Kampaň MeToo jako byznys. Jen ušlechtilá myšlenka za ní nestojí. Někdo se chtěl jen přiživit na vlně obvinění
Stranou teď nechme slizkého Henryho Weinsteina a tisíce polozapomenutých hvězdiček, které si dnes matně vybavují, že jim před čtyřiceti lety někdo sáhl na zadek. Pojďme se podívat na ty, kteří se na novodobém honu na čarodějnice chtěli přiživit. Co je kampaň MeToo ve skutečnosti?
Moc se neví o tom, že kampaň MeToo je tu s námi od roku 2006. Tehdy tohle hnutí bojující proti sexuálnímu obtěžování a neméně sexuálním útokům ještě hrálo třetí housle v diskuzích aspoň trochu radikálních feministek. Dějiny západního světa začalo toto slovní spojení přepisovat až po 17. říjnu 2017, kdy jej hashtagem # opatřila herečka Alyssa Milano, a vyzvala k jeho hromadnému sdílení na Twitteru. Těžko říct, jestli věděla, jakou lavinu tím spustí.
Platí presumpce viny
Po jejích dosavadních kampaních; za pitnou vodu pro Afriku, proti HIV, za zrovnoprávnění zvířat s lidmi, proti homofobii, transfobii a odpůrcům muslimů, totiž neštěkl ani pes. #MeToo ale bylo dočista jiné. Hned druhý den bylo nasdíleno 609,000 takových zpráv, a za chvilku už létaly milionové cifry. Jak ve sdílení, tak následných mimosoudních vyrovnáních. Vlastně, v průběhu následujících 12 měsíců světová média informovaly o kampani v průměru 97 000x za den. To je skutečně mazec.
Na konci roku 2018 bylo na základě obvinění, ovšem nikoliv důkazů, z prohřešků odstřeleno 425 lidí z filmové branže, politiků, manažerů i vědců. Seznam sexuálních dravců se od té doby hezky rozrostl, a je hodně těžké dohledat jména těch, kteří byli obviněni neprávem. Jak už tu bylo zmíněno, ve slepém hněvu platí presumpce viny. Přežil to herec Morgan Freeman a Goerge Takkei ze StarTreku, ale tisíce dalších prostě padli. Jejich reputace jim nebyla nic platná. Je to jako hon čarodějnic. Ne na čarodějnice.
Šminky a korálky? Proč ne!
Jak tedy nejlépe vyjevit svůj souhlas s kampaní, která hýbe světem? Protože monitor vám na čele zatím nevisí, je nejlepší to dát najevo překrásným šperkem, který má do sebe písmenka #MeToo zasazené. Náhrdelník nebo řetízek, je to jen na vás. Nejprve s tím začala klenotnická jednička Adornia, ale teď už v tom frčí všechny velké ikony módy a šperků. Gucci, Kholo, Etsy. Jsou tu i MeToo parfémy a voňavky. Cítíme spíše průšvih. Vtipné je, že Adornia zařadila tenhle skvostný produkt do prodeje… chvíle napětí… 18. října 2017, tedy den po Alysse Milano. Náhoda? Těžko.
Podpoříme ženy jejich nahotou
Za špatný konec to vzali v redakci Sports Ilustrated, kde už se léta vlastně o sportu moc nepíše. Rozhodli se sílu myšlenky #MeToo podpořit představením „nové odvážné kolekce“ sportovních plavek. Místo toho ale vyrukovali jen s nahými těly modelek a sportovkyň, které byly popsané slovy jako odvaha, pravda, porozumění, tolerance. Mělo to černobílý filtr, ale i tak to vypadalo jako vydání Penthouse z padesátek. Hájit ženy před sexuálními dravci jejich progresivní nahotou, to ovšem neprošlo ani u skalních zastánkyň #MeToo.
Lovy beze zbraní
Komerce se dá najít všude, a své o tom vědí i v Izraeli. Právě tady filmový štáb studia TLC připravil divákům super podívanou. Reality show Silence Breakers, ve které s pomocí skrytých kamer a odposlechů do firem nastrčené herečky odhalují „na vlastní kůži“ nejrůznější úlisné obtěžovatele a dotěry. Nakonec si je tajně pozvou do studia, a konfrontují je se záběry jejich prohřešků.
Je to tak naivní a hloupé, že už byste se radši možná dívali na VyVolené ve Vile. Inscenace ale měla ohromný úspěch, a něco takového se teď připravuje ve finské a americké televizi. Těšíme se. Lov na sexuální dravce už ale není moc o odvaze promluvit o sexuálním obtěžování, že? Je to spíš trochu safari, ve kterém je „lovec“ šéf, pronásledovaný kočkou předklánějící se v minisukni o kopírku.
MeToo je tak trochu potrat
S hashtagy je trochu problém, protože si jejich „vlastnictví“ úplně nepřipíšete. Takže se na nepopiratelném úspěchu MeToo rozhodli sbírat politické body i američtí Republikáni, brojící proti potratům. Prostě udělali svou vlastní kampaň na jiné téma, a prskli pod ni stejný hashtag. Prostě každý jsme tak trochu produkt dělohy, a každý jsme tak trochu mohli skončit jako potrat. Souvislost lidem dlouho unikala, ale tehdy se blížily volby. A je pravda, že s populárním, byť myšlenkově zcela nesouvisejícím přílepkem, se dostala hesla proti-potratářů mnohem dál.
Informovaný souhlas. Navěky
Ukázkou, jak myšlenku #MeToo (pokud tedy ještě nějaká vůbec zůstala) nepochopit, je i práce švédských ajťáků a jejich aplikace Legal Fling. Chcete si bez obav vrznout? Klikněte na tuhle appku, a oba sexuální protějšky se tu pohodlně zavážou k vzájemné shodě ke styku. Ztráta dat a intimity nehrozí: jejich souhlas bude navěky zakódován do řetězce transakcí, podobně jako je tomu u virtuální měny, bitcoinů. Což je trochu problém, že?
Protože souhlas na dnešní hezký večer bude díky téhle aplikaci platit teoreticky navždycky. Takže to vlastně situaci sexuálního obtěžování moc neřeší. Protože sex na jednu noc může být i chyba, kterou už třeba nechcete zopakovat.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: