Marketing na divoko: farmakologické společnosti v USA ovládly zdravotní péči. Nepotřebují zdravé lidi. Hlavně ať platí

Americké farmakologické společnosti nepotřebují, aby se jejich klienti stali zdravějšími. Potřebují jen, aby více utráceli za jejich produkty. Do marketingu léčiv v USA putují takové sumy peněz, že jejich objem je srovnatelný s celonárodními rozpočty menších zemí.

Farmakologické společnosti v USA nepotřebují zdravé lidi. Hlavně ať platí

Farmakologické společnosti v USA řádí!

Průmyslové giganty – farmakologické společnosti v USA, produkující léčiva, se soustředí na ovládnutí trhu a konkurenční boj. O vývoj preparátů mimo hlavní komerční linii však moc zájem nemají. Takže i když tu na zdravotní péči jde ročně 3,3 biliard dolarů, nejvíc na celém světě, pořád tu neseženete slušné léky, které by jinde mohly zachraňovat životy ve velkém.

Taková anti-malarika, za které by byla vděčná půlka Afriky, seženete v USA zhruba ve třech předražených verzích. Protože o ně doma není zájem, a nevyplatí se je vyrábět pro nemajetný trh v zahraničí. Zato antidepresiva nebo antibiotika tu získáte v tisících různých vydáních, a reklama vám je doslova cpe do pusy. A lékaři nakonec taky. Často zbytečně.

Reklama je základ!

Vývoj nových preparátů je stále v trendu, ale jedničkou výdajů amerických farmakologických společností je teď rozhodně marketing. Umění prodat. V roce 1997 do této sféry investovali 17,7 miliard dolarů, v roce 2016 už 29,9 miliard. Protože léky se mají prodávat všem, ne? Od toho je tu televizní reklama, digitální marketing, kampaně zacílené na konkrétní věkové skupiny, vzorky zdarma. To proto, že každý výrobce se snaží prorazit na trh se svou vlastní verzí léků na lidské neduhy, čímž jsou katastrofálně promrhávány zdroje pro výrobu léčiv, které nemají zajištěný odbyt u movité klientely.

Marketing chce nemoc na každý lék

Snahou marketérů farmakologických firem je proměnit způsob, jakým hledíme na nemoci a jejich léčení,“ říká profesor Steven Woloshin, autor studie srovnávající vývoj medicínského marketingu. I jemu vadí, že na všední problém (bolest hlavy) je k dispozici bezpočet léků, zatímco speciální produkty (biologická léčba kožních onemocnění), pro které není dostatečně rozsáhlá klientela, nikdo moc neřeší. A je to patrné i z toho, jak intenzivně se farmakologická lobby snaží nabourat do našeho podvědomí, aniž by srovnatelně masivně investovala do vývoje.

Když léčí mastičkáři

V roce 1997 tak farmakologické společnosti vyprodukovaly 79 000 reklam na své produkty. V roce 2016 pak 4,6 milionu reklam, z toho 663 000 pro televizní vysílání. Farmakologická lobby se snaží Američany intenzivně upozorňovat na „nové“ nemoci a možnosti léčby (náklady vyrostly ze 44 milionů na 401 milionů), ale přitom minimálně investuje do reklamy založené na jejich prevenci. Chápete? Oni vám chtějí ukázat, že se máte čeho bát a že když na to máte, dokážou to vyléčit. Ale už vám neřeknou, jak se tomu onemocnění vyhnout! Jsou to chytráci. Nikdo to nepřehání s tím, aby vám řekl, že nemáte kouřit, jíst tučné a měli byste sportovat. Poradí vám ale, co si vzít na vysoký krevní tlak a trávení.

Za lékaře rozumnější

Se zaplavením trhu léky nekonečné sériové produkce alá pilulka na vaše trable se pochopitelně množí případy nesprávné aplikace, předávkování, nežádoucích účinků a neúčinných léků. Protože státní regulace léčiv tu silně zaspala dobu. Ono také probrat se těmi léky není žádná legrace: v roce 1997 bylo podáno 34 182 žádostí o nové patenty, a v roce 2016 hned 97 252. Taky se o 11 miliard zvýšila mimosoudní vyrovnání za prodej škodlivých léků a trvalé újmy na zdraví.

Podle Woloshina je zapotřebí, aby se lékařské instituce probraly z letargie, a znovu se chopily otěží. Iniciativu totiž v posledních letech přebraly zmiňované farmakologické společnosti, které chrlí jeden duplicitní produkt za druhým, aniž by se tím reálně zvýšila úroveň lékařské péče. Lékaři v podstatě ordinují na pokyn výrobců a pojišťoven. Všechny peníze navíc jdou totiž do marketingu, který má uzpůsobit a zmasírovat mysl klientů-pacientů. Ti v ideálním případě nemají být zdravější, ale jen kupovat více léků.

Autor: Radomír Dohnal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Mějte konečně jasno v lécích a doplňcích pro podporu erekce. Tohle je 16 základních rozdílů

Pravda bolí. Které vědecké výzkumy a studie byly ukončeny, protože zjistily něco nemilého? Korporace chtějí často jen potvrdit lež!