Draci a kozičky. Feministky znovu kritizují seriál Hra o trůny. Co jim vadí a proč
Posledním dílem osmé série zábava se Hrou o trůny evidentně neskončila. Teď se totiž na seriálový opus HBO vrhly i zhrzené švédské feministky, které halasně upozorňují na to, jak málo prostoru k mluvení tu získaly ženské hrdinky.
Teď řekly feministky dost!
I když se to možná nezdá, Hru o trůny docela dlouho feministky braly. Tedy myslíme ženy, které se za ně označují. Jasně, scénáristé dostali pořádnou čočku za scénu s hromadným znásilněním v 5. sérii, a průběžně řešili stížnosti o pře-sexování dějových linek. Schytali to i za „romantizaci násilí na ženách“, což je taky trefa. Ale jinak si vedli dobře. Už proto, že hlavní hrdinky rozvleklého příběhu dost výrazně hýbaly s dějem.
Když ženy vládnou
Vedly armády, rozhodovaly o zásadních střetnutích, kuly pikle, zabíjely největší padouchy. Vlastně se ukázalo, že šéfem nemusí být nutně nejsvalnatější chlapík s největším mečem. Vždyť 8. série byla víceméně konfliktem mezi drako-vládnou Daenerys a ničeho se neštítící Cersei. A bez čarodějnice by se obránci Zimohradu mohli jít klouzat po ledu, byla to Arya, která vyřešila zásadního protivníka. Jenže pak do debaty nastoupil tým švédské společnosti Ceretai, a všechno šlo do rázem kopru.
My už vám to spočítáme!
Jak to? Ve Švédsku jsou evidentně náruživí čtenáři a počtáři, takže si lidé vedení Matildou Kong (už jen to jméno vzbuzuje silné emoce) dali tu práci, že prošli kompletně celý scénář Hry o trůny. A zjistili, že když v seriálu mluví nějaký protagonista, jde v 71 % o muže. Ženy tu mají na kameru jen 29 % veškerých promluv. Což je prý žalostně málo. A takového závěru se teď chytly četné kritičky nerovnoprávnosti žen ve společnosti. Ano, přesně takové věci dnes řeší.
Scénáristé nehráli fér
„Hra o trůny byla velmi populární série, známá tím, že ženám přisoudila vedoucí role. A proto nás trápí, že tu nejsou ženské hrdinky vykresleny stejně podrobně, jako muži,“ hlásí Kongová. „Výsledek je jasný: i když tu ženám byla přisouzena zásadnější úloha, pořád je scénáristé nenechali mluvit.“
Nad celou „studií“ společnosti Ceretai se přitom vznáší spousta otazníků. Kolik procent dialogu připadlo na chroptění mrtvých? Co smrtelné výkřiky jako součást dialogu? A hekání při souloži, počítá se? A co draci, jinak zásadní protagonisté osmi sérií, od vejce po zbraň hromadného ničení. Jejich řev se nebere? Byla započítána opravdu každá věta? Jenže tohle prostě neukecáme: ano, ženy prostě ve Hře o trůny mluvily méně, než muži.
Pětinové zastoupení je žalostně málo
Výsledek přitom kolísal mezi jednotlivými sériemi. V první například patřily repliky žen k podílu mluveného slova jen z 24 %. Voláme: „Hanba, hanba!!“ Nejvíc se ženské nakecaly v sérii sedmé. Tady jim bylo dopřáno 31 % textu. Průměr ale definitivně pokazila série osmá, kde z 80 % hovoří jen mužští představitelé. Tohle vědět, tak pošleme ukecaného Tyriona na špalek. Tedy spíš špalíček.
Ženy dokáží mluvit tělem!
„Potvrzuje to, co víme o společnosti už dlouhou dobu,“ říká Kongová. „Ženský hlas je nedostatečně reprezentován!“ Situaci se pokusila zachránit ještě další badatelka, jistá Stephanie Genzová z univerzity Nottingham Trent. Přišla s teorií, že ženy ve Hře o trůny byly zastoupeny proporčně stejně jako muži, ale ne verbálně. Že spíše s diváky komunikovaly mimikou a gestikulací. Jenže to přijde švédským feministkám pořád málo.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Hra o trůny a její hvězda Emilia Clarke. S kým aktuálně Daenerys randí a koho v seriálu nahradila
Hra o trůny. Kde najdete natáčecí lokace a kde si filmaři domalovali hrad