Marketing a jeho malé lži kolem nás: Ne, vaší tiskárně nedošel inkoust a jogurt je jen jogurt
Svět kolem nás funguje podle jednoduchých, byť nevyřčených pravidel. Třeba, že vaše finance budou nejspíš v pohodě, dokud se o ně nezačne starat finanční poradce. A že reklamám se věřit nedá. Protože dobrý produkt se prodá sám, a jen ty ostatní potřebují reklamu. Jaké bludy na nás marketing připravil?
Vezmeme to heslovitě. Že super-hygienická mýdla zabijí 99,99 % veškerých bakterií? No, v prostředí laboratoře, v umělé bakteriální kultuře na Petriho misce, to rozhodně platí. Nevíme pravda, na jakých bakteriích to testovali, ale je nám jasné, že ve vaší koupelně to platit nebude. Stačí, když si po antibiotickém umytí rukou utřete ruce do ručníku. A máte je zase všechny zpátky. Marketing si zkrátka umí věci chytře přikrášlit.
Pikantně orientální… ředkvička
Hmmm… exotická chuť wasabi, na kterou milovníci pálivých pochoutek a pravého suši nedají dopustit? Řekněme, že originální Wasabia japonica, kterou trochu nepřesně nazýváme japonským křenem, je dost vzácná rostlinka. Takže pokud za ni neplatíte opravdu velké peníze, nejspíš si pochutnáváte jen na nastrouhané japonské ředkvičce, vylepšené zeleným barvivem. Výsledek totiž chutná stejně. Anebo ještě jinak – pálivá chuť pravého wasabi mizí po 15 minutách. Jak dlouho vydrží tomu vašemu?
Bakterie, jakou svět neviděl
Aktinobakterie, vyskytující se v mléčných výrobcích, prospívají našemu trávení. Asi nejznámější z nich je Bifidobacterium animalis. Nemusíte hovět latině, ale toho „animalis“, tedy zvířecí, v jejím názvu si všimnete. V jogurtech ale vidíme napsané Bifidus regularis. Co to znamená? Vůbec nic, jde o tu samou bakterii, jen jí v mlékárnách z marketingových důvodů říkají jinak, abyste se necítili jako telata.
Jde o každou kapku
Už vám zase dochází inkoust v tiskárně? Je to na zabití, protože toner jste kupovali nedávno. Ale víte co? Většina tonerů hlásí svou polo-prázdnost v dost přehnaném předstihu, abyste si pořád kupovali nové, a ty staré pak vyhodili vlastně dřív, než je to opravdu zapotřebí. Je to cílená chyba. A taky byznys, ve kterém se počítá každá kapka. Byznys za miliony.
Tip: Chcete ušetřit na tonerech do tiskárny? Zkuste si pořídit kompatibilní toner.
Zvířata? O ty tady nejde, Oscare
„Během natáčení nebylo zraněné žádné zvíře…“. Jako vážně? Pokud náhodou nekoukáte na dost zvláštní porno, obvykle vás ale věta o nezraněných zvířatech uklidní. Smutná pravda je taková, že k jejich zranění i smrti dochází docela běžně. Třeba tygr v Pí a jeho život se několikrát málem utopil. Visačku o férovém chování ke zvířatům si totiž Hollywood kupuje. Takže po natáčení Jurského parku museli všechny ty dinosaury utratit?
Oslaďte si život
Cukr je momentálně v neoblibě, propagovaný zdravý styl si žádá s bílým jedem nemilosrdně skoncovat. Jenže všem chutná. A proto se nás výrobci snaží přesvědčit, že jejich přeslazené pochoutky žádný cukr neobsahují. A tak využívají marketing. Místo toho je v nich koncentrát ovocných šťáv, výtažek kukuřičného škrobu, maltózový sirup, laktóza, sukróza, nektar… jo, je to pořád cukr.
Chlupatá krása a zdravá strava
Natáčení reklamy na šampón je dost nechutná záležitost. Normálně si s sebou do sprchy namydlená sexy-kočka nebere igelitku plnou vlasů navíc. Co to? Ano, většinu vlasů (krásně zářivých, dokonale vyživených až ke konečkům) kterou v takové reklamně uvidíte, už nikdo nenosí na hlavě jinak, než ve formě paruky, příčesků nebo prodloužení.
Milovníky zdravé obživy vyhledávaná věta: „žádné trans-mastné kyseliny“ v popisu potraviny může značit to, že trans-mastných kyselin uvnitř produktu není víc jak půl gramu na porci. Když tedy dopřejete nášup dvojité porce, už je do sebe zase dostáváte. Ostatně, většina poživatin nemá potřebu používat marketing a chlubit se svou zdravostí, pokud v tom není podobný háček.
Výdrž, kterou bychom brali
Noťas, který vydrží na jedno plné nabití 15 hodin? Jo, tak takovou mašinku chceme taky. Co už nám ale neprozradí, že tohle extrémní číslo vzniklo tím, že někdo u plně nabitého stroje vypnul wi-fi, ztlumil obrazovku, stáhl výkon a nic na počítači celou dobu nedělal. To se pak lámou rekordy! Podobně se počítají dojezdy nových vozů. Včetně elektromobilů. Na pásech ve fabrice to sice jako v reálném provozu nevypadá, ale co už. Je to reklama.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: