Náš autotest: Subaru Forester jsme vzali do drsného terénu, kde si sáhl na dno. Jak obstál?
Že jsou SUV módou několika posledních let? Pro Subaru Forester to zdaleka neplatí. Jeho první generace přišla už před 21 lety. Jenže tenkrát mělo označení SUV dost jiný význam. Tenkrát šlo ještě skutečně o auta, se kterými se jste se mohli vydat do terénu a ona se zde neztratila. Nevyměkla současná generace?
To jsme si ověřili sami. Velmi prudká stoupání, náročné nájezdové úhly, křížení náprav, prudká šikmá klesání, s Foresterem jsme toho projeli opravdu hodně a i když ne vše napoprvé, nakonec před žádnou překážkou v terénu nekapituloval. Vždyť přední nájezdový úhel je 23 stupňů, stejně jako přejezdový úhel. Světlá výška 220 mm a především pak dobrá ochrana podvozku zaručí, že v terénu zvládne opravdu hodně. Limitem budou spíše pneumatiky, to ale nebyl náš případ. Bridgestone Dueler jsou připravené na to, že s nimi vyrazíte i do terénu.
Technika pohonu všech kol
Subaru se chlubí tím, že jeho pohon je symetrický AWD. Co se pod tím skrývá? Mezi nápravami se nachází vícelamelová hydraulická spojka, která distribuuje točivý moment mezi přední a zadní kola v poměru cca 50:50. Pokud na jedné nápravě hrozí (případně k ní dojde) ztráta přilnavosti, změní se tlak oleje ve spojce a více točivého momentu se pošle na tu nápravu, která má vyšší trakci. Technicky nejde o tak robustní řešení, jako mezinápravový diferenciál, na druhou stranu, Forester není off-road, takže toto řešení je naprosto adekvátní.
Pokud má ze 4 kol trakci jen jedno, i s tím si AWD poradí. Prokluzující kolo je přibržděno, točivý moment se tak dostává na to správné kolo.
Motor
Subaru má v nabídce skvosty, jako je třeba benzínový dvoulitr s turbem a výkonem 177 kW. V praxi ale zákazníci volí více umírněné motorizace, takže i my jsme sáhli po obyčejnějším motoru. Je jím atmosferický dvoulitr, s výkonem 110 kW. Žádná turba, motor je jako ze staré školy. 110 kW je samozřejmě dostatečný výkon pro svižnou jízdu, je ale třeba počítat s tím, že si výkon musíte zasloužit. Tedy motor je třeba držet v otáčkách, aby nabídl slušný výkon. Žádné turbo jej zkrátka nedopuje. Jak jsme u Subaru zvyklí, motor je typu boxer. Dva a dva válce jsou umístěné po stranách klikového hřídele a pracují proti sobě. Motor je tedy jakási placka, umístěna ve spodní části motorového prostoru.
Lineartronic
Technika pohonu kol i motor prakticky patří k tomu nejlepšímu, co můžete v současném světě automobilů najít. Méně už to platí o automatické převodovce. Subaru používá bezestupňovou převodovku CVT, která nemá stále převody, mezi kterými by se řadilo, ale převod mění plynule. Znamená to, že motor točí třeba 3000 otáček a vůz neustále zrychluje. Pokud jste někdy jeli na skútru, tak to znáte.
Převodovka pracuje k plné spokojenosti v naprosté většině případů. Jediné, kde ztrácí je disciplína zrychlení z 0 na 100 km/h. Převodovka postupně mění převod a otáčky motoru rostou. Jenže pomalu. 6000 otáček za minutu, kdy má motor nejvyšší výkon, dosáhne až při nějakých 80 km/h. U konvenční převodovky byste měli už jednou či dvakrát přeřazeno. Zrychlení je tedy sice plynulé, ale pomalé. Podle technické specifikace zrychlí Forester na 100 km/h za dlouhých 11,8 sekundy. My jsme při našem měření naměřili sice jen 10,2 sekundy, ani to ale není žádná hitparáda.
Forester tak svádí spíše k poklidnější jízdě. Pokud chcete jezdit divoce, sáhněte po verzi Turbo, která stovku pokoří za 7,5 sekundy.
Druhé oči
Čím je Subaru unikátní, to je jeho systém stereokamer umístěných kolem vnitřního zpětného zrcátka. Kamery sledují provoz před autem a jak Subaru říká, jsou to řidičovy druhé oči. EyeSight ve Foresteru je už ve verzi 3.0. Využívá jej adaptivní tempomat, který umí udržovat odstup od vozu v rychlostech od 0 do 180 km/h. Tím, že kamery doslova vidí prostor před vozem, dokážou pracovat více inteligentně, než obyčejný radar.
Oči hlídají i únavu řidiče. Pokud je řidič nesoustředěný, nejede v pruhu plynule, ale spíše v něm těká, systém jej upozorní. Nová verze nejen, že hlídá to, zda řidič nevybočuje z jízdního pruhu, ale také umí aktivně zasáhnout do řízení a vůz vrátit zpět. To se hodí hlavně na dálnicích. Spíše ve městech pak kamery sledují, zda nehrozí srážka s vozidlem před vámi. Pokud ano, je nejprve řidič upozorněn, pokud nestihne reagovat, auto samo zabrzdí. Tím buď zabrání nehodě nebo aspoň zmírní následky. Pokud řidič na poslední chvíli udělá vyhýbací manévr místo brzdění, brzdový asistent pomůže přibrzdit kola tak, aby se auto co nejlépe stočilo do směru vyhýbání.
Další vychytávka, kterou kamery nabízí, je sledování, když stojíte v koloně. Co totiž děláte, když stojíte v koloně? Samozřejmě – mobil do ruky a sledujete novinky. A když se před vámi rozjede auto a vy nereagujete, ozve se pípnutí. Takže víte, že máte jet taky. Skvělé!
Funguje to opravdu dobře, limitem je pak viditelnost. Kamery nejsou o nic lepší, než lidské oči. Pokud máte zamlžené sklo, případně pokud je hustá mlha, tak kamery nic nevidí. Řidiči zahlásí, že systém nefunguje, a ten má v tu chvíli smůlu. Tady mají tedy navrch systémy, které používají radar, těm mlha nevadí.
Interiér
Jaký je vůbec Forester uvnitř? Sedačky jsou pevné, s dobrým bočním vedením. Kůže je perforovaná, to abyste se nepotili. Ve dvou stupních jsou vyhřívané. Nově je vyhřívaný také volant, což se opravdu hodí. Kožený volant skvěle padne do ruky, tady je vidět, že Subaru na řidiče myslí. Rozmístění ovládacích prvků by ale chtělo sjednotit. Některá tlačítka najdete před levým kolenem, jiná na stropě.
Infotainment
Základem Infotainmentu je 7“ LCD displej. Slouží pro ovládání rádia, multimédií, navigace i aplikací. Foresteru nechybí ani digitální příjem rádia DAB, hudbu lze přehrávat z USB i z telefonu pomocí Bluetooth. Většina funkcí se pomocí dotykového displeje ovládá příjemně, tu a tam ale najdete ergonomické přešlapy. Třeba, že ikony jsou tak malé, že za jízdy je není možné trefit. Tady by šlo ještě vylepšovat.
Jedeme
Největší výhody Foresteru poznáte, když se rozjedete. Podvozek je zkrátka skvělý. Vše vychází z konstrukce. Forester má nízké těžiště, takže se do zatáček příliš nenaklání. Díky tomu nemusí mít příliš tvrdé tlumiče, takže je velmi komfortní. Rozbité silnice, kanály, spáry, retardéry, všechny nerovnosti zkrátka umí doslova vyžehlit. Pohon všech kol pak dodává hodně jistoty, na okreskách bude Forester jedno z nejrychlejších, nejzábavnějších a nejkomfortnějších SUV, jaká si dnes můžete pořídit.
Závěr
Forester exceluje na silnici. Nabídne přesně to, co od SUV čekáte. Neztratí se ani v terénu, zvládne mnohem více, než jiná konkurence. Jde o velmi bezpečné auto, které je prošpikováno asistenty a různými systémy, které zvyšují bezpečnost jízdy. Nabízí atmosferický motor, který by toho měl hodně vydržet. Nejslabším článkem tak zůstává bezestupňová převodovka, která ale ve většině případů funguje tak jak má, jen zkrátka ubírá vozu dynamiku. No a infotainment také není nic, čím byste se v roce 2018 mohli pochlubit.
Kdo z vás jezdí Foresterem? Čeho si na autě nejvíce vážíte? Napište nám do diskuze!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,8 s |
Maximální rychlost | 192 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1626 kg |
Průměrná spotřeba | 6,5 l/100 km |
Rozměry | 4 595 × 1 795× 1 735 mm |
Cena od / testovaného vozu | 700 000 Kč / 990 000 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Náš autotest: Volkswagen Tiguan Allspace nabízí techniku Kodiaqu RS a neztratí se ani v terénu!