Carroll Shelby: legendární konstruktér a otec vozů Cobra i Mustang GT350 byl schopný podnikatel, který změnil automobilový svět

Caroll Shelby patří ke značce Ford od počátku šedesátých let. Během doby přešlo jeho jméno i ke konkurenci, ale později se zase vrátil ke svým počátkům. Závodník, ze kterého se stal konstruktér, byl odjakživa fascinován rychlostí, a jeho vize uchvátila dva tehdy největší automobilové výrobce na světě. Jaká byla jeho cesta a jaký odkaz zanechal?

Carroll Shelby: konstruktér, podnikatel a otec vozů Cobra i Mustang GT350

Udržet se na trhu více než sto let od založení společnosti je obrovský úspěch. Pro neustálý rozvoj a schopnost oslovovat zákazníky jsou potřeba tvořivé mozky i dobří manažeři, kteří se nesnaží jen vydělat peníze, ale vést firmu směrem nahoru. Ve Ford Motor Company se vystřídalo velké množství lidí, ale jeden z těch, kteří pro tuto značku udělali nejvíc, jejím zaměstnancem nikdy nebyl. Jmenoval se Carroll Shelby.

Přes kuřecí farmu k motorsportu

Narodil se 11. ledna 1923 v Leesburgu v Texasu, kde žilo jen 200 lidí. Po střední škole v Dallasu vstoupil v roce 1941 Carroll Shelby do amerického letectva. Bylo mu 18 let a na základně v San Antoniu připravoval navigátory bombardérů na výcvikové mise. Během 2. světové války neopustil Spojené státy.

Po konci války v roce 1945 se Shelby vrátil do Dallasu, čerstvě ženatý a s novorozenou dcerou. Rozjel firmu na odvoz kontejnerů s odpadem, aby o čtyři roky později, kdy se mu narodily další dvě děti, založil kuřecí farmu. Druhý vrh slepic ale skolil virus a brzy čelil bankrotu. Svou pozornost pak zaměřil na to, co skutečně miloval. Auta a rychlost.

Úspěchy za volantem a vítězství v Le Mans

Poprvé se objevil na okruhu v roce 1952. Za pár měsíců už seděl za volantem v kategorii sportovních vozů MG-TC a vyhrál svůj první závod. Byl mimořádně schopným řidičem a se svým vozem porážel i silnější stroje. V lednu 1954 se umístil desátý v závodě na 1000 km v Buenos Aires s vozem Allard. Pak ho oslovil manažer týmu Aston Martin s nabídkou spolupráce.

V tu chvíli mohl Carroll Shelby opravdu ukázat své schopnosti na okruhu. V roce 1959 dosáhl vítězství v závodu v Le Mans, ale slibná dráha závodníka netrvala dlouho. V únoru 1960 totiž pocítil bolest v hrudníku, kterou lékaři špatně vyhodnotili. Později se ukázalo, že jde o kardiovaskulární problém, kvůli kterému musel Shelby ve věku 37 let ukončit kariéru.

Vysněný automobil

Po této životní etapě se Carroll Shelby rozhodl vybudovat si jméno v automobilovém průmyslu. Pronajal budovu a otevřel Shelby School of High-Performance Driving, tedy školu řízení. V roce 1962 založil firmu Shelby American se zaměřením na výrobu a prodej součástek pro modifikované vozy. Prostý obchod v jižní Kalifornii byl počátkem Shelbyho myšlenky montovat silné americké motory V8 do evropských sportovních automobilů. Toho roku měl prý Shelby v noci sen, kde viděl jedno slovo – Cobra – přímo na přední části auta své vlastní výroby.

Legenda Shelby Cobra ožívá

Okamžitě se dal do realizace, ale uskutečnění jeho nápadu vyžadovalo hodně. Svou šanci Carroll Shelby vycítil hned, jak se dozvěděl, že chce Britská společnost AC Cars ukončit produkci slavného sportovního vozu AC Ace kvůli poklesu výroby motoru Bristol Six Cylinder. Schopný vyjednavač Shelby se obrátil na AC Cars a zároveň americký Ford s nápadem, který měl dát jeho vizi život.

S pomocí Forda se svým týmem obdržel karoserii vysněného auta od AC Cars. Dovnitř namontovali motor V8 o objemu 4,3 litru a doplnili ho čtyřstupňovou manuální převodovkou značky Borg-Warner. Pod hlavičkou Shelby American pak začal ambiciózní podnikatel promovat vůz jako zbrusu nový Shelby Cobra automobilovým novinářům a závodníkům.

Carroll Shelby: konstruktér, podnikatel a otec vozů Cobra i Mustang GT350

Steve McQueen si Cobru nikdy nekoupil. Shelby mu ji půjčil na pár dní na testování, ale slavný herec ji vrátil až za tři měsíce, po Shelbyho opakovaných telefonátech.

Svérázný texasan si šel za svým

Závoďák Shelby Cobra byl síla, se kterou bylo nutné počítat na závodech v USA i Evropě. Vůz neustále soupeřil s auty Ferrari a Corvette, a Shelby skutečně vhodil rukavici do ringu, když odstartoval výrobu ultra-silného modelu Shelby Cobra 427.

Kritici tvrdili, že je hloupé dávat tak masivní motor do tak lehkého auta. Jednalo se totiž o V8 od Fordu s obsahem 7 litrů, který měl 410 koní a točivý moment 627 Nm. Ale Shelby nechal tělo auta roztáhnout a rozšířit a Shelby Cobra 427 se stala okamžitě hitem jako nejrychlejší sporťák americké výroby. Dosáhnout stokilometrové rychlosti za čtyři vteřiny bylo prostě neuvěřitelné.

Shelby Mustang fenoménem

V březnu 1964 americký závodník Ken Miles poprvé porazil Ferrari GTO s vozem Cobra 427 na trati Sebring International Raceway na Floridě. Díky úspěchu Cobry se na Shelbyho obrátil Ford s nabídkou, aby navrhl úpravy pro Mustang.

Měsíc poté už Carroll Shelby a jeho tým sestavili první 1965 Shelby Mustang GT350. Tento vůz byl odpovědí Fordu na Chevrolet Corvette v závodech SCCA a stal se fenoménem, který dal vzniknout pozdějším modelům GT350s. GT350H nebo GT500.

Carroll Shelby: konstruktér, podnikatel a otec vozů Cobra i Mustang GT350

Shelby Mustang GT350 fastback z roku 1967 s ikonickým znakem Kobry na boku.

Nová etapa bez Forda

V roce 1969 bylo partnerství Shelby-Ford ukončeno. Důvodem byly poklesy prodeje i řada odlišných názorů na tvůrčí myšlenky. Následující rok pak Shelby American ukončila závodní vazby mezi firmami.

Kvůli konci spolupráce s Fordem a faktu, že se vláda Spojených států zaměřila na emise aut, opustil Shelby domov a odstartoval nový život v Jihoafrické republice. Začal podnikat s chilli papričkami, ale vášni pro auta nemohl utéct. V roce 1982 ho oslovil bývalý kolega Lee Iacocca s žádostí o spolupráci s Chryslerem, jejímž cílem byly úpravy vozů Dodge. Během následujících let se spolu podíleli na několika vozech značky, které nesly jméno Shelby. Patří mezi ně modely Charger, Daytona, Spirit, Durango a další.

Svět poznává Dodge Viper

Nejvěhlasnějším příspěvkem Shelbyho pro tuto značku byl Dodge Viper. Byl představený jako znovuzrozená Cobra počátkem devadesátých let a Caroll Shelby byl duchovním otcem projektu. Co k tomu dodat? Vidlicový desetiválec o objemu 8,3 litru už dnes do dvoumístného roadsteru nikdo nedá. Viper neměl ABS ani kontrolu trakce, nerad zatáčel nebo zastavoval, ale brutální výkon a vzhled z něj udělaly ikonu a účinkoval i ve stejnojmenném televizním seriálu Viper, u nás Zmije.

V tomto období se ozvaly staré problémy se srdcem a v roce 1990 podstoupil Caroll Shelby potřebnou transplantaci srdce. Tehdy mu bylo 67 let.

Obnovené partnerství: vzniká Ford GT

V roce 2002 spolu po dlouhé odmlce Shelby a Ford obnovili spolupráci, a to kvůli projektu Ford GT. Nádherné auto je inkarnací původního závodního supersportu GT40 z šedesátých let a vyráběl se pouze jeden rok, během kterého bylo sestaveno 3452 kusů. Motor V8 o objemu 5,4 litru je posazený uprostřed, má výkon 550 kW a točivý moment 670 Nm při váze 1584 kg. Stovka z místa za 3,2 vteřiny dělají z Fordu GT dodnes jedno z nejrychlejších aut světa.

Během příštích let poté vznikly projekty jako 2003 Mustang Cobra, 2005 Shelby GT500 a 2007 Shelby GT500.

Carroll Shelby: konstruktér, podnikatel a otec vozů Cobra i Mustang GT350

Ford GT je dvoudvéřové kupé s motorem uprostřed mezi nápravami, tak jako původní GT40.

Shelbyho odkaz

Shelby mezitím založil společnost Shelby Automobiles, která v roce 2007 představila značku Shelby Performace Parts Company, oficiálně licencovaný maloobchod se součástkami pro Shelby Mustang. V pokročilém věku navštěvoval různé autoshow, kde upevňoval ducha fenoménu, který kdysi pomáhal nastartovat.

Dne 10. května 2012 Caroll Shelby zemřel ve věku 89 let, měsíc poté, co automobilová komunita oslavila 50 let od vniku původního roadsteru Shelby Cobra. Na toto výročí společnost Shelby American představila upravený Ford Mustang 1000, který má… 736 kW, tedy 1000 koní.

Carroll Shelby: konstruktér, podnikatel a otec vozů Cobra i Mustang GT350

Carroll Shelby v roce 2012.

Steve Jobs automobilového světa?

Shelby založil nadaci a dětský fond pro transplantaci srdce, svou vlastní značku Caroll Shelby Chilli a spoluzakládal řetězec restaurací Tex-Mex. V roce 1992 byl zařazen do automobilové Síně slávy a v roce 1997 byl jeho sporťák Cobra prohlášen za nejvýznamnější vůz posledních padesáti let. Od té doby se změnilo hodně a rodák z Texasu by z dnešní situace v automobilovém průmyslu radost neměl.

Zajímavostí je, že byla Shelby Cobra v podstatě komerční propadák, protože po sečtení kusů všech čtyř verzí dohromady vznikne číslo 1029. Caroll Shelby ale prodával hlavně myšlenku, nadšení a sen, který posunul výrobce aut i zákazníky směrem, který měl rád – a nejen on. Chtěl vždy dokázat, že je možné stavět super-sportovní vozy i za zlomek ceny konkurence. Umožnil, aby na svět přišly opravdové skvosty a jeho jméno vstoupilo do motorových dějin.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Le Mans ’66: Matt Damon a Christian Bale staví Ford GT40, který má porazit Ferrari. Tenhle film tlačí pedál k podlaze

Značení pneumatik. Jak se vyznat ve zkratkách, určit jejich stáří, rychlostní limit a další podrobnosti