Zrození fenoménu emodži. Proč jsou s veselými obrázky trable?
Veselé hovínko, lilek nebo třeba vodní pistolka. I ty jsou součástí ideogramů a smajlíkové abecedy, kterou dnes každý pubescent ovládá mnohem efektivněji, než sečtělí dospěláci. Navíc tahle záležitost vznikla „na východě“, a to je solidní základ pro budoucí nepochopení. Na západě si totiž spoustu znaků vykládáme jinak, než měly původně znamenat.
Trocha historie nikoho nezabije. Aspoň se to tak říká. První smajlík spatřil světlo světa (a teď se podržte) v roce 1880, a po dlouhou dobu v tištěných novinách symbolika dvojtečky a přivrácené závorky označovala „texty nevážné, míněné s nadsázkou a humorné“. Po válkách se na to zapomnělo, a znovu tenhle symbol zažil renesanci až mnohem později, v časech počítačů.
Škála emocí je ale o něco pestřejší, a tak vznikaly stále komplexnější shluky znaků. Tak složitých, že si je další generace převedla do slangu zkratek. Ano, to jsou ty populární LOL, BTW, WTF, OMFG. Frčely kolem roku 2006, u nás o něco později. A pak? Pak přišly do módy ideogramy emodži.
Emodži neznamená emoce, prosím
Každá novinka má ze startu pomalý náběh a setrvačnost. Stejně jako emodži, které světlo světa nejspíš spatřily poprvé už v devadesátých letech. Takhle, jejich objev si připisuje spousta tamních lidí a firem. A vývojář Shigetaka Kurita byl v roce 1999 rozhodně jeden z prvních, protože sestavil první sadu znaků pro mobilní telefony.
Po něm koncept, který vycházel trochu z klasických emotikon, trochu z piktogramů a malinko ze slovních zkratek převzali vývojáři jiných mobilních platforem. Mimochodem ten název „emodži“ nemá s emocemi nic společného. „E“ znamená japonsky obrázek, „Moji“ figurku, postavičku. Což je jen jeden z detailů a zmatků, které emoji (emodži) po celou dobu provází.
Hodně štěstí vinšujeme
Univerzální symbol štěstí, radosti, přání úspěchu a spokojeně plného bříška. Co by se na tom tak mohlo pokazit, že? Třeba to, že „hovínko“ mimo Asii takhle univerzálně nevnímají. Vlastně, zobrazení fekálie je ve světě chápáno spíše negativně. Je to prostě blbost, něco vás nasr.lo, někdo mele sra.ky. Chápeme se?
My nejspíš ano, ale s Asiaty byl problém. Někdo vám hovínkem mohl přát štěstí, a vy jste měli za to, že jste pro ně za hlupáky. Dnes už je díky globalizaci i tahle emodži chápána spíše pro svůj negativní význam, a přání štěstí za ní nestojí. Pomohl tomu úsměv vykreslený na hovínku, který Asiatům přijde „zlý a nenasytný“.
Sejdeme se na koupališti, nebo u soudu?
„Zabiju tě ty šmejde, postřílím tebe i tvoji rodinu!“ Zkuste takovou SMS zprávu poslat nejbližšímu poslanci z Parlamentu, a budou se dít věci. Možná přiletí i vrtulník. A nikdo taky moc nebude zpochybňovat, že jste právě vyhrožovali smrtí.
Ale když mu místo toho pošlete emodži symbol pistole? Ou. Jak chcete soudně doložit, co jste obrázkem zrovna ne/mysleli? Ve Státech i v Rusku s tím měli trable, a pár lidí si šlo za tenhle odeslaný obrázek sednout do chládku. Protože byl prý vykládán jako hrozba, výhrůžka.
Navíc zrovna v USA tahle emodži přišla dost v nevhod, po jednom ze školních masakrů. Takže o kontroverze bylo postaráno. Univerzální symbol pistole byl později nahrazen sci-fi paprskometem a vodní pistolkou. Jenže přechod mezi daty operátorů nebyl zrovna plynulý, takže někomu pošlete vodní pistolku, a on na starém systému obdrží bouchačku. Z pozvání na vodní radovánky nebo hlášky „já se picnu“ je tak hned výhrůžka smrtí.
Banana? Ban! Lilek? Ok!
Banán je fajn, ale ten jeho tvar přátelé, ten evokuje ledacos. A tak se banány opakovaně dočkaly z kolekce emodži vyřazení, protože mohli podněcovat vulgární vyjadřování. Jenže život a poctiví úchyláci si vždycky najdou cestu. Proto se zástupným symbolem pro penis stal ten tlustý nafialovělý plod lilku.
Průzkum z roku 2018 ukázal, že jen 7 % v komunikacích poslaných emodži lilků skutečně odpovídal významem zelenině. Jinak šlo o sex. Asiati se ehm, svými tělesnými parametry lilku neblíží, a tak jej pořád chápou jako zeleninu. To jen pro vysvětlení, proč když vás ta kočka z Tokia pozvala na vegetariánskou večeři, to dopadlo tak blbě.
Kam patří sýr?
Prekérku mohou vyvolat i zdánlivě nevinné chybičky. Třeba barevné obrázky obličejů. Co se může pokazit? Panáčci a panenky ve žluté barvě Asii fakt naštvaly. Oni jsou tam na ty zmínky o žluťácích dost alergičtí, a připomínat jim to v emdoži je vážně dost necitlivé.
Jindy se ozvou odborníci z gastronomie: kuličky falafelu připomínaly varlata, rak má nohou dohromady deset a ne osm, a sýr v hamburgeru se dává na maso, ne pod (řešili to i experti z Google). Nevinný symbolem hotelu zase evokoval nevěru a vyzývání k pobytu v mileneckém azylu. A Feeling Fat! emodži? Do té se pustily německé feministky, které tvrdily, že být tlustý není pocit. Udělaly kvůli tomu i petici. Jsou ale stejně všechny ošklivé a hloupé, takže to bylo všem jedno.
Každopádně si dávejte bacha: v ten moment, kdy začnete se světem komunikovat obrázky, nemusí vždy příjemce plně rozumět vašemu poselství.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Historie dálkové komunikace: od bubnů přes ohňové signály až po moderní informační systémy