Náš autotest: Subaru BRZ

Když kolem vás projede supersport typu Audi R8, Mercedes SLS nebo Lamborghini Aventador, tak o tom zkrátka víte. Majitel utratil spoustu milionů, aby si užil opravdovou radost z jízdy.

A za své peníze dostal prvotřídní zboží, o tom žádná. Jenže co když zrovna nemáte volné 4 miliony? A co když si také chcete užít neskutečný pocit z řízení? Máme pro vás tip – jmenuje se Subaru BRZ.

Zdání klame

Pokud budete vybírat sportovní vůz jen podle parametrů, Subaru BRZ asi vaším filtrem propadne. Proč? Nabízí totiž jen dvoulitrový čtyřválec s výkonem 200 koní, což nevypadá nijak ohromně. Jenže výkon není vše. Jde také o hmotnost, ta je v tomto případě 1305 kg, ale také o výšku. Bez antény auto měří 128,5 cm, což je sakra málo. BRZ je vám zhruba tak do pasu. To znamená jediné, že má velmi nízko položené těžiště a malý odpor vzduchu.

BRZ se jen tak krčí u země.

BRZ se jen tak krčí u země.

Placka

Usednutí do auta není nic pro pupkáče. Sedíte nízko, jako v motokáře. Sedadlo vás doslova pohltí a rázem se stáváte součástí automobilu. Stisknete tlačítko pro nastartování motoru, které se nachází před řadicí pákou a začnou se dít věci. Motor typu boxer není žádný beránek, o svém běhu dává dost jasně vědět, jako by prskal oheň. Pokud milujete auta, budete schopni tenhle zvuk poslouchat dlouhé hodiny. Vlastně ani nevíme, proč je v autě rádio, je opravdu zbytečné.

Tak pojeď

Řadím jedničku a rozjíždím se. Tohle že je převodovka? Hůůůů! To bude jízda. V žádném jiném autě jsem ještě nezažil tak krátké dráhy řazení. Přeřazování mezi stupni znamená pohyb ruky sotva o pár centimetrů. Je to z toho důvodu, abyste pořád řadili. Aby vás řazení nezdržovalo, nebo nedej bože nezpomalilo. Zkrátka se rozjedete a házíte tam jednu rychlost za druhou, podřazujete o 3 stupně, užíváte si dokonalé souznění dvou tajemství úspěchu: podvozku a motoru.

Vpřed!

Vpřed!

Tajemství první: podvozek

Co se ukrývá za tím koktejlem zábavy? Je to fantastický podvozek. BRZ má velmi nízké těžiště. I řidič prakticky sedí na zemi, stejně jako motor. Náklony? To tohle auto nezná, zkrátka se nenaklání. K tomu přidejte pohon zadních kol a o zábavu máte postaráno. Nepotřebujete přehnaně vysokou rychlost, abyste se bavili. Stačí vypnout stabilizaci a najít vhodnou silnici. Plnou širokých zatáček, s dobrým výhledem. A pobavíte se úplně stejně, jako v supersportu za několik milionů. Po chvíli si troufnete jezdit je pod plynem tak, abyste to trošku brali dveřmi napřed. BRZ je velmi nezáludné a tolerantní, rozhodně vás nepodrazí. To ale neznamená, že s BRZ nebudete moci jet rychle. Právě naopak, je to strašná raketa. 200 km/h je tam dřív, než byste čekali. A jistotu podvozek neztrácí právě ani v těchto vysokých rychlostech. Jen s tím driftováním už to bude chtít o dost více zkušeností.

 

Tajemství druhé: motor

Zapomeňte na turbomotory. Tohle je poctivá atmosféra, kde si výkon musíte zasloužit, zato vás odmění pravověrnou charakteristikouneustále a znatelně rostoucím výkonem spolu s rostoucími otáčkami. Motor vás vyloženě vybízí, abyste jej vytáčeli. Ostatně podívejte se na obrázek otáčkoměru. Červené pole začíná až za hranicí 7000 otáček, až sem se motor chce vytáčet. Že je čas přeřadit, to ukáže oranžově blikající světýlko. Správný čas na přeřazení tak znáte, aniž byste museli na otáčkoměr sklápět zrak – uvidíte ho periferně, boží!

Subaru navíc hraje psychologickou hru – podívejte se, jak jsou rozdělena číslička otáčkoměru. Tam kde ve svém autě máte 2000 otáček, tam má BRZ 4000. A tam kde máte 4000, tam má Subaru 6000 – ano, pocitově si myslíte, že nemáte tak vysoké otáčky, jaké máte ve skutečnosti. To zkrátka jedete, točíte skoro 5000, ale při předjíždění si ještě o stupínek podřadíte, tohle je zkrátka porno!

Ta pravá zábava

Subaru BRZ se nabízí v jedné výbavě – sport. Můžete jej pořídit i s automatem, ale to by byla vážně škoda. Zaplatíte za něj 799 000 Kč, což je velmi přijatelná cena. Pokud si chcete užít přívaly zábavy na silnici, za své peníze nic lepšího nedostanete.

 

Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,6 s
Maximální rychlost 226 km/h
Pohotovostní hmotnost 1305 kg
Průměrná spotřeba 7,8 l/100 km
Rozměry 4 240 x 1 775 x 1 285 mm
Cena od / testovaného vozu 799 000 Kč / 811 000 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Subaru Forester – SUV jak má být

Náš autotest: Renault Mégane