Kdyby motocykl vynalezli letos

Co takhle si zaspekulovat, jak by to vypadalo, kdyby byl motocykl vynalezený v tomto roce? Vypustili by ho vůbec na silnici? Nedostal by stopku jako teď v Praze Segwaye?

Píše se rok 2016 a partička inženýrů představuje revoluční vynález v osobní dopravě. Vozidlo, které na první pohled připomíná rozpůlený automobil. Zjistili jsme pro vás, pro koho bude takové vozidlo určené a čím má zaujmout. Říkají mu motocykl.

Jen polovina

Na první pohled to vypadá velmi jednoduše. Vezmete automobil a rozříznete jej na půl. Ze sedadel tak zůstanou jen 2 za sebou, ze 4 válců motoru zůstanou jen dva a zavazadlový prostor se promění jen v jakousi malou dutinu. Kdyby to bylo ale jen takhle jednoduché, už by tzv. motocyklů byly plné silnice.

Vše nepotřebné pryč

Principem motocyklu má být minimalistický design. Co není potřeba, to by mělo jít pryč. Tedy včetně kapoty, předního skla, také sedačky by měly být maximálně minimalistické. Představa inženýrů je, že by se na nich mělo sedět obkročmo, podobně, jako když třeba jedete na koni. Popravdě se nám nezdá, že by se někomu chtělo takto nekomfortně cestovat.

Jízda na motocyklu má připomínat jízdu na koni. Také se bude sedět obkročmo.

Jízda na motocyklu má připomínat jízdu na koni. Také se bude sedět obkročmo.

Legislativní překážky

Ještě předtím, než se dostanou motocykly do výroby, bude třeba vyřešit několik legislativních otázek. Ty se týkají především bezpečnosti provozu. Aby mohl motocykl vyjet na silnice, budou na něm muset proběhnout některé úpravy, které v letošním roce navrhla zvláštní skupina, kterou postavila evropská komise na základě žádosti o registraci motocyklů pro provoz na veřejných komunikacích.
Naklánění motocyklu: Každý motocykl bude povinně vybaven gyroskopem, který bude aktivně vyrovnávat naklánění motocyklu, pokud ve svislé ose vybočí o více než 15 stupňů. Výkon gyroskopu musí být takový, aby i plně zatíženou motorku dokázal bez potíží stabilizovat a nedocházelo tak k nebezpečným náklonům.

V původním návrhu se počítalo s výrazným náklonem motocyklu. To by bylo velmi nebezpečné.

V původním návrhu se počítalo s výrazným náklonem motocyklu. To by bylo velmi nebezpečné.

Pomocná kolečka: Gyroskop se postará o stabilitu motocyklu ve vyšších rychlostech. Při manévrování při rychlostech menších než 15 km/h se musí povinně vysunout boční kolečka, která zajistí motocyklu stabilitu i při pomalých rychlostech, případně zastavení. Kolečka se musí povinně vysouvat při poklesu rychlosti pod 15 km/h a schovat se při překročení 20 km/h.

Manévrovatelnost usnadní postranní kolečka.

Manévrovatelnost usnadní postranní kolečka.

Airbagy: Všechna motorová vozidla na území Evropské unie musí obsahovat airbagy řidiče a spolujezdce. Zde si odborná skupina dlouhou dobu lámala hlavu. Nakonec došlo k výjimce a motocykl nemusí airbag obsahovat. Je však povinnost mít při jízdě na motocyklu speciální oblečení – ball vestu. Jde o aktivní bezpečnostní prvek, který pomocí čidel hlídá zrychlení cestujícího, jeho náklon a přiblížení vůči zemskému povrchu a koordinaci těla. Pokud bude vyhodnoceno, že řidič nebo pasažér padají k zemi, ve vestě se aktivuje speciální kapsle, která za méně než 0,01 sekundy dokáže kolem člověka nafouknout polymerický balón. Ten musí lidské tělo ochránit před dopadem na zem a zůstat nafouknutý ještě minimálně 10 sekund.

Na vývoji vesty se podílí i přední sportovci.

Na vývoji vesty se podílí i přední sportovci.

Bezpečnostní pásy: Vzhledem k povinnosti používat ball vestu dostanou motocykly výjimku a sedadla nebudou muset být vybavena bezpečnostními pásy.
Zásoba paliva: Kvůli vysoké hořlavosti benzínu budou moci mít motocykly nádrž na benzín o objemu maximálně 1,5 litru. V případě elektromotocyklů smí mít baterie maximální kapacitu 5 kWh.
Výfukové plyny: V původním návrhu vynálezců se spálená směs z válců jen tak vypouští do ovzduší. Tím může dojít k otravě cestujících na motocyklu. Nová úprava vyžaduje, aby měl motocykl zásobník na výfukové plyny, které bude možné odčerpat na místech určených k bezpečné likvidaci výfukových plynů.

Výfukové plyny se uloží do zásobníků.

Výfukové plyny se uloží do zásobníků.

Kdy cestovat: Na motocyklu bude možné cestovat jen za příznivého počasí. Co to znamená? Především to, že teplota vzduchu během jízdy musí být kladná, nesmí tedy mrznout. Zároveň bude zakázaná jízda na motocyklu za deště. Zvyšuje se tím riziko nehody. V případě deště bude muset řidič vozidlo okamžitě odstavit a počkat, až pršet nebude.

První testy ukázaly, že jízda v dešti je životu nebezpečná.
Maximální výkony: I přes všechna opatření se odborná skupina obává nebezpečného provozu takovýchto dopravních prostředků. Řídit jej tak budou moci pouze řidiči starší 25 let, kteří mají déle než 5 let praxi s řízením automobilů. Výkon motocyklů bude omezen na 20 kW a maximální rychlost na 120 km/h.
Motocykly budou moci na evropské a tedy i české silnice vyrazit v příštím roce. Již teď eviduje spousta automobilek zájem o licencovanou výrobu motocyklů. Provoz bude možný následujících 5 let, poté bude provoz motocyklů vyhodnocen. Jejich provoz bude umožněn pouze tehdy, pokud nebudou významně nebezpečnější, než automobily.

A co vy, koupili byste si takový motocykl? Napište nám do diskuze!

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Patryk Dudek snad protrhl smůlu a těší se do Pardubic

Ruská firma uvedla nové motorkářské helmy s kočičíma ušima