Jak vyčistit alu kola, aby zůstala co nejdéle jako nová? Pokud na nich jezdíte i v zimě, potřebují péči častěji
I když se to nezdá, hliníková kola jsou stejně náchylná na vlasové škrábance, jako lak auta. Důležité pravidlo jejich údržby je pravidelné čistění. Pokud to děláte, máte práci mnohem jednodušší. Jak se postarat o alu kola, aby vydržela stále krásná?
Hlavně pravidelně!
To nejdůležitější jsme zmínili v úvodu. Je jedno, jaká alu kola na svém voze máte. Péče o kola znamená především pravidelné čistění, díky kterému vás pokaždé čeká jednodušší i časově méně náročná práce. Jakmile tuhle činnost dlouho odkládáte, nabalují se na hliníková kola nečistoty, přisychají a tvrdnou. Na ně se nabalují zase další, a obzvláště v zimě je to hodně znát. Bláto nebo sůl vytváří nepříjemnou krustu, která odolává vaší snaze dostat ji pryč. Nepříjemné jsou ale částečky brzdových destiček. Pokud dlouho otálíte, čistění kol bude pak mnohem obtížnější.
Pozor na myčku i čističe pro alu kola
Musíme zopakovat i to, co každý ví. V myčce se mohou alu kola mikroskopicky poškrábat, stejně jako lak auta, takže kdo si opravdu potrpí na péči o vůz, vyhýbá se jí obloukem. V tento moment je třeba upozornit na jednu důležitou věc – přestože se prodává spousta chemických čističů na hliníková kola, jejich použití se nedá s úplně čistým svědomím doporučit. Jsou sice účinné, ale přípravky fungující na bázi kyseliny, která požírá nečistoty, mohou z dlouhodobého hlediska narušit povrch alu kol.
Botky pro váš vůz tak budou po působení a setření takového přípravku krásně čisté, ale postupně budou ztrácet svůj původní lesk a „novotu“. Samozřejmě, pokud máte hliníková kola řadu let nebo s vámi dokonce putují už na několikátý vůz v pořadí, možná raději upřednostníte rychlé čistění před puntičkářstvím. To se dá zcela pochopit.
Jak na samotné mytí?
Jedno předmytí vlažnou vodou je dobrý začátek. Jednoduše obejděte celé auto a všechna čtyři kola opláchněte. Pak už to chce jen kýbl s vlažnou vodou a do něj nějaký běžný saponát. Stačí pár kapek a mělo by se jednat o nějaký neutrální přípravek, který má odmašťovací účinek. Nic extra není potřeba, ale samozřejmě se neobejdete bez jemné houbičky nebo hadříku. Nic drsného tady rozhodně není na místě, žádná hrubá houba nebo kartáč, který by narušoval povrch. Omývejte a čistěte, a pak kola obejděte se suchým hadrem a otřete do sucha. Pokud budete tohle opakovat alespoň jednou za dva týdny, máte vyhráno.
Když špína nejde dolů
Více zažraná špína, například v důsledku posypových materiálů nebo delší neúdržby alu kol, lze odstranit pomocí starého dobrého technického benzínu. Buďte ale opatrní a rozhodně s ním šetřete. Pokud máte hliníková kola nová, raději na to zapomeňte. Naopak u starších kusů, které nedostávaly pravidelnou údržbu, můžete leštit jak chcete, ale voda vám už nepomůže. Pak jsou opravdu na místě čističe na alu kola, která vám v tento moment práci usnadní.
Hliníková kola v zimě. Ano nebo ne?
Mnozí z nás mají dvě sady elektronů, jedny s letním obutím a druhé se zimním. Pokud chcete pořídit sadu nových alu kol, prodávají se i se speciálním vícevrstvým lakováním. Tato úprava udělá litá kola odolnějšími obzvláště pro zimní období, kdy je čistění všech částí vozu nejpotřebnější. Vyložené trápení je pak s chromovanými koly, která jsou náchylná úplně na všechno a jezdit s nimi v zimě je čirý nesmysl. Pokud máte zimní gumy obuté na plecháčích, pak není co řešit.
V takovém případě svoje hliníková kola důkladně vyčistěte, než je uložíte k zimnímu spánku. Jakmile budou sundané z auta, máte tu nejlepší možnost je vyleštit k dokonalosti a dostat se do nich i zevnitř. Na jaro pak na vás budou čekat jaké nové.
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Jak správně jezdit v zimě na sněhu a ledu. Jen dobré pneumatiky nestačí. Co dalšího dodržovat
Kapaliny v autě. K čemu jsou, jak často je kontrolovat a kdy je čas na úplnou výměnu