Česká zbrojovka a její skvosty. Není to jen o zbraních
Společnost založená již v roce 1919 v současné době vyrábí komponenty pro automobilový průmysl. V minulosti byl ale záběr její výroby velmi široký – kromě zbraní se zde vyráběly i frézy, výstružníky, skútry a motocykly. A právě na motorky se nyní zaměříme.
Skútr ČZ 175/501 Čezeta
V tradici výroby skútrů pokračuje v současnosti firma Čezeta Motors, která získala vlastní práva na značku. Ta od roku 2017 vyráběla Čezetu 506. Tento elektrický skútr v retro designu byl vyroben v Prostějově a navazuje na oblíbené skútry vyráběné v padesátých a šedesátých letech v České zbrojovce Strakonice.
A právě výchozím modelem pro tvorbu Čezety jednadvacátého století je skútr s označením ČZ 175/501. Dvoumístný skútr byl vyráběný ve Strakonicích mezi lety 1957 až 1960 až do té doby, než jej nahradila modernější verze. Vývoj tohoto motocyklu započal již v roce 1950.
Když byla v roce 1956 motorka představena, již během prvního roku po uvedení na trh zaujala zákazníky z dvaceti zemí světa. Hmotnost tohoto skútru se pohybovala okolo 130 kilogramů a maximální rychlost byla okolo 80 kilometrů za hodinu, což je na tu dobu velmi slušné.
Čezety s ventilátorem, která se vyráběla v roce 1959, bylo vyrobeno přes 16 tisíc kusů. V posledním čtvrtletí téhož roku se vyráběla tato motorka s ventilátorem a 12V dynamo spouštěčem a 90W dynamo startérem. Měla i chlazení axiálním ventilátorem. Této krásky bylo dokonce vyrobeno na 25 tisíc kusů! Pro svůj vzhled si tato unikátní motorka vysloužila přezdívku „prase.“
Motokolo „Kaktus“ ČZ 76
Legendární „Kaktus“ je první motokolo, co vyrobila Česka zbrojovka. Tento skvost měl jako své srdce dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec. Vyráběl se na začátku třicátých let, konkrétně mezi lety 1932 a 1933. Vzorem pro rám bylo tehdy jízdní kolo, jehož rám byl vyztužena a dolní rámová trubka byla zdvojena.
Motor se nacházel uprostřed rámu a měl píst s deflektorem a nesnímatelnou hlavou válce. Chladicí žebra motoru připomínala kaktus, odtud tedy to zvláštní lidové označení. Startovalo se pomocí šlapacích pedálů, které sloužily i v případě, že jste si do většího kopce potřebovali přišlápnout vlastní silou.
Celkově nebylo tohoto motokola vyrobeno ani 500 kusů. Původní cena byla tehdy 2600 korun. Celková hmotnost dopravního prostředku byla 38 kilogramů a maximální rychlost se pohybovala okolo 35 kilometrů za hodinu. Zajímavá byla i spotřeba paliva: jeden a půl litru na 100 kilometrů. Do nádrže se přitom vešlo něco málo přes dva litry.
Motocykl ČZ 98 vyráběný v letech 1937 – 1946
Lehký motocykl, jenž vyráběla Česká zbrojovka ve Strakonicích, měl svého předchůdce, jednorychlostní ČZ 98. Až do roku 1939 se motorka startovala pomocí pedálů, ale již v roce 1940 se na něj začala montovat startovací páka na pravé straně. Poválečné motorky zase mají startovací páku na straně levé.
Převodovka byla v té době již dokonce třírychlostní. Řadilo se pomocí ruční řadicí páky umístěné na nádrži. Celková hmotnost motorky se pohybovala okolo 54 kilogramů, spotřeba paliva byla necelé dva litry na sto kilometrů. A maximální rychlost? Úctyhodných 65 kilometrů za hodinu.
Této motorky bylo vyrobeno na dvanáct tisíc kusů. Ale po válce se již pouze smontovaly vyrobené součásti, s další výrobou se nepočítalo. V té době již totiž byly ve vývoji nové stopětadvacítky.
Česká zbrojovka nás proslavila po celém světě
Kromě zbraní, včetně kulometů, vyráběla například i stroje na česání příze, jízdní kola a později i motokola a motocykly. Dodnes pod touto značkou funguje Česká zbrojovka Uherský Brod, která distribuuje zbraně a další produkty do 90 zemí světa.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Slavné české motorky. Znáte je všechny? Která se vám líbí nejvíc