Historie automobilky Ferrari. Papá Enzo a jak se Italům daří dnes?
Na světě není mnoho slavnějších značek, než jakou je italská automobilka Ferrari sídlící v Maranellu. Příběh nádherně rudých vozů se vzpínajícím se koněm ve znaku, se začal psát v roce 1929, kdy Enzo Ferrari založil společnost nazývající se Scuderia Ferrari.
Málokdo ví, že papá Enzo Ferarri začínal na počátku minulého století jako závodní jezdec, a dokonce se stal továrním jezdcem Alfy Romeo, s níž vybojoval celou řadu cenných vítězství. Na konci 20. letech si ovšem založil vlastní tým. V tuto chvíli ještě netušil, že Alfu Romeo doslova zdecimuje.
Ferrari jako divizní tým pro Alfu Romeo
Historie automobilky Ferrari byla nejprve spjata čistě se závodním týmem, který úzce spolupracoval s Alfou Romeo. Hlavním úkolem kolektivu okolo Enza Ferrariho byla příprava závodních vozů pro amatérské závodníky. V tuto chvíli sice ještě stále závodil, nicméně už měl dost adrenalinu a nebezpečí za volantem závodních speciálů, a proto v roce 1931 pověsil závodní kombinézu na hřebík.
Společně se svým synem Alfredem však nadále spolupracoval s Alfou Romeo. Oboustranně prospěšná spolupráce sice přinášela ovoce, ale v září 1939 Enzo odešel z vedoucí funkce ve společnosti Alfa Corse, aby začal stavět vlastní auta.
První úspěchy na světových okruzích
Prvním autem Enza Ferrariho byl model 125 S, nebo chcete-li 125 Sport. Celkem byly vyrobeno pouze několik málo exemplářů, nicméně jeden z nich dokázal vyhrát Grand Prix v Římě, což v Itálii vyvolalo obrovské nadšení. Vedle Alfy Romeo totiž měli obyvatelé Apeninského poloostrova druhé želízko v ohni, které rozhodně nevyhasínalo.
Na konci 40. let už vozy Ferrari doslova dominovaly ve všech světoznámých sportovních událostech, včetně Mille Miglia, Le Mans a také v nově zrozené Formuli 1. Automobilům z Maranella se však dařilo i na obchodní scéně, neboť v roce 1951 byl otevřen první oficiální showroom v USA.
Těžká 60. léta…
Úspěchy na scéně motorsportu přibývaly jako na běžícím páse, nicméně v Maranellu nebyla atmosféra zdaleka tak růžová, jak by se na první pohled mohlo zdát. Otec slavné automobilky totiž velmi rychle zjistil, že není schopen financovat výrobu a vývoj špičkových závodních monopostů a luxusních sportovních vozů z vlastní kapsy.
V době, kdy vznikalo nádherné Ferrari 250 GTO a další ikonické modely, hledal Enzo strategického obchodního partnera. Podařilo se mu ho najít až v roce 1969, kdy polovinu automobilky Ferrari odkupuje společnost FIAT.
Odchod Enza na pravdu boží
Pan Ferrari se podílel na úspěších své značky téměř 40 let. „Stařík“ dokonale věděl, jak se rozloučit se světem motorsportu. Posledním modelem, na který dohlížel sám velký Enzo, totiž bylo velkolepé F40. Jednalo se v podstatě o silniční verzi špičkového supersportu, v něm nebylo rádio, klimatizace a ani elektricky stahovatelná okénka.
Hned v následujícím roce po uvedení F40 na trh, umírá ve věku 90 let. Svět automobilismu tak přišel o duchovního otce superaut a zakladatele jedné z nejslavnějších značek na světě.
Jak je na tom Ferrari dnes?
Po smrti Enza Ferrariho byl do čela společnosti jmenován Luca di Montezemolo. Pod jeho vedením značka pouze vzkvétala, když představila několik velkolepých modelů, včetně proslulého vozu Ferrari Enzo. Limitovaná edice doposud nejlepšího supersportu značky byla poctou zemřelému zakladateli a objektivní optikou musíme přiznat, že se opravdu povedla.
Jenomže Ferrari neusínalo na vavřínech, takže přicházely modely F360, F430 a v posledních letech také Ferrari 458 Italia nebo Ferrari 488. Posledně jmenované modely jsou dokonce považovány za nejlepší supersporty své doby.
Automobilka Ferrari se pyšní obrovskou historií, v níž rudé vozy vyhrály prakticky vše, co motoristický svět nabízí. Jenom doufejme, že ekologie a mezinárodní tlak nezatne tipec exkluzivní sportovní značce vyrábějící jedny z lepších vozů na světě.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Slavná auta automobilky Tatra, co dobyly svět. Znáte je všechny?