Filmy od skutečných kriminálníků. Kdy se scénářem radili filmařům mafiáni

Když už investujete pár milionů do natáčení hollywoodského trháku, obvykle se chcete vyvarovat chyb začátečníků. Proto si občas necháte poradit od reálných profíků. Točíte něco z nemocnice? Zeptáte se doktora. A co třeba něco o letadlech? Dáte na radu pilota. Jenže za kým jít, když točíte gangsterku? Tady pomohou mafiáni.

Filmy od skutečných kriminálníků. Kdy se scénářem radili mafiáni

Seznam filmů, kde se na úpravách scénáře, natáčení, produkci a post-produkci podíleli nefalšovaní mafiáni, je až zneklidňujícím způsobem dlouhý. Vlastně, u některých snímků si už nemůžete být úplně jistí, jestli připravujete drama, nebo dokument o životě za hranou zákona. Své by nám o tom mohl prozradit Ben Affleck a jeho The Town, který nepředstavil město Boston zrovna v příznivém světle. Ostrých hochů z podsvětí se na scéně vynořilo tolik, že si to žádalo pravidelnou účast policie. Jen pro všechny případy. Affleck musel ve dvou případech za své „konzultanty“ platit kauci, a před soud se jako svědek dostal hned třikrát.

Šéfe, je to jen maketa

Jak to? Někteří jeho poradci byli nařčeni z porušení podmínky, protože se jim úplnou náhodou objevily v rukou nebezpečně vypadající zbraně. Režisér musel doznat, že to byly jen repliky. Nebylo to naposled, co si u bostonského soudu jeho film připomenou. Hoši s praxí totiž do snímku vnesli vlastní cenné zkušenosti. Třeba jak odpojit a oslepit kamery na bankomatu, jak přepadnout vůz v přestrojení za policisty a podobně. Snímek prý inspiroval celou novou generaci gangsterů. Byl to prostě film s pozitivním dopadem na praktické vzdělávání mládeže.

Časy, kdy 1,2,3,4,5 bylo neprůstřelné heslo

Válečné hry (WarGames) z osmdesátek nám dnes kvalitou provedení připomínají černobílé snímky. Hackeři, kteří s pomocí vražedně nebezpečných strojů Didaktik a Commodore64 dobývají svět? Opravdu se tu načítají programy s pomocí kazeto-páskové jednotky? Je to jako detektivka z období dinosaurů. Drsné na tom je, že Matthew Broderick skutečně nic nepodcenil, a na filmu opravdu spolupracovaly soudobé hackerské špičky. Jasně, takového Johna Drapera alias CaptainCrunch opravdu musíte hledat v encyklopedii, ale ve své době byli nejlepší.

Zrození počítačové kriminality

Nějaká kyber-bezpečnost tehdy opravdu neexistovala. Takže například jeden z poradců, hacker Kevin Mitnick (řečený The Condor) mohl přispět i svou osobní zkušeností ze zadržovací cely FBI. Pobyl tu osm měsíců bez možnosti si zavolat. Protože kdyby se dostal k telefonu, mohl by se nabourat do střediska NORAD, a odpálit jaderné zbraně. Jasně, že je to hloupost. Ale zhruba tohle o hackerech tehdy lidé ve vládě věděli. Mimochodem, první řekněme specializované jednotky „počítačové bezpečnosti“, většinou složené z naprostých geeků, začaly v USA vznikat až po zveřejnění tohoto filmu.

Scénář nebo kriminál?

Pochmurnou realitou zločin se nechal inspirovat i Edgar Wright při práci na snímku Baby Driver. Bylo to o zlodějích aut a tvůrci si dali skutečně záležet. Nechyběl tu například bývalý chmaták Richard Marinick (dnes docela úspěšný hollywoodský scénárista), který se na krádežích aut dost dlouho živil. Vlastně, ten film je celý o něm.

Praktické rady do začátku

Radši nenápadný anonymní rodinný sedan, nebo luxusní mustang? Jasně, že zloději aut jdou raději po nenápadných vozech. Jak to zařídit, aby vás nepoznali svědkové? Jak často se zloději aut „střídají“ za volantem a kde nechávají ukradené vozy „odstát“? Který vůz otevřete rozpůleným tenisovým míčkem, a kde už potřebujete lištu? Za jak dlouho se z automobilu stanou náhradní díly, a co se říká policistům, když náhodou nemáte techničák? Jo, tady se šlo opravdu do hloubky.

Tohle studio vypadá hořlavě

Hranice mezi natáčením a realitou se doslova hroutí u žánrové klasiky. Dokonalý Kmotr je do značné míry dokonalý proto, že k autenticitě přispívá účast lidí, kterým kriminál doslova kouká z očí. Aby ne. Tony „Paulie Walnuts“ Sirico, který se tu párkrát mihne, byl členem syndikátu Colombo. Seděl osmadvacetkrát. Tony Borgese tu hraje majitele nočního klubu, a ve skutečnosti byl… majitelem nočního klubu. Alex Rocco a Gianni Russo? Najděte si je v titulcích jako stafáž, nebo v černé kronice. Oba pracovali na natáčení, a současně jako vymahači pro mafiánskou rodinu Gambinů.

Chyby mafie neodpouští

Na tuhle kartu vsadili scénáristé i při natáčení seriálu Rodina Sopránů. Ano, hraje tu Lorenzo „Larry Boy“ Barese. Po natáčení jel rovnou k soudu za vydírání. Michael „Big Mike“ Squicciarini byl zapletený do nájemné vraždy pro mafiánský klan DeCavalcante. A do scénáře chtěli vstoupit i „tiskoví mluvčí“ klanu Ruffesů, protože měli pocit, že je film nevykresluje v dostatečně věrném detailu.

I když se na natáčení přímo herecky podíleli mafiáni z různých rodin, které se obvykle neshodnou, v jednom měli jasno. Scéna, ve které se „šéf“ Tony Soprano objeví na domácí grilovačce v šortkách, jim přišla nepřiměřená. „Žádný kmotr by si nikdy neoblékl šortky. Vypadal by jako idiot. Je těžký respektovat chlapa, který ukazuje kolena.“

Autor: Radomír Dohnal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Dave Bautista by prý v Rychle a zběsile nehrál. Drax ze Strážců galaxie nad akční sérií ohrnuje nos

Za sex ve filmu Oskar na dosah. Jak se připravovali známí herci na takovou roli a jak se jim podařilo obstát