Mrazy našim autům nesvědčí! Jak připravit auto na zimu a jak našim vozům (ne)prospívá start-stop systém?
Pořádně připravit auto na zimu není jen o tom vyměnit letní gumy za zimní. Během chladného období a mrazů trpí spousta komponentů na karoserii i podvozku. Co je potřeba zajistit, aby auto zbytečně neztrácelo na hodnotě a nechátralo?
Mytí a voskování jako neviditelné brnění
Vyšší vlhkost a posypová sůl během zimního období bohužel přispívají ke korozi. Té se dá zabránit nanesením ochranného vosku na karoserii vozu. Ještě před tím je ale nezbytné auto umýt a odstranit z povrchu všechny nečistoty. Pokud je na autě větší škrábanec, nezapomeňte, že ho ani vosk nezacelí. Využít se dá různých sad na odstranění škrábanců nebo to můžete nechat udělat profíky. Voskování jako takové vás bude stát od 1000 Kč výše, pokud se rozhodnete pořídit autokosmetiku na vlastní pěst, začíná už na 300 Kč.
Hodně podceňovaným krokem je antikorozní postřik podvozku. Ten trpí díky soli a mokru mnohem více, než karoserie. Antikorozní nástřik tak ochrání podvozek včetně podvozkových dutin, a zapomenout nesmíte ani na podběhy.
Pozor na autobaterii!
Může se to zdát banální, ale nejčastější příčina toho, proč lidé nestačí odjet do práce během mrazivého rána, je selhání autobaterie. V mrazech mnohem rychleji ztrácí svou kapacitu, takže se může snadno stát, že auto po pár dnech stání během zimy prostě nenastartuje. Navíc, pokud je autobaterie starší nebo vybitá, dokáže zamrznout už při několika málo stupních pod nulou. Pokud během tuhé zimy jezdíte krátké trasy, baterie se nestačí plně dobít, aby tak byla maximálně mrazuvzdorná. U své autobaterie můžete jednoduše změřit napětí, a pokud je nižší, než 12,5 V, musíte dobíjet nabíječkou. Pokud je ale v autě systém start-stop, stav baterie musíte zjistit v odborném servise, protože tento údaj pro ně neplatí.
Doplňte všechny kapaliny
Dalším nezbytným krokem je kontrola a dolití všech kapalin. Směs do ostřikovačů je během zimní ho období důležitá, a musí být samozřejmě mrazuvzdorná. Kontrole by se neměla vyhnou ani chladící kapalina, která během letních měsíců ubývá důsledkem vysokých teplot. Právě v tuto chvíli je také vhodné chladící kapalinu třeba zcela vyměnit za novou, a to s výdrží až do -30°C. Starší kapalina může při mrazech zamrzat a dokonce poškodit motor i samotný chladič.
Brzdová kapalina je další nezbytnou náplní, a v zimě se spoleh na brzdy násobí. Kvalitu brzdovou ověří v servisu, ale obecné pravidlo říká, že by měla mít stáří nejdéle tři roky.
Prohlédněte světlomety i stěrače
Základem bezpečné jízdy je vidět a být viděn. Zejména u starších vozů je dobré zkontrolovat svítivost světlometů, protože tma začíná brzy a počasí viditelnosti často také neprospívá. Starší žárovky mají menší svítivost, a vliv může mít i samotný zašlý kryt lampy.
Stěrače potom dostávají na frak díky nízkým teplotám. Gumě mrazy nesvědčí, protože tvrdne a snadno zpuchří. Pokud si všimnete, že jsou vaše stěrače opotřebované a už nestírají správně, měli byste je vyměnit. Na jejich životnosti se také podepisuje to, jestli auto parkujete pod střechou nebo ne. Když už budete kupovat nové, berte přesně ty na váš typ vozu, všem univerzálním se vyhněte.
Existují také speciální tyčinky, kterými můžete ošetřit gumové těsnění dveří, a zabrání tak jejich přimrznutí.
Systém start-stop: opravdu pomáhá snižovat emise?
A na závěr jeden nepěkný fakt o start-stop systému, který postupně zakořenil v našich vozech. A to nejen v prémiových vozech vyšší třídy, ale téměř ve standardní výbavě všech nových automobilů. Ano, je to přesně tak, jak všichni tušíte: start-stop systém poškozuje a ničí motorové komponenty. Výrobci aut se tváří, že problém neexistuje. Ve skutečnosti je totiž tato funkce na světe již asi třicet let, ale právě její dopad na komponenty byl důvodem, proč nebyla zavedena. Teprve až schopnost papírově snížit spotřebu jako vyhovění nesmyslným požadavkům Evropské unie způsobilo, že start-stop systém má v autě každý řidič nového vozu, i když ji tam nechce.
Co systém start-stop poškozuje?
Zabrat dostává kromě samotného motoru i pohonná jednotka, startér nebo akumulátor, kterému se snižuje životnost. Obzvláště v zimě, kdy velmi záleží na zahřátí jednotlivých komponentů vozu, je vypnutí motoru a okamžité chladnutí naprosto kontraproduktivní. Pokud nejste důsledný a rozvážný řidič, který jezdí pouze v režimu ECO, je pro vás funkce vypínání motoru spíše zlo. Ale tohle přece víte moc dobře – žádnému motoru nikdy nedělalo dobře vypínání a zapínání, a nikdy nebude, i když budou materiály sebemodernější.
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Náš autotest: Toyota Aygo je ideální auto do města, ale na chatu s ním jezdit nechcete! Jak to?