Autotest: Toyota C-HR. Elektromobil, určený výhradně do městské džungle!

S kompaktními crossovery se roztrhl pytel. Zájem zákazníků se zvyšuje, a tak se tento segment menších SUV, určených výhradně pro jízdu po silnici, se neustále rozrůstá. Toyota představila model C-HR v roce 2016 a přináší všechno to, co od auta s takhle kosmickým designem očekáváte.

Toyota

Hlavním rysem Toyoty C-HR je její hybridní pohon. Základní jednotkou je zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru. Tento motor je umístěný vpředu, a doplňuje ho elektromotor, který je schovaný pod zadními sedačkami. Oba dohromady dávají vozu výkone 90 kW, tedy 122 koní. Takový pohon je přímo určený pro cestování po městě. Spotřebu paliva prodejce udává v průměru 3,8 litru na 100 km. My jsme zkusili auto trochu prohnat i po okrskách, i tak jsme se ale dostali jen lehce přes 5 litrů.

Elektromotor autu pomáhá při rozjezdech, a jakékoli pomalé manévry je možné provádět bez benzínového motoru. Stiskem tlačítka EV dojde k jeho úplné absenci a popojíždění v koloně nebo parkování vás nestojí nic. Je ale třeba počítat s tím, že musí být jednotka nabitá a její výdrž není nijak ohromující. Baterie se dobíjí bržděním.

zdroj: Toyota Čr

Náhon pouze na předek

Zařazení do kategorie SUV trochu znemožňuje absence pohonu 4×4, protože C-HR se vyrábí jen s náhonem na předek. Toyota ale ví, co dělá, protože zákazníci, kupující podobné vozy, jako Kia Niro nebo Nissan Juke, nemají zájem o čtyřkolky. Auto má výtečné jízdní vlastnosti, co se týká podvozku a pohodlí, které poskytuje. Jízda je opravdu hladká a nějaké nerovnosti vás nerozhodí. Nečekejte žádné rány ani nepříjemné poskočení.

Ekologicky a zeleně!

Přestože elektromotor dává výkon okamžitě, neposkytuje hybridní C-HR nijak významně pocit zrychlení. Rozjezdy jsou docela fajn, ale ve vyšších otáčkách se auto nijak zvlášť nesnaží. O řazení se stará automatická převodovka e-CTV, jejíž chod vůbec neslyšíte. Při větším sešlápnutí plynu vydává motor zvuk jako vysavač a nepříjemně hučí, očekávaný dynamický zátah se ale nekoná. Na obtíž je tady i neskromná váha vozu, která je celých 1455 kg. Na žádné dovádění po okrskách nebo dálnicích to tedy rozhodně není. Můžete navíc volit ze tří režimů jízdy. Na Eco rovnou zapomeňte, protože je v něm auto opravdu líné. Normal a Sport jsou použitelné, ale u druhého zmíněného budete muset dát hudbu opravdu nahlas, abyste nevnímali zvuk vytočeného motoru.

Asistenti myslí na bezpečí

Plusy jsou předkolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců, systém rozpoznávání dopravních značek nebo systém opuštění jízdního pruhu. Příjemné je i automatické přepínání dálkových světel. C-HR obdržela pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP, takže na ochranu posádky myslí. Pasažéři na zadních sedadlech ale budou mít trochu stísněný prostor, a navíc téměř žádný výhled ven. Mohou tedy cestou přemítat o tom, jak během cestování šetří životní prostředí.

 

Řidič i spolujezdec se mají fajn

Co se týká interiéru, ten mile překvapil. Je to hlavně díky nejvyšší výbavě testovaného vozu. Kožené polstrované sedačky s tolik potřebným bočním vedením jsou skutečně pohodlné a palubní deska je sice líbivě moderní, ale nepůsobí jako kabina kosmické lodi. Panel infotainmentu je sympaticky po ruce řidiče, velký a přehledný. Jeho reakce na dotykové ovládání ale nejsou nijak závratné, stejně jako celkové rozlišení, které by člověk čekal ostřejsí. Určitě ale udělá radost při couvání, kdy poskytuje perfektní široký pohled zadní kamery, a v podstatě nemusíte při zpátečce koukat nikam jinam.

zdroj: Toyota Čr

Rozhodně není pro každého

Horší je to pak s pořizovací cenou. Toyota C-HR vyjde v nejlevnější variantě Live s benzínovým motorem 1,2 na 494 900 Kč. Hybrid ve variantě Active už ale pořídíte za 634 900 Kč. Testovaný vůz v luxusnější výbavě Selection je za 774 900 Kč, a to už je skutečně hodně. Je jasné, že hybridní Toyota C-HR nenajde svoje zastání mezi příznivci tradičních vozů, ale o tom je i celý elektrický pohon. Naopak potěší řidiče, kteří jezdí po městě, mají rádi současný přístup k novým vozům a upřednostňují hlavně technologie a asistence za volantem. Ojedinělý design vozu si také musí najít svého fanouška, tak jako tak ale přiláká pozornost.

Toyota C-HR e-CTV
Motor řadový čyřválec + elektormotor
Objem 1798 ccm
Plnění atmosfericky
Palivo benzin + elektřina
Náhon přední kola
Výkon soustavy 90 kW/122 koní při 5200 ot./min.
Točivý moment 142 nM při 3600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h 11 s
Maximální rychlost 170 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km) 3,9 / 3,5 / 4,1
Emise CO2 87 g/km
Objem nádrže 43 litrů
Rozměry 4360 x 1795 x 1555
Rozvor 2640 mm
Pohotovostní hmotnost 1455 kg
Objem zavazadlového prostoru 377 l

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Samořiditelné auto: koho může zabít a koho má zachránit? Lidé se nedokáží shodnout. Stroj zatím nedokáže vyřešit morální stránky

Jezdit za 4 litry benzínu? Dá se to! Která auta tohle zvládnou a jak je to možné? Vyzkoušeli jsme v terénu