Mýty o Black Friday výprodejích. Slevy nejsou slevy a vůbec nevydělává
Násilí prodává zboží stejně dobře, jako vlnící se poprsí. A to je ten hlavní důvod, proč se největší svátek konzumu, Černý pátek plný slev, cíleně v médiích propaguje dost brutálními scénkami. Jde o prodeje, pro něž byla i špatná reklama vynikající reklamou.
Přídomek „Černý“ se v americké historii pojí s katastrofálními daty v kalendáři. Zažil se jako krach na burze, ale i jako den plný nehod nebo totální zácpy na silnicích. Je to prostě podělaný a nekonečný den, plný přesčasové dřiny. Přesně takový je i poslední pátek v listopadu, kdy je slavnostně zahájen velký předvánoční výprodej Black Friday, plný slev a zlevněného zboží.
Zhruba od 50. let tak býval nazýván neoficiálně, od 70. let se pak termín ujal naplno. A protože tou dobou – do Vánoc pořád daleko – nebývá o čem psát, dostává se mu ve zprávách nebývalé pozornosti. Vzniká tím spousta nepodložených mýtů, které sytí obrázek „brutální“ komerce. Zvyšuje se sledovanost, ale prodeje překvapivě už tolik ne.
Není to velký byznys
Ostatně, to je ten první mýtus – Je Black Friday dnem, kdy se toho prodá nejvíc? Ne, tržně nejúspěšnějším dnem v roce byl pouze v sezóně 2003. Do té doby ho válcovaly nadprůměrnými prodeji i dočista jiné neslavnostní dny. Od roku 2003 ho pak v tržbách válcuje „Kyber pondělí“ – tehdy se ve Státech prodává zlevněná elektronika.
A prakticky oba tyhle mimořádné dny v kamenných obchodech trumfne každý obyčejný den na on-line prodejích. Tam jsou tržby běžně trojnásobné. Zatímco loni se na Černý pátek v USA provedly nákupy v hodnotě 1,23 miliardy dolarů, na netu se udělaly v ten samý den kšefty za 9,12 miliardy.
Okolo 48 % nakupujících se do obchodu v tenhle slavný den vůbec neobtěžuje, a radši nakupuje přes chytrý telefon, kde utrácí bez toho, aby jim někdo dýchal za krk.
Ušlapán u pokladen?
Je Black Friday masakrální tlačenice, spojená s rozbitými hlavami, ušlapanými lidmi a tak? Ani ne. Za posledních 16 let zemřelo během pátečních výprodejů 17 lidí a 125 bylo raněno. V průměru je hlášeno jedno úmrtí a dva tucty raněných ročně. Půlka raněných přitom vůbec nesouvisí s obchodní akcí, je to třeba pád na kluzké podlaze.
Z hlediska dlouhodobého průměru není Černý pátek o nic ne-bezpečnější než kterýkoliv jiný den v americkém obchoďáku. Televize sice dost monotónně opakují záběry z archivu, ale faktem je, že většina těch předhánějících se a tlačících se divochů je předplacenými statisty, kteří dělají „dav“. Aby to vypadalo jako velká věc, a dostalo se to do televize.
Na Black Friday chodí do obchodu spíše jen zoufalci, které čeká zklamání: super-levné zboží (které je tou dobou levně k dostání i on-line) je totiž naskladněné jen v omezeném množství. Takže tu frontu od dvou ráno stojí před krámem většinou zbytečně. Někdy inzerované zlevněné zboží vůbec na regálech není, protože jeho nízká katalogová cena byla jen součástí reklamy.
Levnější už neseženete
Zklamaní jsou i prodejci, kteří mají spoustu práce s organizací prodejní akce a následným úklidem. Proto se – stále častěji – hovoří o tom, že by se celý slavný Černý pátek vyplatilo zrušit. Neprodá a nevydělá se víc než jiné dny, ale obchodníci jsou brzy zavaleni žádostmi o reklamace. Zboží, zakoupené impulzivně během výrazných slev, totiž nadprůměrně brzy přestane zákazníky bavit.
Jsou aspoň na Černý pátek ty slevy největší? Inu, nejsou. V průměru to tak vypadá, ale zlevněná je jen určitá výseč zboží. Navíc je zlevněná poté, co mu prodejci v září a říjnu vytrvale navyšovali cenu. Takže v obří slevě v listopadu si koupíte to, co jste za stejné peníze mohli mít v srpnu.
Poměrně dost produktů se přitom dá chytrým plánováním a vyčkáváním pořídit v průběhu roku ještě o něco levněji. Black Friday je prostě jedna velká bublina, která by si už zasloužila splasknout.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Bizár ze sociálních sítí: 6 způsobů, jak ztratit iluze o homo sapiens
Jak jsem prožil Black Friday v Tescu a co jsem si (ne) odnesl