Náš autotest: Toyota Supra překvapí. Tohle byste od Toyoty nečekali

Toyota Supra? Vždyť ji pro Toyotu vyrábí BMW. Vlastně jsem si říkal, proč to Toyota dělá. Vždyť Toyota není žádný výrobce sportovních aut. Dělá hlavně ty hybridy do města. Ale pak jsem si všimnul znáčku v zadní části vozu GR.

auto

To jsem už někde viděl. No jasně, v roce 2018 jsem psal o Toyotě Yaris GR(MN). Gazoo Racing. A bylo to nejlepší malé auto, jakým jsem kdy jezdil. Tak že bych dal Toyotě šanci? Jaká je Toyota Supra?

Nenápadný znáček GR je zárukou zábavy.
Nenápadný znáček GR je zárukou zábavy.

Jméno Supra je nám dříve narozeným je povědomé. První generace přišla na trh v roce 1978, kdy ještě většina z vás byla na houbách. A šlo o opravdu velmi kvalitní sportovní auto, které se ve čtyřech generacích vyrábělo až do rok 2002.

Profil auta je úchvatný. Řidič sedí těsně před zadní nápravou.
Profil auta je úchvatný. Řidič sedí těsně před zadní nápravou.

Velký návrat

A pak přišla odmlka. Dlouhých 17 let. Mezitím se automobilka Toyota posunula hodně jinam. Zaměřila se právě na hybridní a ekologické vozy, takže ani v dnešní těžké době nemá potíže chrlit ve velkém ekologická auta, která snadno splňují emisní limity.

Pod znakem Toyota se skrývá technika BMW.
Pod znakem Toyota se skrývá technika BMW.

A možná i proto si může dovolit dělat auta, která za ekologická považovat nemůžeme. Přemotorované sporťáky s benzínovým šestiválcem.

Také interiér je dílem Mnichovanů.
Také interiér je dílem Mnichovanů.

Kdo prodá vnitřnosti?

Problém byl někde jinde. Toyota aktuálně neměla k dispozici řadový šestiválec, který do Supry patří. A především neměla k dispozici sportovní převodovku. Její hybridy sází na planetové převodovky, které nejsou pro sportovní vozy vůbec vhodné.

Osvědčený osmistupňový automat je skvělou volbou. I když manuál by byl možná ještě o něco lepší.
Osvědčený osmistupňový automat je skvělou volbou. I když manuál by byl možná ještě o něco lepší.

Takže je vlastně logické, že spojenectví hledala Toyota u automobilky, se kterou tu a tam spolupracuje a která umí sportovní auta vyrábět. U BMW. Mnichovská automobilka dodala mnoho komponent, ale finální ladění zůstalo právě na experty z Gazoo Racing.

Design je hodně odvážný. Naživo vypadá auto skvěle.
Design je hodně odvážný. Naživo vypadá auto skvěle.

Toyota Supra – kopie BMW?

Vzniklo tak auto, které do velké míry vychází z BMW Z4, které jsem měl půjčené na podzim loňského roku. Byl jsem tedy zvědavý především na rozdíly obou automobilů.

Tááákhle dlouhá příď.
Tááákhle dlouhá příď.

Toyota je rozhodně více surová. A mnohem méně vám odpustí. BMW je v každém případě zábavné, ale je opatrné. Toyota je více puritánská, více si ji vychutná řidič, který už má něco za sebou. I v komfortním nastavení si tu a tam nechá ustřelit zadek a vůbec se chová jako auto, která vás může překvapit.

Šířka 275 mm? Evidentně málo. Kola hodně kloužou. Může za to zimní vzorek pneumatik.
Šířka 275 mm? Evidentně málo. Kola hodně kloužou. Může za to zimní vzorek pneumatik.

Jen pro zkušené

Asi bych si se Suprou bez dlouhého ježdění netroufl jet takovou rychlostí jako v BMW, které je z mého pohledu snazší řídit, Supru zkrátka musíte více držet pod krkem a rychlost si musíte zasloužit. To, jakých rychlostí lze i v zatáčkách dosahovat je samozřejmě naprosto šílené. Limitujícím faktorem byly zimní pneumatiky, které nikdy nebudou fungovat tak dobře, jako lepivé letní pneu.

Zadní 19“ disky mají přitom obuté pneumatiky o šířce 275 mm, přesto je dokáže nabušený šestiválec bez potíží utrhnout. Motor je pak samozřejmě klenotem celého vozu. Třílitrový řadový šestiválec nabídne 340 koní, ale především mohutný točivý moment 500 Nm, který je k dispozici už od 1600 otáček. Zkrátka a dobře tenhle motor bez dlouhého rozdýchávání táhne pořád. A bez odpočinku až k 6500 otáčkám. Osmistupňový automat pak sází rychlosti jednu za druhou. Všechno je tak dokonale odladěné. Stovku by mělo auto překonat za 4,3 sekundy, při našem měření jsem byl o 0,2 sekundy pomalejší. Nejspíš právě kvůli zimním pneumatikám, které na začátku nedokážou přenést celou sílu na vozovku a stabilizace musí motor krotit.

Co vybrat?

Jestliže jsem o BMW Z4 psal, že je to auto hlavně pro zábavu, tak Supra je auto pro zábavu zkušeného řidiče. Je více syrová, máte pocit, že ji více řídíte, dovolí vám mnohem víc. Navíc si troufáme tvrdit, že po pár letech půjde o mnohem vzácnější kousek oproti BMW, více vyhledávaný a více ceněný.

Usednete?
Usednete?
Zrychlení z 0 na 100 km/h5,3 s
Maximální rychlost250 km/h
Pohotovostní hmotnost1570 kg
Průměrná spotřeba7,5 l/100 km
Rozměry4 379 × 1 292 × 1 854 mm
Cena1 250 00 Kč / 1 800 000 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Jak se žije s BMW M850i za 4 miliony. Projeli jsme nejkrásnější novinku z Mnichova

Náš autotest: Proč je SEAT Leon ST Cupra R poslední rychlý SEAT. Tohle chcete řídit každý den