Diablo 4 hlásí návrat ke kořenům a je na co se těšit. Strom dovedností, runová slova i nové charaktery
Diablo 4 se oficiálně ukázalo světu. Blizzard konečně splnil dlouhodobé přání hráčů, volajících po návratu temné atmosféry, jakou mělo legendární Diablo 2. To se vyplnilo a první reakce jsou nadšené. Jaké změny Diablo 4 přinese, které herní mechanismy se vracejí a kdy můžeme hru očekávat?
Milovníci akčního RPG jásají. BlizzCon 2019, který proběhl o víkendu 1.-2. listopadu, odhalil kromě jiného dlouho očekávané Diablo 4. Všechno ukazuje, že fanoušci konečně dostanou to, na co už roky čekají. Blizzard přichystal kromě traileru i možnost vyzkoušet gameplay ze hry, která je už tři roky ve vývoji. Všudypřítomná temnota, bezútěšná krajina, sychravé počasí a nehostinné pustiny dávají vědět, že se Diablo 4 snaží o úžasnou atmosféru, která nás očarovala v kultovním druhé díle. Vrací se také strom dovedností i runová slova. A to zdaleka není všechno!
Zatím tři hratelné postavy
Prozatím byly odhaleny tři hratelné charaktery. Kouzelnice, nepostradatelný Barbar a Druid, který sklidil největší ohlas. Blizzard samozřejmě potvrdil, že v době vydání bude postav tradičně pět. S plánovanými expansiony se tedy dočkáme určitě alespoň sedmi. Kdo zaujal nejvíc?
Druid
Druid je postava, která se v Diablu 3 neobjevila. Svojí cestu začal, když dostalo Diablo 2 rozšíření Lord of Destruction. Provází ho zvířecí pomocníci a jeho kouzla pramení z větru a země. Cyklóny, tornáda nebo valící se kámen lávy ale nejsou to hlavní, co patří do jeho arzenálu. Druid je klasický shapeshifter – dokáže měnit podobu jako lykantrop, takže se podle potřeby transformuje na agilního Vlkodlaka nebo hromotluckého Medvěda. Novinkou je pak možnost se přeměnit instantně kdykoliv, tedy nezůstávat pouze v lidské nebo zvířecí formě a mít přístup jen ke skillům z dané podoby. Tohle tu nebylo už dlouho a vypadá to, že první průchod hrou má u velké části hráčů jistý právě Druid.
Kouzelnice
Sorceress je klasický uživatel kouzel a magie. I tady je patrný návrat k jejímu pojetí ve druhém Diablu. Schopnosti Kouzelnice se tak dělí na kouzla tří živlů: cold, lighting a fire. Takže se vrací sněhový blizzard, mrazení a zpomalování nepřátel, stejně jako metání blesků, bouře, ohnivé inferno, firebally nebo meteorit. Hlavně se nedostat do davu nepřátel. Tady se víceméně nic nemění.
Barbar
Ani Diablo 4 se neobejde bez svého tradičního zástupce přímého boje. Barbarian prodělal menší změnu, takže je nyní tahle postava hlavně expertem na zbraně. Díky tomu se už nemusí specializovat na jeden druh, ale přepínáním různých zbraní může vždy těžit z výhod všech. Jinými slovy, ponese obouruční i jednoruční zbraně, a přepnutím bude moci těžit ze skillů pro jedny nebo druhé, podle aktuální potřeby. Samozřejmostí jsou válečné pokřiky nebo barbarský skok, novinkou je pak brutální kop ve stylu Tohle je Sparta!
Postavy mají danou podobu, ale nově je možné upravovat i jejich původ. Takže trailery ukazují Barbara z východních stepí ve stylu Game of Thrones, ale milovníci klasiky budou moci zvolit divokého Seveřana z potomků Bul-Kathose.
Skill tree a Runy jsou zpět
Hráli jste Diablo 2? Pak můžete slavit, protože se vrací vše, co vám v Diablu 3 chybělo. Stromy dovedností pro každý charakter jsou zpět, takže se dočkáme klasického vylepšování skillů opakovaně, nikoli pouze přiřazováním jako v Diablu 3. Veteráni mezi hráči pak ocení i Runová slova (Rune Words), která patřila mezi kultovní vychytávky druhého dílu. Zbraně i zbroje šlo vylepšovat Gemy, ale teď se vrací i prastaré runy, jejímž různým poskládáním lze získat nové bonusy. I tady je vidět, že Blizzard vyslyšel hlas komunity.
Temnota a pach krve
Ale nejen tady. Celkové pojetí hry potěší všechny, kterým tak trochu vadila pestrá barevnost a lehce komiksové pojetí Diabla 3, které se trochu zhlédlo v ostatních titulech Blizzardu. Diablo 4 je ponuré tak, jak jsme si to přáli. Temné lesy, jeskyně a zatuchlé kobky, mrazivé hory, podzemní labyrinty plné okultních symbolů a uctívačů zla a chaosu, stejně jako zplozenců pekla, démonů a nemrtvých. Blizzard slibuje opravdový návrat ke kořenům a všechno to, co jsme milovali na druhém díle, by se mělo navrátit v nové podobě.
Rozlehlý svět a nekonečné dungeony
Diablo 4 navíc odhalilo spoustu detailů. Izometrické akční RPG vyjde pro PC, PlayStation i X-Box. Otevřený svět bude obsahovat pět velkých regionů, mezi kterými nebudou chybět lesy, hory a pouštní krajina. Pohybovat se bude nyní možné i na koni. Dungeony se budou generovat náhodně, budou jich stovky a nepůjde jen o podzemní labyrinty, ale nacházet se budou i na povrchu. V nich bude možné plnit rozsáhlé úkoly, stejně jako narazit na náhodné eventy. K dispozici budou také dungeony přímo pro postavy na maximálním levelu.
Návrat PVP
Hra poběží pouze online, ale samozřejmě bude možné ji procházet sólo, bez ostatních hráčů. Možnost instantního připojení a kooperace zůstává, ale nově se vrací model PVP, který naposledy obsahovalo Diablo 2. Ano, hráči se budou moci opět mydlit mezi sebou navzájem ve speciálních arénách. Tento prvek ale zároveň oddálí vydání hry, protože vyladit herní mechanismy pro boj player vs. player znamená další stovky hodin testování a vyvažování.
Velikou změnou prošel loot
Velkou změnou oproti Diablu 3 je ale celkové pojetí předmětů. Sbírání věcí neboli loot je základním kamenem Diabla, ale hra se teď zaměří na obyčejné předměty na úkor těm kouzelným a legendárním. Nemagické zbraně a zbroje nebudou pouze bezcenný odpad, který není třeba ani sbírat. Diablo 4 se snaží o větší realističnost, takže nově budou „obyčejné“ předměty v některých situacích stejně využitelné, jako ty očarované. Ve hře budou samozřejmě i sety předmětů, ale legendární předměty budou silnější. Těch bude navíc padat méně, než jsme zvyklí. Kromě Legendary a Ancient Legendary přibude ještě ultravzácná kategorie Mythic. Takový předmět ale bude možné nést pouze jeden.
Sezóny a předpokládaná doba vydání
Diablo 4 bude také obsahovat herní sezóny se speciálními bonusy, které představilo Diablo 3. Zůstane i tradiční hardcore mód, kdy zabití postavy znamená opravdovou smrt. V každé úrovni bude samozřejmě velký boss. Potvrzena je Lilith, dcera Mephista, Pána Nenávisti. V ukázce se ale objevil i nenáviděný Duriel z pouštního aktu druhého dílu. Blizzard tentokrát evidentně nechtěl opakovat zklamání z minulého ročníku BlizzConu. Kde je pekelník Diablo? Jednou z variant je, že poprvé nebude hlavním arcizloduchem on, ale právě Lilith. Anebo ho zatím nechávají vývojáři v záloze, stejně jako datum vydání. Podle odhadů to bude nejdřív druhá polovina roku 2020, ale ve hře je i rok 2021, což se zdá být pravděpodobnější.
Milovníci akčních RPG dostali krásný dárek, ale zatím si ho nemohou rozbalit. Jaké postavy se objeví? Vrátí se v nějaké podobě Amazonka s lukem, vražedná Assassinka nebo svatý bojovník Paladin? Nemůžeme se dočkat!
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Hry přijdou o aktivační klíče. Ubisoft přepisuje historii. Skončí i krabicové verze her
Warhammer: Chaosbane je akční RPG, jak ho máme rádi. Legendární Diablo dostalo další klon