Dakar 2020: Martin Macík a jeho tým měnili rekordních devět pneumatik. Mezitím se mu v Čechách narodila dcera

Páté umístění letos vybojoval Martin Macík s týmem na Rally Dakar 2020, který absolvovali s novým vozem Iveco. V době závodu se mu navíc narodila dcera. Čím se trať v Saudské Arábii lišila a jak hodnotí letošní ročník?

Dakar 2020: Martin Macík a jeho tým měnili rekordních devět pneumatik

Martin Macík skončil mezi kamiony spolu s týmem Big Shock Racing na pátém místě a stal se tak nejrychlejším Čechem závodu. Sedmý skončil Aleš Loprais. Letošní Dakar 2020 se přestěhoval do Saúdské Arábie a trasa byla rekordně dlouhá – celých 7900 km, rozdělených do dvanácti etap. Závod, který začal 5. a skončil 17. ledna, byl v mnohém specifický, protože se jednalo o premiéru jak pro závodníky, tak pro pořadatele.

9 zničených pneumatik a nejhezčí kamion na startu

Rekordní byl i počet pneumatik, který musel tým kolem Macíka během závodu vyměnit. Devět kusů. Minulý ročník v Peru posádka kamionu neměnila jedinou gumu. Tento defekt letos postihoval i ostatní, takže ztráta nebyla tak děsivá. Premiéra nového vozu Iveco s hrdým českým jménem Karel ale proběhla na výbornou. Závodníci si pochvalují zejména celkovou pevnost vozu, na kterém nedošlo k žádnému defektu – měnila se jen hlava motoru, ale bylo to spíše z důvodu prevence. Karel se ale pochlubí jedním prvenstvím: jedná se prý o nejhezčí kamion, jaký se Dakaru účastnil, a myslí si to i soupeři.

Dakar 2020: Martin Macík a jeho tým měnili rekordních devět pneumatik

zdroj: facebook

Ze závodu rychle domů za dcerou

Martin Macík mladší byl letos za volantem kamionu na Dakaru po osmé. Navigátor František Tomášek se s ním v kabině sešel už po páté, zatímco palubní mechanik, David Švanda, spolupracuje s týmem od roku 2019 a Dakar 2020 byl pro něj ve voze premiérový. Pro Macíka znamenal letošní ročník také jednu premiéru: během desáté etapy se mu narodila dcera Mia, což se dozvěděl v půl třetí ráno. Do příští etapy mu to podle jeho slov dodalo pocit síly a štěstí: „Na startu další etapy jsem se cítil nabitý energií. Nejtěžší část jsem si tak výborně užil.“ Cestou domů se  měl na co těšit. Jak ale s úsměvem dodal, není jediný, protože mezi členy týmu se to čerstvě narozenými holčičkami jen hemží.

Český soupeř neváhal podat pomocnou ruku

Na tiskové konferenci Martin Macík poděkoval Martinovi Šoltysovi. Ten byl mimochodem letos posledním Čechem, který se na start Dakaru postavil s vozem Tatra. Když Macík s kamionem zapadl na hraně duny během 8. etapy, Šoltys neváhal zastavit, aby pomohl s vyproštěním. „Jsem strašně rád, že jsou si lidé pořád schopní pomoci,“ komentoval to Macík. Sám s posádkou také pomáhal soupeři během předchozí 7. etapy.

Dakar 2020: Martin Macík a jeho tým měnili rekordních devět pneumatik

zdroj: facebook

Byl letos Dakar příliš snadný?

Mnoho fanoušků přišlo s názorem, že byl Dakar 2020 „příliš jednoduchý“. Tento pohled na věc zazníval podle slov Macíka a Tomáška i z úst ostatních závodníků, ale pravda je někde mezi. Přes neobvyklou délku totiž Dakar 2020 obsahoval rozsáhlé rovné úseky, i když stále plné děr a výmolů. Bylo ale možné jet na až na omezovač, který je pro kamiony 140 km/h. Důvodem je podle Martina Macíka právě fakt, že se jel závod v Saudské Arábii poprvé a když pořadatelé plánovali trať, zdejší krajina vypadala úplně jinak, než při letošním startu. Duny, které byly předtím nesjízdné, stačily množstvím srážek ztuhnout, jenže o podobě trasy už bylo v té době rozhodnuto.

Automat jako varianta pro další ročník

Do příštího ročníku vyrazí Martin Macík s týmem také s vozem Iveco, ale bude se jednat o ještě lepší model. Macík starší potvrdil, že se bude hlavně shazovat váha a testovat možnost nasazení automatické převodovky. Snad se zadaří, protože závodům už léta dominují ruské vozy Kamaz. Pozornost bude tým věnovat také pneumatikám, které letos žlutočerné závodníky hodně potrápily.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Dokáže Evoque v terénu to samé jako pravý Range Rover?

Pravda bolí. Které vědecké výzkumy a studie byly ukončeny, protože zjistily něco nemilého? Korporace chtějí často jen potvrdit lež!