Autotest Volkswagen T-Roc R: Nejrychlejší cesta za mříže
Překročit mimo obec povolenou rychlost dvojnásobně je záležitost asi tak 10 sekund. Prostě jedete, šlápnete na to a najednou rychloměr líže číslovku začínající dvojkou. Tohle auto chce sakra velký kus sebeovládání.
Všichni vědí, že Volkswagen dělá fleetová auta. Do firem. Passaty. V tédéíčku. Jenže co když chcete něco rychlého a zábavného? Inženýři z Wolfsburgu se rozhodli, že tohle nechají někomu jinému. A tak vznikla divize R.Jedním z nejnovějších počinů je tento Volkswagen T-Roc R.
Už je to s námi od roku 2010 a stojí za ní projekty, jako je Golf R32, Passat R36 nebo Touareg R50.
Základ v Golfu
Volkswagen T-Roc vznikl jako crossoveru z modelu Golf. Tedy vzal se Golf a zvýšil se mu podvozek a stavba. Dokonce existuje i T-Roc v provedení kabriolet, ale nás zajímá naše verze. Ta si z Golfu R půjčuje i motorizaci. Tou je osvědčený benzinový dvoulitr s turbem, který dává rovných 300 koní. Stejně jako Golf R nabízí pohon všech kol a design, za kterým se každý otočí.
300 koní
Právě motor je to, co dělá Volkswagen T-Roc R výjimečným. T-Roc je díky tomuto motoru strašlivě rychlý. Vždyť 100 km/h překoná za 4,8 sekundy. To před pár lety uměly jen supersporty. A při stovce se teprve pořádně nadechne a táhne jako lokomotiva. Ručička rychloměru letí šílenou rychlostí. Teprve v zatáčce si uvědomíte, že jste to přehnali a jdete na brzdy.
Pás se vám zařízne do těla trošku vás přidusí, protože takový výkon brzd jste nečekali. No, není divu. Brzdy dodává také divize R a jsou o velikosti 17“. To jsou obří disky!
Trochu zpomalíte, ale zjistíte, že jste ani nemuseli. Stačí zabrat za volant a auto se do zatáčky ochotně začne stáčet. Klepnu pod volantem na páčku „-„. Tedy na podřazení. Díky dvouspojkové převodovce je v tu ránu zařazena trojka a já tlačím dál na plynový pedál.
Ukazatel výkonu na infotainmentu ukazuje 221 kW, tedy stádo 300 koní zatáhne a všechna 4 kola tlačí auto ven ze zatáčky. Kdyby to byla předokolka, tak se určitě utrhne. Protože by se při zrychlení nadlehčila příď a přední kola by ztratila trakci.
Ale T-Roc zaklekne do zadních kol a než opustíte zatáčku, máte tam zase tu samou rychlost, než jste začali brzdit. Čtyřka – pětka, a znovu a tak pořád dokola.
Vydechnout
Když se po pár minutách vrátíte, palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 17 litrů benzinu na 100 km. Obrovský chladič funí a dochlazuje motor ještě pár minut poté, co jste z auta vystoupili. No, není divu. Během 15 minut jím proteklo více než 5 litrů benzinu. Zkuste si takové množství zapálit, uvidíte, jaký je to žár.
Gumy jsou také příjemně zahřáté, tak akorát. Jde o vlajkový model pneumatikářské firmy Hankook. Ventus S1 evo2 nabízí dost solidní výkon, ale já bych volil ještě lepivější Michelin Pilot Sport Cup 2. V zatáčkách by možnosti T-Roca posunuly ještě o kus dál.
Radost slyšet
Potřebujete auto i slyšet? Není problém. Ve výbavě si můžete vybrat titanový výfuk Akrapovič za 89 100 Kč. Ano, není to málo, ale ten zvuk je kouzelný. Původně jsem ho chtěl nahrát a pustit vám tu video, jenže to není ono. To člověk musí slyšet na vlastní uši.
To brumlání, ty tóny, to by žádné reproduktory, ani sluchátka nezahrály. Samozřejmě si při jízdě motor tu a tam práskne do výfuku. Zkrátka petrolheadovské nebe.
Pro zkušené
Volkswagen T-Roc R není pro nováčky. Je to velmi řidičské auto, jehož majitel musí mít už hodně zkušeností. Jednak aby se dokázal ovládat a nebyl nebezpečný sobě či okolí, jednak proto, že u takto vysokého auta už musíte více pracovat s dynamikou vozu a rychlost nedostanete úplně zadarmo.
Před zatáčkou je třeba napovědět převodovce, že budete potřebovat více výkonu, aby podřadila, ostřeji ježděné zatáčky musíte brát pod plynem a nesmíte vyměknout a jít na brzdy. Vyšší stavba karoserie by vás klepla přes prsty. Je to zkrátka auto pro řidiče, kteří se hned nerozklepou. Jdete do něj? Nebo byste si za jeden a čtvrt milionu vybrali jiné auto?
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 4,8 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 650 kg |
Průměrná spotřeba | 7,5 l/100 km |
Rozměry | 4 234 × 1 819 × 1 573 mm |
Cena |
1 088 900 Kč |
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Náš autotest: Jak se žije s BMW M850i za 4 miliony. Projeli jsme nejkrásnější novinku z Mnichova