McDonald’s už dávno nevydělává prodejem hamburgerů

Podnikání ve fast-food branži, zvlášť u mezinárodně proslavených řetězců, je dost nemilosrdný byznys. A kdo by to měl vědět lépe, než šéfmanažeři McDonald’s. Ti na smrad fritéz a grilů proto raději dávno rezignovali. Nebohatnou na hamburgerech.

McDonald's

Jméno Ray Kroc vám nejspíš nic neříká, ale mělo by. Je to Američan s českými kořeny, který se vyšvihl na post šéfmanažera všech amerických mekáčů. V roce 1955 jich bylo – považte – už celých devět! A Kroc správně pochopil, že to je asi tak maximum, které ještě ekonomicky dává smysl. Víc jich zapotřebí není. To, že se dnes příjmy McDonald’s Corporation pohybují okolo 22,8 miliard dolarů (a 4 miliardy z toho jsou čistý zisk), je právě jeho zásluha.

Konec hamburgerologie

Přesněji tedy toho, že celý mekáč v 60. letech rezignoval na hamburgery. „Dámy a pánové, já nepodnikám v oboru rychlého občerstvení a hamburgerologie,“ měl kdysi prohlásit na přednášce před aulou plnou studentů ekonomiky na Harvardu. „Já podnikám v nemovitostech. Náš byznys nejsou hranolky a hambáče, ale prodávání byznysů nabízejících lidem hranolky a hambáče.“ Pořád tyhle moudra nepobíráte? Není divu, ani tehdy modelu tzv. franšíz nikdo moc nechtěl přijít na chuť.

V krátkosti jde o to, že ze 40 000+ mekáčů, kolik jich dnes po celém světě funguje, jich McDonald’s Corporation provozuje jen skutečně minimum. Ty ostatní jsou smluvní, franšízové pobočky. Jak to funguje? Řekněme, že nevíte co s penězi, a tak si budete chtít otevřít vlastní mekáč. Za pronájem téhle značky s reputací si ovšem tučně připlatíte. Platit jim budete vlastně pořád: desátek z obratu za to, že jste mekáč. A co za to?

Vítejte ve světě franšíz

Dostanete, respektive koupíte si, veškeré patentové vybavení, speciálně designované fritézy, vývěsní podsvícené reklamní boxy, ty správné stolky, receptury, zavedené postupy, plastové tácky, odborné školení pro zaměstnance, zařazení do distribuční sítě zmražených polotovarů. Dostanete prostě „hotové řešení“ pro celý podnik, který vám instantně navezou v kamionech.

mcdonalds
Chcete svoji prodejnu? Ovšem, za našich podmínek. (foto: depositphotos)

Svými penězi si odemknete všechny McDonald’s achievementy, stanete se majitelem franšízy. Rizika podnikání? Jako to, že budete prodělávat až k bankrotu – že se někdo z hostů udáví hranolkem, že se vám budou bouřit šikanovaní zaměstnanci, že vám okna vybijí nějací anarcho-vegani anebo vás zaklekne hygiena? To je na vás. McDonald’s Corporation, které platíte desátek, jen pobírá rentu a z odstupu dohlíží na to, že jste nezapomněli na okurku. Objevné, že?

Největší majitel nemovitostí

Ale to není celé. Tenhle model franšíz dneska valí kdekdo. Třeba rovněž fast-foodem zavánějící výrobci sendvičů a baget ze Subway. Jasně, můžete si smluvně zajistit i vlastní provozovnu Subway. Rozdíl je v tom, že u téhle firmy si tu pobočku můžete otevřít tam, kde vy uznáte sami za vhodné, v objektu/budově, kde budete normálně platit nájem. Někomu. Ta dokonalá finta McDonald’s spočívá v tom, že si franšízu můžete otevřít jen v budově/objektu, který patří jim.

hranolky
Na hranolkách McDonald’s nezbohatnul. (foto: depositphotos)

Takže nejen, že jim budete platit za značku, za vybavení, za zboží a suroviny, že budete odvádět procenta z tržby. Vy jim ještě budete platit tučné nájemné. A to je ten globálně největší zdroj příjmů společnosti McDonald’s Corporation. Nedělají do hamburgerů a hranolek, fast-food je moc riskantní odvětví. Ale pronájem značky a pronájem nemovitostí, to je to skutečné kouzlo neriskantních zisků.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Takhle hrozně dopadnete, když budete jíst ve fast foodech

Jak spolehlivě vyděsit zaměstnance fast foodu? Robot vám to vysvětlí!