Kde mileniálové prospívají byznysu? Co považovaly za zábavu generace před nimi je nezajímá. Kam směřují svou pozornost?
Mileniálové nejsou jiný živočišný druh, i když tak trochu mohou někdy na své okolí působit. Jejich specifické životní návyky dokázaly pohřbít řadu tradičních odvětví lidského počínání a zábavy, jako nemoderní. Není ale pravdou, že by jen škodili podnikání. Mají své vlastní zájmy, do kterých investují čas a peníze. Víte, co u nich frčí?
Je spousta věcí, které poslali mileniálové do pekla. Třeba hypotéky: vzhledem k jejich zadluženosti nejrůznějšími studijními půjčkami mají jen pramalý zájem upisovat se na dvacet let splácení nějaké nemovitosti. Z neziskového platu genderového specialisty nebo manažera prodeje občerstvení v McDonald´s by to stejně moc nešlo. Mileniálové nefandí klasickému prolévání hrdla pivem po litrech, konvenčnímu rychlému občerstvení ve stylu nezdravých fast-foodů. Bankovní služby využívají minimálně. Nekupují drahé šperky, silná auta ani motorky, do sexu se nehrnou. Nejsou zrovna fanouškové fotbalu ani hráči golfu.
Vzhled na prvním místě
Jsou nudní? Ne, jen prostě sví. Tedy za předpokladu, že každý bude brán jako naprostý originál, jinak se jim začne hroutit jejich svět. Není ale pravda, že by jejich specifický životní styl odepsal úplně všechno. Jsou tu nesporné oblasti byznysu, do kterého neváhají investovat nemalé sumy. Například? Kosmetika! Kořeny nebývalého zájmu mužů o osobní vzhled je třeba hledat někde u raných metrosexuálů, ale mileniálové tomu nasazují korunu. Vlastně, tržby z globálního prodeje kosmetiky narostly díky nim od roku 2015 o 25 %. Jsou to miliardy dolarů.
Pěstěný vous a k tomu rtěnka pro pány
Ještě nedávno se totiž pleťové masky a make-up braly jako vyloženě dámská záležitost. Jediný kontakt dospívajícího muže s rafinovanější kosmetikou obvykle zahrnoval neúčinné tonikum proti silnému akné. S tím je ale konec. V době, kdy je sebeprezentace chápána jako nejdůležitější projev inteligentního života, se do nákupů zkrášlovadel pouští i dnešní muži, nebo jak je vlastně nazvat. Věděli jste, že loni se utratilo za rtěnky pro pány 5,9 miliard dolarů? O tom, kolik se ročně zaplatí za údržbu pěstěného hipsterského vousu raději nemluvě. O 31 % také narostl zájem mileniálů o nejrůznější zkrášlující zákroky plastické chirurgie. Na tohle peníze mají. A na co ještě?
Kostýmy a hračky? Proč by ne…
Lázně, wellnes, pohodička. Celý tenhle segment, který donedávna oblažoval jen movité důchodce a rentiéry, dnes staví na přízni mileniálů. Protože proč si po náročném dni v kavárně nedopřát finskou saunu a masáž lávovými kameny, že? Popularitu si získal také segment půjčoven kostýmů. Ano, přesně těch kostýmů, bez kterých neuspořádáte maškarní nebo dětský pohádkový bál. Jistě, že si mileniálové žádají trochu sofistikovanější převleky. Ale když už pařit, tak stylově. Dnes tvoří pětadvacátníci dobrou polovinu klientely nejrůznějších cos-play salónů. Možná jim převlek oblíbeného komiksového super-hrdiny na jednu noc pomůže zapomenout, kým vlastně jsou.
Milují oslavy a veselí!
Frčí i nejrůznější technické vychytávky, které v běžném elektru neseženete. Ne, není to ruční mixér. Ale pokud máte skejtové prkno se zabudovaným rádiem, nejmodernější foťák zasazený do stoletého korkového obalu nebo 3D tiskárnu, jste na správné adrese. Čím výrazněji bude takový produkt vyjadřovat osobitost zákazníka, a o co lépe se bude vyjímat na selfie, tím lépe. Pro někoho možná ztracená generace mileniálů také miluje nejrůznější svátky a oslavy. Ne, neodbydou je veselým řetězovým e-mailem. Milují přáníčka, pohledy, stylovou výzdobu. A byť tato stejnověká skupina opovrhuje neprogresivními názory starších generací, jednu její pravdu vzala za svou. Víte kterou?
Knihovna? Nejlepší místo po veganském bistru
Je to moudro: „Nejlepší věci na světě jsou zadarmo!“ Takže když jsme před dvaceti předpovídali smutný konec veřejných knihoven, pletli jsme se. Veřejné knihovny jsou totiž zadarmo, a kdo do nich chodí a je v nich viděn, je považován za intelektuála. To jejich křehkým duším lahodí. Zástupy mileniálů tak ve veřejných knihovnách dávno překonaly spící bezdomovce a masturbující úchyláky. Probírají se knihami, tváří se moudře. Samozřejmě, že si sem nechodí číst nebo si půjčovat knížky. Knihovna je pro ně místem socializace a setkávání s přáteli. Je to přátelská a klidná zóna, která mileniála poté, co projde tři veganská-bio-organická bistra, přijde levně.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: