Náš autotest: Nissan Leaf
Také v interiéru si připadáte jako v normálním voze, dokud nezačnete podrobněji zkoumat detaily. Tlačítek spojených s provozem na elektřinu je o něco více, než byste u takového vozu čekali. Ale není to nic, na co by si nešlo nezvyknout. Testovaná verze byla tzv. po faceliftu, Leaf je tak i docela hi-tech auto s připojením k internetu.
Snad největší překvapení se koná, když zvednete kapotu motoru. Motorový prostor vypadá jako u běžného auta se spalovacím motorem. Dokonce je zde i klasická 12V baterie, která má na starosti chod elektroniky auta. Lithiové baterie se totiž starají čistě o kinetiku vozu. Kdo by to byl čekal, že?
- Tak trochu jiná přístrojovka.
- Čudlíky jen kvůli elektřině.
- Spíše než o řadicí páku jde o joystick.
80 kW na přání
Jak Leaf jezdí? Nebudu vás napínat, to vás asi zajímá ze všeho nejvíce. Leaf je hodně živé auto. Elektromotor má výkon 80 kW. To samo o sobě je slušná hodnota. Navíc 80 kW máte k dispozici kdykoliv dáte „plný plyn“. A to je velký rozdíl oproti spalovacím motorům. U benzínových motorů máte maximální výkon dostupný obvykle kolem 6000 otáček za minutu. Při běžných „pracovních otáčkách“, když točíte 2000 – 4000, máte třeba jen 1/3 udávaného výkonu. Jinými slovy Leaf je schopen kdykoliv vyrazit vpřed. Platí to tedy jen pro nízké rychlosti, do cca 70 km/h. Pak už začne vozu docházet dech. Ale takové odpichy z křižovatky jsem už dlouho v žádném autě nezažil. Dálniční rychlost končí na 144 km/h, což sice vůbec nevadí, jenže při vysokých rychlostech mizí energie z baterií bleskovou rychlostí.
Jízda
Je nesmysl od Leafu čekat sportovní jízdu. Je to elektromobil, jeho doménou jsou velká města. Jen fajn si užívat bezprostřední reakce elektromotoru, ale počítejte s tím, že řízení je to nejgumovější, čím jsem kdy jel. Točení volantem vypadá, jako byste snad dávali povely na natočení kola, necítíte v něm žádnou zpětnou vazbu. Na druhou stranu nutno podotknout, že to není potřeba. Podvozek Leafu je hodně vyspělý, i rychle projetou sérii zatáček zvládne s velkou dávkou komfortu a jistoty. Trochu jsem se bál „ekologických“ pneumatik, které mají snižovat spotřebu. V minulosti se mi potvrdilo, že tohle zkrátka nefunguje, u Leafu je ale vše v pořádku. Na silnici drží výtečně, dokonce i brzdění na mokru nedělá žádný problém, což nebývá obvyklé.
- Spotřeba se počítá trochu jinak. Auto bere kolem 15 kWh/100 km.
- Topení a klimatizace mají odběr až 6 kW.
- Věřili byste, že je to elektromobil?
Energie a dobíjení
Co je nejvíc palčivým problémem elektromobilů? Je to samozřejmě dojez vozu a jeho dobíjení. Leaf na tom není nejhůř. Počítejte s tím, že na plně nabité baterie ujedete 200 km. Jinými slovy cestu Praha – Brno na jedno nabití nedáte. Ale to ani není smysl tohoto auta. Je to městský vůz na dojíždění do práce a pokud to nemáte zrovna přes půl Prahy, vydrží vám baterie na celý týden. Pokud navíc máte v místě pracoviště dobíjecí stanici, máte skutečně vyhráno.