Jak nahrát úspěšnou hudební pecku? Trendy se sice mění, ale odborníci ví, jak na to! Existuje několik zaručených pravidel

V posledních deseti letech vzniká na celém světě přes 150 000 singlů ročně, a prorazit až na vrchol rozhodně nedokáže každý. Jak se tedy trefit do vkusu posluchačů a vytvořit opravdový hit? Inspiraci hledejte u matematiků z kalifornské univerzity v Irvine.

Co udělá z průměrného songu hudební hit? Statistika vám poradí!

Hlasový projev ani dovednost s hudebními nástroji kalifornských badatelů by vás nejspíš neohromil, ale tihle pánové a dámy dokázali statisticky analyzovat to, co činí z balastu hudební produkce světově úspěšné songy. Cesta k takovému poznání nebyla snadná: bylo zapotřebí „rozebrat na součástky“ půl milionu písní, které vznikly mezi lety 1985 až 2015 ve Velké Británii. A protože takový balík hudby je trochu moc i na opravdu zapáleného posluchače, pomohl jim s vyhodnocením jimi vytvořený databázový program AcousticBrainz.

Co ukáže pitva hudebního hitu?

Nebojte se, žádná umělá inteligence za kalifornskou studií nestojí. Program jen podle vědeckého zadání pitval jeden song za druhým, a místo not z něj padala přesná čísla. Záznamy rytmů a frekvence, nebo například to, jak velký podíl písně tvoří mluvené slovo a kolik jen hudební tóny. Jak výrazné je zastoupení beatů, zda je písnička dílem akustických nástrojů nebo mixážních pultů. Vědci také přiřadili k songům své vlastní parametry -to jaký má písnička témbr, zda je taneční nebo nikoliv, jestli je její vyznění smutné nebo veselé. AcousticBrainz je pak podle toho dál třídil.

Hrajte to, co se líbí lidem, ne vám

První výsledky byly trochu matoucí. O úspěšnosti songu v britských žebříčcích totiž za posledních třicet let rozhodovaly tucty takových faktorů. „Jenže to je právě to,“ říká Myra Interiano, hlavní autorka studie. „Hudba se mění, prodělává svou vlastní nezávislou evoluci. Co bylo dříve trendy, se už dnes neposlouchá. Recept na hitovku tedy není univerzální, ale podléhá konkrétní době.“ Co z toho plyne pro začínající kapely i producenty gigantických labelů? Jde o to trefit se do toho, co je zrovna žádané.

Chmurná píseň pro ženy

Pokud teď například vsadíte na pozitivně světlý, štěstím a spokojeností nabitý song, máte zaděláno na propadák. Občas jsou populární, ale je to velká sázka na nejistotu. V poslední dekádě jde totiž oblíbenost „happy“ songů ke dnu. A vcelku pochopitelně, ke stropu letí depresivní melodie a zármutkem prosycené písničky. Že to možná sami vnímáte jinak? Možné to je, ale vy globálním trhem s obratem 15 miliard dolarů ročně nehýbete. Základem budoucího úspěchu je „ženskost“ písní. Pokud píseň cílí svým textem nebo celkovým pojetím na uši žen, máte slušnou šanci na zlatou desku.

Rock je z doby kamenné

Zkusit to můžete i jinak: uberte lyrických textů na minimum, a zvyšte taneční rytmus. Pokud se písnička hodí k tanci, odpustí vám posluchači její bezduchý obsah. Song ale musí disponovat originální melodií, což už je trochu kumšt. Jen se prosím nepouštějte do rocku! Oblíbenost tohoto žánru se propadla v roce 2000 do bažin, ze kterých se už nevyhrabal. Teď letí hlavně popík a dance. Dobrou zprávou je, že pokud jednou prorazíte mezi 100 nejúspěšnějších, máte velmi solidní šanci dosáhnout vrcholového žebříčku opětovně. Nikdo tu ale neříkal, že natočit hit bude snadné, ne?

Autor: Radomír Dohnal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Recenze – mysteriózní horor Ghost Stories: Chcete si v kině zase pořádně užít lekačky a stísněné pocity?

Existuje souvislost s masovými vraždami a terorismem? Ano! Za tím vším stojí ženy!