Autotest: Volkswagen Golf R a jeho brutální technika

Golf R Variant je auto, které fakt chcete. Víte proč? A jaké má nedostatky?

Automobilky to nemají vůbec jednoduché, když dnes chtějí vyrobit zábavné sportovní auto. A to nejen kvůli enormnímu tlaku na emise a bezpečnost automobilů, ale také kvůli čím dál vyšší náročnosti zákazníků. Chtějí sportovní vůz, který vymete okresku i závodní okruh, chtějí rodinný kombík a zároveň „daily“ auto na ježdění do práce. Naštěstí schopnosti dnešní techniky jsou takové, že tady máme Golf R Variant.

Golf je připraven splnit všechna vaše přání.

Golf je připraven splnit všechna vaše přání.

Rychlý Golf po osmé

Rychlé Golfy tady byly už dlouho před vaším narozením. A nesly ikonické označení GTI. Tyto Golfy neoplývaly dechberoucím výkonem, byly spíše hravé a zábavné. Byli zde ale řidiči, kteří vyžadovali především ultimátní výkon, proto vznikl třeba Golf VR6. V devadesátých letech nabízel motor 2,9 a výkon 140 kW (pro srovnání , v té době nejvýkonnější Škoda Felicia GLXi trhala asfalt výkonem 50 kW). Následoval Golf R32 s motorem V6 o objemu 3,2 litru a s výkonem 180 kW, později 184 kW. Velký a těžký motor nad přední nápravou sice nabízel tehdy magický výkon, ale oproti GTI byl těžší a tedy méně hravý.

Udělat velké a těžké auto se silným motorem, to není tak složité. To umí třeba i Mustang. Ale udělat silné auto s lehkým motorem, to není jen tak.

Udělat velké a těžké auto se silným motorem, to není tak složité. To umí třeba i Mustang. Ale udělat silné auto s lehkým motorem, to není jen tak.

Až Golf R se vrátil k lehkému přeplňovanému čtyřválci. A se sedmou generací Golfu se poprvé objevuje také Golf R Variant. Rodinné kombi s výkonem 300 koní. Námi testovaná 8. generace přichází s výkonem 320 koní a zrychlením na 100 km/h pod 5 sekund.

Golf R můžete mít i v provedení Variant. GTI jen jako hatchback.

Golf R můžete mít i v provedení Variant. GTI jen jako hatchback.

Nejvýkonnější z Golfů

Nejde jen o to, že současný Golf R je historicky nejvýkonnější sériový Golf, ale také jde o to, že tohoto výkonu bylo dosaženou jen s dvoulitrovým čtyřválcem. Takže v přední části auta není taková hmotnost, jako v případě, kdy zde byl objemný šestiválec.

Čtyřválec se rád vytáčí až k hranici 7000 otáček.

Čtyřválec se rád vytáčí až k hranici 7000 otáček.

A motor je to famózní. Jeho výkon je k dispozici kdykoliv. Prakticky od 1000 otáček umí zatáhnout a vytáčí se až k hranici 7000 otáček. Miluju to zobrazení na displeji přístrojovky, kdy uprostřed máte obrovský otáčkoměr, uvnitř něj ukazatel rychlosti, vpravo pak ukazatel točivého momentu, vlevo pak teplotu převodovky, oleje i chladící kapaliny. To se pak cítíte jako v pravém závoďáku. Psát o tom, jak umí 320 s Golfíkem zacvičit je snad až zbytečné, ne? Raději se mrkněme na tu techniku.

Kým má Golf být? Komfortním autem do práce? Závodním vozem na okruh? Driftovacím speciálem?

Kým má Golf být? Komfortním autem do práce? Závodním vozem na okruh? Driftovacím speciálem?

Technika

Kromě motoru stojí za úspěchem adaptivní tlumiče DCC. Ty mají velmi široký rozsah nastavení. Takže rychlý Golf vás i na 19″ kolech komfortně odveze do práce po vytlučené silnici, pokud zavítáte na závodní okruh se zcela hladkým asfaltem, může být Golf tvrdý jako motokára. Je zajímavé, že Golf má připravených několik režimů jízdy, včetně režimu

Obří kotouče jsou vrtané. Díky tomu mnohem lépe odvádí teplo, takže je můžete drtit i na okruhu, dokud vám nedojde benzin.

Obří kotouče jsou vrtané. Díky tomu mnohem lépe odvádí teplo, takže je můžete drtit i na okruhu, dokud vám nedojde benzin.

Nürburgring – a zde tlumiče nejsou ani zdaleka tak tvrdé, jak byste si mohli myslet.

Koncovky výfuku nejsou značky Akrapovič, jako tomu může být u krátkého R, ale i tak umí Golf do výfuku brumlat.

Koncovky výfuku nejsou značky Akrapovič, jako tomu může být u krátkého R, ale i tak umí Golf do výfuku brumlat.

Velkou vychytávkou je pohon všech kol. Protože je úplně jiný, než u obyčejného Golfa 4Motion. Volkswagen jej nazývá „4MOTION s funkcí R-Performance Torque Vectoring“ a v praxi to znamená, že se točivý moment nerozděluje jen mezi přední a zadní nápravu, ale také mezi levé a pravé kolo zadní nápravy. V zatáčkách je výhodné, když se přední kola starají o zatáčení a zadní kola dostávají výkon a tlačí auto vpřed. Díky tomuto systému můžu jít až 100 % výkonu na zadní nápravu. Ale nejen to. Na zadní nápravě najdete další lamelovou spojku, která rozděluje točivý moment doleva nebo doprava. Pokud pojedete tak strašnou pilu, že zadní kolo budete mít ve vzduchu, pak se bude 100 % točivého momentu přenášet na druhé zadní kolo. Takže vlastně 100 % točivého momentu celého motoru může skončit u jednoho zadního kola. No, samozřejmě teoreticky, ale technika je to báječná a především funguje.

Abyste si nemysleli, že digital cockpit má jen jeden design.

Abyste si nemysleli, že digital cockpit má jen jeden design.

Drift mód

Díky výše popsané technice už byl jen krůček k tomu, aby vývojáři ve Volkswagenu nainstalovali do softwaru auta tzv. Drift mód. Chcete si s Golfíkem zablbnout? Není nic jednoduššího. V tomto režimu je větší část distribuována právě na zadní kola a stabilizace je nastavena tak, že dovolí jet s vystrčeným zadkem. Výhoda: je to jednoduché, rychlé a bezpečné. Urvat normální R na běžné silnici je utopie, v tomto režimu, obzvláště na mokrém povrchu to půjde samo. Plynem si můžete auto hezky vodit z jedné strany na druhou a pořád máte pocit, že vše máte pod kontrolou. Stačí ubrat plyn a nehrozí žádné přetočení, dlouhý Golf se nádherně srovná. Je to mazlíček, se kterým jde driftování opravdu dobře. Ale nemáte to zadarmo, prostě musíte vědět, co správně dělat.

Vidíte tlačítko R na volantu? To si oblíbíte.

Vidíte tlačítko R na volantu? To si oblíbíte.

Ještě něco navíc

Golf R Variant už je tak skvělé auto, to naše bylo navíc vybaveno balíčkem R-Performance. Ten kromě výše popsaného Drift módu a vektorování točivého momentu posouvá maximální rychlost vozu na 270 km/h. Takže s tímto Golfem se na dálnici skutečně nehoňte.

Modré prošití je elegantní, pádla jsou ale důležitější.

Modré prošití je elegantní, pádla jsou ale důležitější.

Dvouspojková automatická převodovka DSG je také výrazně přepracovaná a také umí měnit charakter auta. Pokud jedete v komfortním režimu, o jejím řazení ani nevíte. Ale pokud přepnete do některého z ostrých režimů, umí řadit s pěkným kopancem do zad. Uměla by to komfortně? Ale jistě. Jenže když chcete sportovní auto, chcete zažít i ty kopance.

Tohle jsou jedny z nejlepších sedaček, jaké se do aut montují.

Tohle jsou jedny z nejlepších sedaček, jaké se do aut montují.

Sedíme uvnitř

Když si přesednete z litrového Golfa do R, dojde vám, jak rozdílné umí být jedno jediné auto. Sportovní sedadla R s výrazným bočním vedením jsou kouzelná. To prostě chcete! Kožený volant má perforovanou kůži a prošitý je modrou nití. Chybět nemůžou ani pádla řazení. Kromě toho máte na volantu tlačítko R, kterým vyvoláte rychlou změnu profilů. Prostě chcete někoho brutálně předjet, zmáčknete tlačítko a necháte ho v prachu.

Světla jsou samozřejmě chytrá, to je jasný.

Světla jsou samozřejmě chytrá, to je jasný.

Infotainment

Golf do digitalizace spadl po hlavě a určité porodní bolesti byly a jsou znát. Občas infotainment nereaguje dostatečně rychle, tady je na čem pracovat. Nejvíce ale zamrzí jeho pomalé spouštění. Když sednete do auta a nastartujete, tak chcete, aby už vše běželo. Nemáte chuť čekat 20, 30 sekund, než všechno naběhne. Tady je na čem pracovat. Ale je to samozřejmě daň za velké množství funkcí, které systém nabízí. Od toho, že k autu lze přistupovat vzdáleně přes mobil, přes on-line aplikace v autě a trvalé připojení k internetu, až po bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto.

Zábava po celý rok

Povedlo se: Golf R Variant je auto, kterým denně můžete jezdit do práce, do kterého nabalíte věci do Chorvatska, se kterým vyrazíte do horského střediska (jistě že má hagusy, takže odveze snowboard i lyže). Na okresce nenajdete přemožitele, na německé dálnici ujedete každému s výjimkou drahých supersportů, na parkovišti vypálíte donuty a na

Tohle fakt chcete.

Tohle fakt chcete.

Nürburgringu zajedete jeden z nejlepších časů mezi hot-hatchi. Je ještě něco potřeba?

Maximální rychlost 270 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 630 kg
Průměrná spotřeba 7,8 l/100 km
Rozměry 4 644 × 1 789 × 1 452 mm
Cena testovaného modelu 1 500 000 Kč

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Hyundai i30 N Performance. Tohle auto vás bude svádět ke špatnostem

Náš autotest: Ford Focus ST není jen prodlužovač penisu