Proč nové filmy a pokračování klasiky stojí za prd? Představuje se fan-baiting

Se světelným mečem se v podstatě může naučit šermovat každý, agent 007 může být ženská, správný kouzelník by měl být aspoň trochu bisexuál a nejpřirozenější podkladová barva pro elfy je černá. Nebo ne a je to znesvěcení žánru? Skutečnost je trochu složitější.

fan-baiting

Pokud vám přijde, že současné moderní filmy, pokračování a další série klasických trháků, poslední dobou stojí za prd, není to úplně náhoda. Je to, do určité míry, výsledek promyšleného marketingu filmové produkce. První nové slovíčko, které se dnes naučíme, je fan-baiting. Něco jako „lákání“ fanoušků.

Ale brát ho můžeme spíš jako fan-beating, tlučení fanoušků. Protože jde o cílené zadusání jejich žánrových představ a přepsání zažitého konceptu. Je to relativně nová finta, forma marketingu, kterou teď ve velkém používají producenti, filmová studia a herci, s cílem vyvolat u svého „díla“ umělou kontroverzi a získat publicitu.

Chceme vás naštvat. Schválně

V krátkosti – zhruba pětinu a někdy až třetinu rozpočtu produkce filmu tvoří marketing, propagace. To aby se o něm mluvilo dřív, než jde biják do kin a udělalo to pak velké prodeje vstupenek na kasách. Jenže když už točíte sérii za miliardu dolarů, nechcete do toho vrážet tolik – hledáte, kde ušetřit. A proto cíleně uděláte něco, co všeobecně vyvolá zájem o celé natáčení.

Spácháte nějakou zjevnou „botu“, zasadíte ránu původní předloze a tradicím – protože i negativní reklama je pořád jen reklama. Vzpomeňte si třeba na Krotitelé duchů z roku 2016. Publicitu měl stoprocentní, marketing nestál skoro nic – protože to hrály holky. Tím se novinka odklonila od původní předlohy a o zasvěcené debaty na internetu bylo postaráno skoro zadarmo.

James Bond bez pinďoura anebo oteplený Brumbál hrají na tu samou notu. Má vás to nakrknout. O nelogičnostech spáchaných ve Hvězdných válkách nebo Prstenech moci radši ani nemluvě. Když se – po předlouhých diskuzích a kritických článcích, jež vyzvedávají LGBT progresivnost studií a obhajují atak na původní scénář – odhodláte k návštěvě kina, jdete se tam nejspíš podívat, jak moc zmršené to je.

I nespokojený divák platí

Filmovému studiu a producentům je to jedno, jak moc naštvaní budete. Pořád si totiž ten lístek jako žánru oddaný fanda koupíte, a tím jim zvyšujete úspěch. I nespokojený divák je pořád jen divák – v hotových číslech se to ztratí – a film pak vypadá úspěšný, byť náklady na jeho marketing byly výrazně snížené. Protože se o jeho publicitu už dávno postaralo nějaké to kontroverzní téma.

V čem je háček? Běžný fanda dobrodružství Jamese Bonda (filmového světa Hvězdných válek, knih Rowlingové nebo Tolkiena) by vcelku na pohodu zkousnul, že agent 007 je ženská. Pokud by to pořád byl kvalitní akční špionský film (anebo fajn scifárna, kouzelnický román nebo dobrá fantasy). Jenže to ony nové verze bohužel nejsou.

Opravdovým fandům vadí spíš totální mezery v ději a scénáři – ploché herecké výkony, otřepané vtípky a klišé, nepřekvapivý děj s tuctovými pseudozvraty, nedomyšlenost a nepřesvědčivost zápletky, celková trapnost, mizerné rekvizity, nelogické odchylky od původní předlohy… To, že někdo neumětelsky zahubil to, co měli rádi.

Zrovna ti/ty Krotitelé duchů z 2016 byl mizerný film, naprostý propadák. A to, že v hlavní roli byly holky, s tím mělo pramálo společného. Byla to prostě šlichta. A za nic nestojí ani Prsteny moci, nové bondovky, Poslední z Jediů anebo trojka Fantastických zvířat. V Hollywoodu o tom ví.

Horší je vlastně lepší

Proč se tedy filmová studia a velcí producenti radši nesoustředí na to, aby natočili podle kvalitního scénáře dobře obsazené a dějově vyvážené dílo? Už jste zapomněli? Ten záměrný Fan-baiting jim pomáhá ušetřit pětinu až třetinu všech nákladů. A to je zatracená palba. A je tu (pro ně) ještě jedna výhoda.

Celý ten marketingový trik nabízí univerzální štít proti divácké kritice. Můžou totiž říct, že fandové tím hledáním mezer a propastí ve scénáři a stížnostmi na pramizerné výkony herců jen maskují to, že jsou vlastně rasisté, xenofobové, misogynové, šovinisté, sexisté a náckové. Prostě útok místo obrany, nálepky místo řešení. Paráda.

A tím se dostáváme k závěru a druhému novému slovíčku, které se dnes naučíme. Tím je toxic-fandom. Jakože toxický, jedovatý fanoušek. Pokud si stěžujete na to, bez midichlorianů to se Sílou nejde a severská sága by měla fungovat na elfech světlé barvy pleti, jste prostě hejtr a prudič. Ne, oni to nebudou dělat jinak, protože vy jste nositelem problémů a nahnědlá konzerva.

Jste fanoušek, kterého kvůli neakceptovatelným společenským názorům pro svůj film nepotřebují. Zůstaňte si u svých VHS kazet, oni teď tvoří progresivní budoucnost moderního filmu. Že přitom przní klasiku, kterou milujete? Monstrum a zrůda jste vy, toxičtí fanoušci.

Blbé na tom je, že v kombinaci fan-baiting a toxic-fandom generuje stav, kdy si mohou filmová studia a producenti dovolit točit úplné sračky, a přitom mít dokonale pohodlné ospravedlnění vůči každé kritice. A to je ten důvod, proč dneska stojí filmy za prd.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

7 herců, kteří se vystřídali na postu Jamese Bonda. Kdo bude další?

Jakou smrtí byste pravděpodobně zahynuli na Divokém západě?