Náš autotest: Hyundai i30 N Performance. Tohle auto vás bude svádět ke špatnostem
Nejrychlejší korejec chce zatopit zavedeným hot-hatchůmm, jako je Focus RS nebo Golf GTI. Má na to Hyundai i30 N Performance s 275 koňmi a 353 Nm?
Volkswagen Golf GTI, Leon Cupra, Ford Focus RS, Renault Mégane R.S., Audi RS 3, to všechno jsou malé hot-hatche. S dechberoucími výkony, s bohatou historií. Teď mezi ně přichází nováček. Nebo aspoň rádoby nováček, protože rodokmen vlastně má.
Geny BMW M
A ten rodokmen pochází vlastně od toho nejlepšího, co automobilový trh zná. Z BMW, konkrétně z divize M. Jak je to možné? Protože vývoj tohoto vozu měl na starosti Albert Biermann. A právě ten několik desetiletí pracoval v BMW M a teď se podílel na vývoji tohoto hot-hatche. Bude to stačit?
Svaly na obdiv
Smyslem hot-hatche je, aby jasně dal najevo, že to není jen tak obyčejné auto. A i30 N se toho drží. Naše provedení bylo v křiklavě červené barvě s černými doplňky, červeně lakovanými třmeny brzd, decentním zadním spojlerem a dvojicí koncovek výfuku. Zkrátka a dobře auto vypadá moc dobře. Přesně tak, jak si rychlý hatchback představujete.
Ani v interiéru pak nebudete zklamaní. N sedadla jsou výtečná, i když bychom přivítali jejich nižší pozici, pořád tak nějak sedíte vysoko. Dobrý volant tak nějak čekáte, ale co si zaslouží obrovskou pochvalu je kulovitá hlavice řadicí páky. Ta je famózní. Stejně jako práce s ní. Kdo by kdy čekal, že korejské auto bude tak dobře řadit?
Mnoho tváří
Sedněte, nastartujte a vyberte si, jaké auto vlastně chcete. Jak je to možné? Vůz lze konfigurovat podle potřeb řidiče. Motor, tlumiče, zvuk motoru, posilovač řízení, samosvorný diferenciál, to vše je možné nastavit od komfortní až do ultimátní pozice.
Obzvláště ztuhnutí řízení je znát hodně. Volant musíte pořádně držet v ruce a ukazovat, kdo je tady pánem. Kupodivu umí předat i spoustu informací o tom, co se děje s podvozkem. Tohle auto opravdu dělal někdo, kdo tomu rozumí.
Jedeme pilu
Tenhle vůz si bude vybírat ten, kdo miluje řízení a opravdu se chce svézt. Takže pojďme na okresku! 275 koní poskytuje dostatečný výkon na to, aby auto zrychlilo na 100 km/h za 6,1 sekundy a vždy mělo dost síly na to vytáhnout vás z jakékoliv zatáčky. Je až neuvěřitelné, jak je auto tuhé, kompaktní (jako by snad bylo vyrobeno z jednoho kusu), nekroutí se a i v rychle projížděných zatáčkách se nerozhodí. Je naprosto přesné a jisté, přitom vás ale baví. Máte pocit, že auto vážně řídíte a jízdu si rozhodně užíváte. To dnes není samozřejmost.
Samosvorný diferenciál mezi předními koly funguje asi nejlépe ze všech jmenovaných hothatchů. I když na to v zatáčce humpolácky šlápnete, nestane se, že by se odlehčené kolo protočilo. Naopak, auto s obrovskou chutí a strašnou silou vystřelí vpřed. A chcete si s ním hrát jako kočka s myší? Nene, role se obrací a auto si hraje s vámi. I když jste na něj zlí a dáváte volantem příkazy, které by jiné auto vzdalo a po tečně letělo ven, i30 N se jen baví. Při prudké změně směru jízdy se umí zakleknout do kola a i když ho nutíte zrychlovat, tak neprotestuje a spolupracuje se. A znovu a pořád dokola, k neutahání. Tohle je jednoduše famózní! Jízda je navíc podbarvena i příjemným zvukem z výfuků. To si takhle dáte 10 ostrých kilometrů a chcete si to jít zkusit znovu.
Poctivá technika
Často říkám, že manuál patří minulosti a dnešní automatické převodovky jsou ve všech oblastech lepší. Po jízdě s tímto manuálem jsem ale opět na vážkách. Ten kontakt s mechanikou auta je nenahraditelný. Velký díl úspěchu má dokonalá mechanická přesnost převodovky.
Že se dost sází na schopnosti řidiče, to ukazuje i možnost deaktivovat stabilizaci, pak jsou výsledky jen na vás. Bonusem navíc je mechanická ruční brzda, se kterou si můžete kdykoliv jednoduše zablokovat zadní kola a užívat si jízdu bokem na přání kdykoliv.
i30 N Performance baví
Vybíráte hot-hatch? Kdo by ještě před pár lety řekl, že horkým kandidátem bude Hyundai. Konkrétně model i30 N Performance. Nabízí skvělou techniku a vše je zabaleno v celku, který zkrátka funguje.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,1 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1429 kg |
Průměrná spotřeba | 7,1 l/100 km |
Rozměry | 4 335 × 1 795 × 1 447 mm |
Cena | 339 990 Kč / 759 990 Kč |
Autor: Analytik
Redakční test: Golf GTI pro každodenní radost. Dělá věci, které každé auto neumí!