevypadají, ale jsou to skutečně pohodlná křesílka. Taková byste u německé automobilky ani nečekali. K ergonomii je těžko co vytýkat, tohle zkrátka koncern Volkswagen umí. Vše najdete tam, kde čekáte, vše funguje tak, jak chcete. Navíc nechybí ani hi-tech funkce. Jako třeba IQ.DRIVE. Tak Volkswagen označuje skupinu asistenčních systémů, které usnadňují a tak trochu i automatizují jízdu. Jak tomu rozumět? Passat umí jezdit téměř sám.
Travel Assist
Z navigačních dat, případně z kamery, načítá informace o rychlostních limitech a ty umí přebírat adaptivní tempomat. Při dlouhé cestě tak vůbec nemusíte sahat na brzdu nebo plyn. Auto nejen že hlídá odstup od provozu před vámi, ale také si přibrzdí, když jedete obcí (a pak zase zrychlí), do zatáček najíždí takovou rychlostí, abyste je bezpečně mohli projet. A nohy odpočívají. A vlastně i ruce. Pokud jsou na silnici nakreslené čáry, případně pokud jede auto před vámi, Passat také sám točí volantem. Vlastně stačí, aby měl řidič položené ruce na volantu. Volant je kapacitní (podobná technologie jako u displejů smartphonů), takže jen měří, jestli se skutečně dotýkáte volantu. Více není třeba dělat. Funguje to skutečně famózně. A když přijedete do cíle? Passat umí sám zaparkovat.
Klíče nejsou potřeba
Už jste si zvykli na to, že váš mobilní telefon funguje jako platební karta? Proč by nemohl fungovat i jako klíč od vozu. Právě tento Passat byl funkcí nazvanou „Mobile Key“ vybaven. Při příchodu k vozu stačí mobil přiložit ke klice dveří. Bezdrátová technologie NFC (ta samá jako o mobilních plateb) pak zajistí odemknutí vozu. Pokud telefon vložíte do kastlíku na obrázku níže, můžete auto také nastartovat, odjet s ním a pak auto zase zamknout. Zkrátka zapomeňte na klíče, nejsou potřeba. Nevýhodou je, že funkce funguje jen s některými vybranými telefony, iPhone není vůbec podporován.
Kombi vrací úder
Kde se SUV naprosto nechytají, to jsou jízdní vlastnosti. Ani dvojnásobně drahá SUV nebudou jezdit tak dobře. S Passatem můžete po dálnici pádit daleko za magickým číslem 200 km/h, stejně tak zdatně odfiltruje nekomfort české okresky a nakonec si poradí i s posledním kilometrem k horské chatě do prudkého kopce plného kamení a ledu.
Slabiny?
Tady je opravdu těžké něco vytýkat. Snad až na tu cenu. Základní Volkswagen Passat Alltrack startuje na částce 1 198 900 Kč, naše BiTDI pak vyjde na 1 210 900 Kč a k tomu ještě můžete popustit uzdu fantazii v příplatkové výbavě. A to je opravdu hodně. Vždyť za tyto peníze už pořídíte také Audi A4 allroad quattro.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,4 s |
Maximální rychlost | 239 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1790 kg |
Průměrná spotřeba | 5,9 l/100 km |
Rozměry | 4 788 × 1 853 × 1 527 mm |
Cena | 1 210 900 Kč / 1 441 200 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Volkswagen Passat GTE: jste připraveni na budoucnost?
Náš autotest: Subaru Outback spojuje svět kombíků a SUV. Daří se mu to?