Náš autotest: Nissan Leaf

Také v interiéru si připadáte jako v normálním voze, dokud nezačnete podrobněji zkoumat detaily. Tlačítek spojených s provozem na elektřinu je o něco více, než byste u takového vozu čekali. Ale není to nic, na co by si nešlo nezvyknout. Testovaná verze byla tzv. po faceliftu, Leaf je tak i docela hi-tech auto s připojením k internetu.

Snad největší překvapení se koná, když zvednete kapotu motoru. Motorový prostor vypadá jako u běžného auta se spalovacím motorem. Dokonce je zde i klasická 12V baterie, která má na starosti chod elektroniky auta. Lithiové baterie se totiž starají čistě o kinetiku vozu. Kdo by to byl čekal, že?

80 kW na přání

Jak Leaf jezdí? Nebudu vás napínat, to vás asi zajímá ze všeho nejvíce. Leaf je hodně živé auto. Elektromotor má výkon 80 kW. To samo o sobě je slušná hodnota. Navíc 80 kW máte k dispozici kdykoliv dáte „plný plyn“. A to je velký rozdíl oproti spalovacím motorům. U benzínových motorů máte maximální výkon dostupný obvykle kolem 6000 otáček za minutu. Při běžných „pracovních otáčkách“, když točíte 2000 – 4000, máte třeba jen 1/3 udávaného výkonu. Jinými slovy Leaf je schopen kdykoliv vyrazit vpřed. Platí to tedy jen pro nízké rychlosti, do cca 70 km/h. Pak už začne vozu docházet dech. Ale takové odpichy z křižovatky jsem už dlouho v žádném autě nezažil. Dálniční rychlost končí na 144 km/h, což sice vůbec nevadí, jenže při vysokých rychlostech mizí energie z baterií bleskovou rychlostí.

Leaf vlastně vypadá jako běžné auto.

Leaf vlastně vypadá jako běžné auto.

Jízda

Je nesmysl od Leafu čekat sportovní jízdu. Je to elektromobil, jeho doménou jsou velká města. Jen fajn si užívat bezprostřední reakce elektromotoru, ale počítejte s tím, že řízení je to nejgumovější, čím jsem kdy jel. Točení volantem vypadá, jako byste snad dávali povely na natočení kola, necítíte v něm žádnou zpětnou vazbu. Na druhou stranu nutno podotknout, že to není potřeba. Podvozek Leafu je hodně vyspělý, i rychle projetou sérii zatáček zvládne s velkou dávkou komfortu a jistoty. Trochu jsem se bál „ekologických“ pneumatik, které mají snižovat spotřebu. V minulosti se mi potvrdilo, že tohle zkrátka nefunguje, u Leafu je ale vše v pořádku. Na silnici drží výtečně, dokonce i brzdění na mokru nedělá žádný problém, což nebývá obvyklé.

Energie a dobíjení

Co je nejvíc palčivým problémem elektromobilů? Je to samozřejmě dojez vozu a jeho dobíjení. Leaf na tom není nejhůř. Počítejte s tím, že na plně nabité baterie ujedete 200 km. Jinými slovy cestu Praha – Brno na jedno nabití nedáte. Ale to ani není smysl tohoto auta. Je to městský vůz na dojíždění do práce a pokud to nemáte zrovna přes půl Prahy, vydrží vám baterie na celý týden. Pokud navíc máte v místě pracoviště dobíjecí stanici, máte skutečně vyhráno.