Od Titanicu ke Concordii aneb má i dnes civilní lodní doprava svá rizika?
Od katastrofické plavby Titanicu uplynulo již více než 100 let. Za tu dobu se pravidla lodní dopravy mnohokrát upravovala a neustále se zlepšují.
Přesto však hrozí stále nová rizika, kterým musí lodní lodní doprava čelit. Jaká to jsou?
Bezpečnost lodní dopravy se za posledních 100 let výrazně zlepšila
Studie Allianz s názvem Století lodních katastrof – od Titanicu ke Concordii pojednává o rizicích spojených s lodní dopravou. Text pojednává o tom, že i když se bezpečnost lodní dopravy za posledních 100 let výrazně zlepšila, stále se objevují nové výzvy a bezpečnostní rizika. Společnost ve svém dokumentu pojednává o tom, co dnes nejvíce ohrožuje lodní bezpečnost, a jaká je nejčastější příčina nehod na moři.
Obří lodě a nekvalifikovaná posádka
Mezi jednu z hlavních příčin obavy o bezpečnost osobní lodní dopravy patří fakt, že v současné době výrazně narůstá trend výroby lodí zcela obřích rozměrů. Tato „super size“ plavidla se budují proto, aby přepravily za cenu nižších nákladů co nejvyšší množství lidí a zboží. Bohužel tyto lodě často ve snaze lodních společností o snížení nákladů obsluhují posádky z rozvojových zemí, kde panují zcela odlišné standardy pro kvalitní výcvik.
Nejen, že posádka není často proškolena tak, jak by měla být, ale zároveň dochází i k dalšímu bezpečnostnímu riziku snahou lodních společností o redukci počtu členů posádky. To logicky vede k vyššímu počtu lidských chyb, a také k dalším bezpečnostním potížím.
Pirátství ve 21. století?
Možná byste nečekali, že odborný text zpracovaný v 21. století bude obsahovat pojem „pirátství.“ Lidé znalí tohoto řemesla však hovoří jasně. V textu společnosti Allianz se mimo jiné píše, že: „Snižování počtu členů posádky může vést ke zvýšení byrokracie na palubě lodí. Pokračující hrozba pirátství v Somálsku i jinde, stálé nebezpečí představují ledovce a v neposlední řadě i komplikace související se selháním navigace.“
Kromě Somálska je pirátství rozšířeno i v ostatních pobřežních místech Afriky. Jen v roce 2011 piráti zaútočili na 28 lodí. Celkově dosáhly ztráty spojené s pirátstvím na celém světě za rok 2011 neskutečných 7 miliard dolarů.
Lodní doprava v nebezpečných vodách
Stále se zvětšující velikost lodí se tak stala momentálně velkým problémem na poli bezpečnosti lodní dopravy, současně s dalším novým fenoménem: a tím je rozšíření přepravních tras do arktických vod. Tato fakta vyplývají ze studie společnosti Allianz, která se podílela i na náhradách škod způsobených havárií lodi Titanic, a která mezi své hlavní činnosti již od roku 1890 zahrnuje také ochranu dopravy a námořní pojištění.
Vraťme se k obřím lodím
Největší současné kontejnerové lodě jsou stavěny tak, že se do prostoru pod jejich palubou hravě vejde stadion na americký fotbal, basketbalové hřiště, a k tomu ještě diváky zaplněný hokejový stadion. Takové rozměry jsou přinejmenším velkým rizikem.
Hlavní produktový manažer pojištění majetku a odpovědnosti lodního průmyslu AGCS uvádí, že: „I když moře jsou bezpečnější než kdy jindy, lodní průmysl musí přistupovat k řešení rizik aktivně. Nadměrně velké lodě představují pro pojišťovny riziko jednak svojí velikostí, ale zejména hodnotou. Objevují se například otázky, jak řešit v případě hrozící katastrofy nouzové ovládání těchto kolosů.“
Jaká je nejčastější příčina nehod na moři?
Zpráva pojišťovny dále uvádí, že více než 75 % veškerých námořnických ztrát má na svědomí lidská chyba. A to i přes to, že za poslední století došlo k významnému pokroku v oblasti technologií i regulací. V hlavních rolích se představují únava, nedostatky v odborné přípravě nebo chybné řízení rizik spojené s konkurenčními tlaky.
Lodní doprava a jaká jsou fakta v oblasti bezpečnosti za posledních 100 let?
Údaje porovnávající stav lodní dopravy mezi lety 1912 až 2012 ukazují velmi zajímavá fakta. Například to, že nákladní kapacita celosvětových flotil se zvýšila 23násobně, a v současnosti dosahuje téměř miliardu tun.
Lodní doprava je stále bezpečná
V dokumentu se hovoří také o tom, že námořní doprava se stále řadí mezi nejbezpečnější formy přepravy osob. V rámci Evropy je po autobusech, letadlech a vlacích nejbezpečnějším přepravním prostředkem. Mnohem častěji vám tedy hrozí smrtelná nehoda, pokud se budete pohybovat na kole, na motorce, v autě, nebo dokonce na chodníku.
Costa Concordia
Italská luxusní výletní loď Costa Concordia, která byla v době svého dostavění největší italskou lodí svého druhu, v lednu 2012 ztroskotala na mělčině v blízkosti toskánského pobřeží. Následovala složitá evakuace více než 4000 osob, které byly toho času na palubě. Při havárii lodě zemřelo 32 lidí. Necelé tři další roky trvalo, než byl lodní vrak napřímen, vyzvednut a odtažen do svého domovského přístavu v Janově, kde byl sešrotován.
Titanic
Britská loď Titanic byla v době svého dokončení největším zaoceánským parníkem světa. Byla postavena za účelem převozu osob a pošty mezi Evropou a Severní Amerikou. Kapacita byla více než 2600 lidí, přepravit bylo možno i několik automobilů a kočárů. Měla na 900 členů posádky.
Loď se v dubnu roku 1912, konkrétně 14. dubna těsně před půlnocí, srazila s ledovcem. Za necelé tři hodiny pak klesla ke dnu. O život přišlo přes 1500 cestujících i členů posádky. Důvodem, proč zahynul tak velký počet lidí, je fiasko v organizaci záchranných prací a nedostatek záchranných člunů.
Loď se s ledovcem srazila z mnoha příčin: jednou z nich byla vysoká rychlost, další nevhodné světelné podmínky, nedostatečně vychýlený kurz směrem na jih a také naprostá absence pátracího světla, které měly britské civilní lodě zakázané.
Je jasné, že se za posledních sto let na poli bezpečnosti civilní lodní dopravy udělalo mnohé – stále ale přicházejí nová rizika a výzvy. Ale o tom je lodní doprava.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nejbizarnější dopravní prostředky – jak se nejdivněji přepravíte?
Netradiční dovolená na historické plachetnici? Super zážitek, na který nezapomenete